Člověk si jede ráno pro čerstvé pečivo, zaparkuje vedle stříbrného „kombíka“ a všimne si, že na plastové podložce pod registrační značkou je malé písmeno „M“. Žádné fanfáry kolem, žádný baner – jen jedno “M” pod číslem. A začíná to v hlavě hlodat: Patří to tam? Je to skrytý vzkaz? Nebo snad speciální povolení? Pokud tě někdy tahle nenápadná značka zmátla, jsi na správném místě. Řeknu ti, proč M pod značkou vůbec existuje, k čemu slouží, kdo si ho může legálně dát pod tabulku s číslem, jaké má benefity nebo úskalí – a kde naopak může udělat pořádné problémy.
Jak se "M" pod značkou vůbec dostalo – historie a zákulisí
Určitě sis už všiml, že auta v Česku vozí na zadku nejen vlastní registrační značku, ale často taky podložku, na které bývá jméno prodejce, servisu nebo dokonce nějaký slogan. V posledních letech se mezi tím začalo objevovat nenápadné písmeno "M", obvykle vyryté, vytištěné nebo nalepené těsně pod spodní hranou tabulky. Proč zrovna M? Celá záhada se otáčí kolem dvou českých fenoménů: mladých řidičů a pravidel silničního provozu.
Písmeno "M" je zkratka pro "mladý řidič" (mladistvý). Pokud je ti mezi 17. a 18. rokem a projdeš kurzem L17, můžeš v ČR řídit auto už od 17 let, ale jen pod dohledem zkušeného mentora (třeba rodiče nebo staršího sourozence). Aby policista – nebo kdokoliv jiný – při silniční kontrole hned poznal, že jsi speciální případ, je povinností označit auto právě písmenkem "M" pod značkou nebo samolepkou "M" na karoserii auta.
Tohle je horká novinka platná od 1. ledna 2024, kdy Česká republika zavedla možnost řízení v 17 letech s mentorem podle vzoru Rakouska nebo Německa. Pokud řídíš jako "mladý" pod dohledem, ignorování značení znamená mastnou pokutu až 3 000 Kč na místě. Policisté se na to zaměřují a ptají se i na mentora, doklady, aplikaci v mobilu (existuje speciální stáhnutelná aplikace "L17 Mentor" ke kontrole jízdy mladých), takže žádné schovávání.
Samotné označení "M" nemá žádnou další právní moc – nedává ti slevy na dálnici, nevztahují se na tebe jiné povinnosti při parkování ani výhody v zónách jako auta na LPG/CNG. Je to čistě bezpečnostní označení, podobné jako ve světě používají "L" (learner) pro začínající řidiče v Británii nebo "P" (provisional) v Austrálii.
A teď jedno překvapení: Spousta lidí si plete "M" v rámečku pod značkou s tím, že značí "městské" auta, nebo dokonce "majitele" aut. S tímhle to nemá absolutně nic společného. Jde čistě o označení mladého řidiče v systému L17, a platí výhradně, pokud je za volantem právě osoba ve zvláštním výcviku.

Co písmeno „M“ znamená v praxi – kde platí, kdo jej používá a jaká jsou pravidla
Teď k tomu nejdůležitějšímu: komu "M" pod značkou vlastně patří? Pokud máš řidičák od 17 let (tzv. L17), máš podle zákona č. 361/2000 Sb., § 83b povinnost vozidlo viditelně označit písmenem "M" vždy, když sedíš za volantem v doprovodu mentora. Stačí samolepka, vlastnoručně vyrobená cedulka nebo i to jednoduché “M” vytištěné pod značkou, které si pořídíš v autoservisu. Vyhláška č. 343/2014 Sb. dokonce upřesňuje, že "označení musí být umístěno vpravo nebo vlevo pod registrační značkou vzadu nebo na skle zadních dveří (uvnitř auta), případně na vozidle viditelně zezadu".
Nutně to tedy nemusí být vytištěné přímo na plastovém rámečku, stačí samolepka. Prodejci a servisy na to zareagovali hned a začali nabízet speciální rámečky se zafixovaným "M". Někteří rodiče si radši samolepku laminují, aby policajti neřešili, že se jim "M" za deště slouplo z okna. Autolékárničku s "M" zatím nikdo nenabízí, ale tipuju, že český trh se brzy přizpůsobí.
