Co všechno spadá pod Renault: značky, divize a překvapení v portfoliu

  • Ondřej Král
  • 22 čec 2025
Co všechno spadá pod Renault: značky, divize a překvapení v portfoliu

Překvapilo tě někdy, že Renault není jen „ten Megane“ nebo „ty dodávky“? Pod touhle značkou toho skutečně najdeš mnohem víc. Představ si to jako obří automobilový vesmír, kde má Renault prsty hned v několika globálních aliancích a portfoliu, které vydá za menší muzeum. A někdy, když si objednáš třeba Dacii, koupíš vlastně Renault s jiným logem. Jasně, je to na první pohled zamotané, ale pojďme si rozmotat tuhle síť značek, divizí a firemních příběhů, na které Renault dohlíží.

Skupina Renault a její různorodé značky

Když se řekne Renault, většina lidí si ihned vybaví francouzské auto, klasikou je třeba Clio, Megane nebo Espace. Málokdo ale ví, že za logem Renault stojí gigantická skupina, která do svého portfolia navlékla hned několik vlastních značek – to ale není všechno. Renault nemá pod palcem pouze své domácí produkty, ale spravuje nebo ovlivňuje i méně známé, až překvapivé značky včetně motocyklů nebo dokonce luxusních sportovních vozů.

Jádrem celého impéria je samotná automobilka Renault, která v roce 2024 prodala přes 2,2 milionu aut a těží z hluboké tradice francouzského inženýrství. Kromě klasických modelů vznikla ve stáji Renault několik subznaček, které cílí na různé typy zákazníků. Jména jako Alpine, Dacia nebo Mobilize jdou možná trochu mimo hlavní proud, ale každé z nich má jasně vymezenou roli v portfoliu. Alpine láká sportovní nadšence a staví na slavné závodní tradici, Dacia je synonymem dostupnosti a jednoduchosti pro každodenní užívání, zatímco Mobilize ukazuje na ekologickou budoucnost ve znamení sdílené mobility a elektromobility.

Dacia, možná těžko uvěřit, je jednou z nejrychleji rostoucích značek v Evropě, s výrobou a prodejem v desítkách zemí. Čím si získala pověst? Jednoduchost, příznivá cena a odolnost jsou sázkou na jistotu, což dokládají její výsledky nejen v bývalých sovětských republikách, ale i západní Evropě, kde Dacia Sandero patří k vůbec nejprodávanějším soukromým autům.

Vedle Dacie patří ke skupině Renault také zmíněná sportovní Alpine, která se znovuzrodila v roce 2017 s modelem Alpine A110 a od té doby se nebojí konkurovat zavedeným značkám jako Porsche. Značka Alpine zároveň znamená návrat ke kořenům francouzského motorsportu a podporu nových technologií v elektrifikaci sportovních aut.

Renault si zakládá i na tom, že se přizpůsobuje různým trhům – ať už Africe, Indii, Jižní Americe nebo Asii. Ne každé „Renault“ auto nese stejné technické základy nebo design: co je v Evropě Renault Captur, to může být v Brazílii trochu jiné auto vyrobené na míru tamnímu vkusu a rozpočtu.

Mobilize přináší inovace v oblasti elektromobility, energetického managementu i sdílených služeb. Tady sází Renault na to, že budoucnost přeje těm, kdo myslí nejen na řízení, ale i na efektivitu přepravy v městech – auta na minuty, moderní dobíjecí stanice, správu energie v chytrých sítích. To už není sci-fi, ale realita autorských projektů této divize.

Zajímavou kapitolou v portfoliu Renaultu je i divize RCI Bank and Services, která nabízí finanční produkty a leasingové služby zákazníkům nejen v Evropě, ale i třeba v Jižní Americe. Zajistí úvěr, pojištění, vše na míru dnešním digitálním návykům lidí.

Během covidových let Renault prokázal pružnost, kdy například zvýšil online prodej aut a posílil digitální služby. Díky tomu nakonec celkový dopad pandemie nebyl tak fatální jako u některé konkurence.

A nezapomeňme na Renault Trucks, která sice od roku 2001 patří švédskému Volvu, ale logo Renault stále najdeš na celých flotilách těžkých náklaďáků v Evropě. Pro milovníky historie je to důkaz, že značka Renault neznamená pouze osobní auta, ale i kamiony s bohatou tradicí.

Renault také vlastní podíly ve společnostech výrobějíccích autobusy, elektromobily nebo dokonce letadlové pohonné jednotky. Rozkročenost napříč odvětvími je tu fakt znatelná.

Renault v aliancích: silné spojení s Nissanem a Mitsubishi

Renault v aliancích: silné spojení s Nissanem a Mitsubishi

Kdyby Renault zůstal sám, asi by mu spousta světových trhů zůstala uzavřena. Ale on se nebojí spojovat. Klíčovou událostí bylo navázání tzv. Renault-Nissan alliance už v roce 1999, kterou v roce 2016 rozšířilo spojení s Mitsubishi. Díky tomu vznikla třetí největší automobilová aliance na světě – za rok 2024 společně prodali přes 6,5 milionu vozidel v 200 zemích a generují obrat přes 180 miliard eur.

Tahle aliance není jen o sdílení částí pohonných jednotek, ale taky o výměně technologií, vývoje a dokonce i designových prvků. To, že třeba Nissan Qashqai má hybridní technologie „vyvinuté“ v úzké spolupráci s inženýry Renaultu, by laik často nepoznal. Systém CMF, což je společná modulární platforma, na které vyrábějí až 70 % aut, výrazně šetří náklady a zrychluje inovace. Jsou na ní postavené třeba Renault Clio, Nissan Juke, Mitsubishi ASX nebo nová generace Dacie Duster.