Kdo "M" rozhodně nesmí vozit? Každý, kdo už má 18 let a platný řidičák bez omezení, na označení nemá žádný důvod. Vozíš-li na autě "M" jen ze zvyku, riskuješ zbytečné zastavení policií. Pokud tě náhodou s cizím "M" na rodinném autě chytí brácha nebo máma, nemá to vůbec žádné důsledky (pokud jinak neporušíte předpisy), ale je to matoucí pro ostatní účastníky provozu. Řidičák na zkoušku ČR nezná – takže L17 jediný oficiální důvod označení.
Existují tu i mýty: "M" není známka auta na LPG, ani význam pro dopravní zácpy. Nejde o ekologické značení. Nenahrazuje pojištění ani nemá spojitost s invalidním parkováním. Zmátlo dokonce i pár parkovacích inspektorů, kteří neznalým občas radí jinak – proto jsem dal dohromady konkrétní výklad a stačí při dohledávání mrknout do silničního zákona, kde je "M" v souvislosti s L17 popsané poprvé až v roce 2024.
Pokud máš v rodině mladého řidiče, vyplatí se auto jednoduše upravit. Nejčastější chyba? Lidé dávají "M" na přední sklo. Tam značka nepatří, policajti za to dávají napomenutí, protože zákon hovoří POUZE o zadní části vozidla. Platí tedy pravidlo: buď pod zadní registračku na rámeček, nebo lepit na zadní sklo. Pokud je značka hodně špinavá, "M" by nemělo být zakryté. Rozbitá cedulka či upadlé "M" = problém, protože zákon je v tomhle striktní.

Tipy, nejčastější omyly a budoucí vývoj označování „M“ pod značkou
Jestli hledáš nějaké chytré tipy, jak si s označením „M“ usnadnit život, začni jednoduchostí. Pro mladé řidiče se dnes vyrábí vychytané rámečky s reflexním „M“, takže tě nikdo nepřehlédne v mlze ani za tmy. Existují i magnetické a opakovaně použitelné samolepky s písmenem „M“, což se hodí, když vozidlo střídá více členů rodiny.
Co lidé často pletou? Docela často se „M“ zaměňuje s dalšími písmeny na značkách (například „L“ pro autoškolu nebo s evidenční zkratkou okresu). Pozor, to jsou úplně jiné údaje, které se dávají do systému při prvním zalistování auta. „M“ opravdu signalizuje jen režim L17. Někteří motoristé si myslí, že když na autě nechají „M“ i mimo vyučování nebo když řídí dospělý, nejsou v rozporu se zákonem. Není to sice přímo přestupek, ale v zásadě vytváříš zmatek.
Pro policisty je označení „M“ jasný signál, že mají zkontrolovat, zda v autě sedí i mentor s platnými doklady, a začíná jiná procedura než u běžné silniční kontroly. Pokud chybí mentor, mladý řidič riskuje pokutu až 10 000 Kč a odebrání výcvikové výhody L17 na několik měsíců. Policisté podle posledních statistik z jara 2025 hlásí, že tři čtvrtiny mladých řidičů označení „M“ používají správně, ale zhruba každý desátý „zapomene“ samolepku nebo rámeček doma – což znamená zbytečný stres během silniční kontroly.
K budoucnosti se spekuluje, že stát zavede jednotné designové cedulky „M“, ale momentálně to je na rodičích a autoškolách. Možná přijde čas digitálních značek, kde se písmeno zapíše rovnou do systému, ale tahle realita je zatím v nedohlednu. Důležité je i zmínit, že pro mentory (rodiče, sourozence nebo další příbuzné) platí povinnost mít vlastní aplikaci nebo kartičku s QR kódem, kterou při silniční kontrole ukazují – a policista může na dálku ověřit, zda mentoring provádí konkrétní osoba v souladu s povolením.
Tipem pro mladé: Nezapomeň při delším cestování do zahraničí (například na Slovensko nebo do Rakouska) zjistit, zda sousední státy uznávají české označení „M“ a řidiče L17 vůbec pouští do svého provozu. Aktuálně Slovensko povoluje tranzit, ale v Německu zatím není L17 v českém režimu uznáno, což může znamenat až odebrání auta a vleklé řešení. Řízení „na zkoušku“ si schovej raději na domácí silnice.
V každém případě písmeno m pod značkou není tajným klubem, neskončíš s ním v žádném prestižním klubu, ale klidně ti může ušetřit tisíce na pokutách i spoustu nervů, pokud pravidla budeš dodržovat. Jedno písmenko na správném místě pozná nejeden policajt i kolemjdoucí – a dokáže rozlišit mladého řidiče na začátku zkušeností i jeho opatrovatele během prvních měsíců za volantem.
Napsat komentář