Skupina díky alianci těží i z nákupu dílů ve velkém, což snižuje ceny a umožňuje konkurovat nejen evropským, ale i asijským gigantům. Aliance má také velké investice do elektromobility a autonomních vozidel, kde právě Renault jede v první linii nejen kvůli přísné evropské legislativě, ale i díky poptávce z Asie.

Výsledkem je, že některé modely se prodávají pod různým logem – v Chile pořídíš SUV Renault Koleos, který je ale ve skutečnosti Nissan X-Trail. V Evropě zas můžeš narazit na modely Mitsubishi s technologiemi doslova „Made by Renault“.

Z aliance profitují všechny tři značky. Nissan a Mitsubishi získávají větší vliv v Evropě, Renault těží z japonské technologie a otevřených dveří na asijské trhy. Samotné společnosti přitom zůstávají nezávislé, nikdo tu není ve vleku druhého. V roce 2024 dokonce došlo k přenastavení distribučních práv a financování projektů, což ukazuje, jak pružně umí aliance reagovat na světové trendy i turbulence.

Aliance samozřejmě není beze změn a občas to mezi značkami zajiskří – například při problematickém odchodu bývalého šéfa Carlose Ghosna, který do nizozemského exilu utekl v krabici od hudebního nástroje. Přesto jsou dnes vztahy stabilní a orientované na modernizaci a zvyšování efektivity. Ve vývoji zůstávají tisíce zaměstnanců, společné vývojové centrum v Paříži neustále pracuje nejen na lepších bateriích, ale taky na softwarech pro chytrá auta.

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi je dnes vzorem pro ostatní automobilové skupiny, které se snaží přežít v době rychlých inovací, potřeby sdílet náklady a složité legislativy. Pokud v dnešní době uvažuješ o autě některé z těchto značek, víš, že v útrobách můžeš najít technologie či komponenty přímo od Renaultu.

Renault a jeho skrytý vliv: dceřiné společnosti, minority a stručná data

Renault a jeho skrytý vliv: dceřiné společnosti, minority a stručná data

V začátcích byla značka Renault pouhým výrobce vozů, dnes má svůj vliv daleko za hranicemi osobních automobilů. Celá skupina Renault má podíl nebo vlastní rovnou následující podniky:

  • Renault – samotný výrobce všech známých modelů jako Clio, Megane, Captur, Espace, Arkana, Austral a další.
  • Dacia – rozpočtová značka, fabrika hlavně v Rumunsku, vyrábí Sandero, Duster, Logan.
  • Alpine – sportovní divize, model A110 + chystané elektrické novinky.
  • Mobilize – nová divize zaměřená na sdílenou mobilitu, energetiku a služby ve městech.
  • MOTRIO – síť servisů a výroba autodílů pro starší vozidla, existuje od roku 1998.
  • RCI Bank and Services – finanční služby, leasing, pojištění i pro firmy mimo automobilový sektor.
  • Renault Trucks – tradiční výrobce těžkých náklaďáků, dnes vlastněný skupinou Volvo.
  • Částečné podíly v AvtoVAZ (Lada), Zity (autopůjčovna), Jiangling Motors (JMEV – čínské elektromobily), HYVIA (vodíkové elektrické dodávky).

Počet zaměstnanců ve skupině přesahuje 105 000 lidí (2024), firma investuje přes 5,4 miliardy eur ročně do výzkumu a vývoje. Ve Francii vlastní desítky továren a vývojových center, pracuje na nové generaci baterií a elektromotorů.

Pro fajnšmekry kniha faktů:

RokCelkový prodej (ks)Počet zaměstnancůZnačkyInvestice do R&D (mil. €)
20212,7 mil.111 000Renault, Dacia, Alpine4 500
20222,1 mil.109 000Renault, Dacia, Alpine, Mobilize5 150
20242,2 mil.105 000Renault, Dacia, Alpine, Mobilize5 430

Dceřiné podniky Renaultu zajišťují také výrobu automobilových komponentů pro další světové značky. Renault není jen koncern vyrábějící auta, ale i globální dodavatel technologií a inovací. V roce 2024 zaznamenala skupina výrazný růst podílu na trzích ve Francii, Španělsku, Rumunsku, Maroku a Brazílii.

Fanoušky motorsportu může potěšit, že Renault a Alpine jsou aktivní ve světovém rally, Formuli 1, Formuli E nebo v Le Mans. Technologie z motorsportu ale míří i do běžných aut – třeba variabilní ventilové rozvody, elektronika přenesená z F1 nebo lehké materiály z Alpine A110.

Nesmím vynechat, že Renault často vstupuje do strategických aliancí s firmami mimo automobilový sektor – například s Orange (telekomunikace), Google (software) nebo EDF (energetika). Právě díky propojení s technologickými a ekologickými špičkami dokáže posouvat limity „chytrých aut“ nebo sdílené mobility.

Renault není jen synonymem levnějšího evropského hatchbacku. Tahle značka má své prsty v téměř každé oblasti mobility, inovací a vývoje. A rozhodně nemá v plánu ztratit svoje výsadní postavení v automobilovém světě, což pravidelně potvrzuje daty i podílem na klíčových trzích.

Napsat komentář