Už z dálky ho poznáš: stříbrný kruh proťatý bleskem, co jako ukazatel směru letí vodorovně. Možná Tě někdy napadlo, proč právě takhle vypadá logo Opelu, když se automobilka jmenuje po svém zakladateli, a ne třeba „Blitzwagen“. Je v tom víc než jen designový rozmar. Znak Opel má za sebou zajímavou cestu proměn a významů – a některé z nich Tě asi fakt překvapí.
Jak vznikl znak Opel a proč vypadá právě takhle?
Když Adam Opel v německém Rüsselsheimu začal v roce 1862 podnikat, s auty neměl nic společného – vyráběl šicí stroje. Teprve v roce 1899 jeho rodina rozjela výrobu automobilů. První emblem byly prostě obyčejné zlaté nápisy s charakteristickým písmem. Takže žádné blesky ani kruhy, prostě „Opel“ na chladiči a bylo vyřešeno.
Počátek dvacátých let ale přinesl touhu po stylu a originalitě – automobilky tehdy začaly soutěžit, kdo přijde s výraznějším logem. U Opelu se poprvé objevil modro-bílý ovál s nápisem Opel. Do třicátých let přišly slavné vozy Opel „Blitz“, což v němčině znamená právě „blesk“. Takhle jednoduché to bylo: název modelu si získal takovou popularitu, že se blesk stal znakem celé značky.
Zajímavé je, že ve třicátých letech blesk vypadal úplně jinak než dnes: někdy byl šipkou letící napříč písmeny, jindy působil jako pohybující se šipka s aurou rychlosti a technického pokroku. Kruhová část loga se začala objevovat teprve v padesátých letech, inspirovaná dobovými motivy leteckých vrtulí a kol. Od té doby už byla cesta k ikonickému logu Opel otevřená – a definitivní podobu získal symbol v roce 1963.
S trochou nadsázky by se dalo říct, že za znakem Opel nestojí žádný dávný mýtus, ale prostý entuziasmus pro rychlost, techniku a sílu inovace. Současný znak má připomínat nejen technický pokrok, ale taky „elektrizující“ energii aut značky Opel. V posledních letech to platí dvojnásob – elektrická auta Opel symbol blesku přímo doslova tematizují.
Význam a symbolika znaku Opel v čase
Kdyby jsi měl tvořit logo, které má přežít dekády a stát se symbolem, musí mít něco navíc než jen podpis německého vynálezce. U Opelu je to právě blesk – spojení rychlosti, inovace a síly. V němčině je „Blitz“ krátké, úderné slovo, které v sobě nese přirozenou autoritu. Vypadá skvěle na klíčenkách i na nárazníku, hlavně když se auta už na počátku dvacátého století účastnila legendárního závodu Berlín–Avignon.
Symbol blesku se několikrát proměňoval. Ve čtyřicátých letech vypadal blesk jako stíhačka letící obloukem, v padesátých z něj byla už víc stylizovaná šipka. Někdy znak dominoval i s nápisem Opel, jindy byl čistě vizuální. V devadesátých letech došlo ke zjednodušení: moderní kruh s bleskem na středu přijali designéři a grafičtí mágové z celého světa za vzor minimalismu. V roce 2020 se logo přizpůsobilo digitální době – nový design má ostřejší linie a graficky jednodušší, přesto působivé křivky.
Když dnes vidíš znak Opel, vypadá to prostě moderně. Kruh má znázorňovat svět – nebo taky kolo, což je historicky důležité, protože Opel býval největším výrobcem kol v Evropě. Blesk znamená rychlost, pohyb a inovaci, ale pokud se podíváš do historie, souvisí taky se slavným modelem Blitz, který zůstává dodnes populární v řadě veteránských srazů.
Některé automobilky mění logo kvůli módním trendům, Opel spíš kvůli technologickému pokroku. Proto je blesk taky trošku technický motiv: připomíná elektrickou energii, motory, pohyb, sílu – všechno vlastnosti, které chce značka podtrhnout. Jestli chceš na srazu automobilových fanoušků zaperlit, řekni jim, že blesk Opel není jen o rychlosti a elektřině – je to ikonické spojení historie a vize budoucnosti.
Při redesignu v roce 2020 Opel oznámil, že chce výrazněji zdůraznit digitální revoluci a ekologii. Nové logo je přizpůsobeno pro displeje a mobilní zařízení. Oproti konkurenčním značkám, které často loga kompletně překopou, Opel zůstává věrný kruhu a blesku – jenom ho vizuálně „vylepšuje“ podle aktuální doby.

Statistiky, rarity, a pár opravdu nečekaných perliček
Není moc značek, jejichž znak přežil tolik dekád v podstatě beze změny. Pokud najdeš Opel Blitz z roku 1930, všimni si, jak tehdejší logo působilo až avantgardně. Prvních několik tisíc kusů se dnes mezi sběrateli prodává za ceny přesahující milion korun – rozhodně lepší investice než barevná vibrace na plátně v galerii.
Pravděpodobně největší „výstřelek“ přišel v šedesátých letech, kdy Opel experimentoval s dekorací střech sportovních vozů právě motivem blesku. Znak se vlastně stal i vzorem pro některá cyklistická kola, protože značka je spojena s historií cyklistiky. Znalci tvrdí, že na přelomu století byl Opel známější jako producent kol než aut. V roce 1899 vyráběla firma až 30 000 kol ročně!
Zajímavá čísla nabízí i následující přehled:
Rok | Vývoj loga | Přelomové modely |
---|---|---|
1909 | Původní nápis "Opel" | Opel 4/8 PS |
1930 | Blesk, debut modelu Blitz | Opel Blitz |
1963 | Kruh + blesk v moderní podobě | Opel Kadett |
2002 | Opel "Silver Ring" logo | Opel Vectra C |
2020 | Ostřejší digitální logo | Opel Corsa-e |
Za zmínku stojí, že znak Opel dnes není jen na autech a na kolech, ale taky na oficiálních fanouškovských kolekcí nebo motokrosových helmách. Sběratelské předměty se znakem Opel dokážou vynést šílené peníze – třeba retro plechové cedule s logem Blitz mají rekordní ceny v zahraničních aukcích.
A třešnička na dortu: v roce 2018 proběhl u Opel mezinárodní průzkum, jak lidé logo vnímají. Výsledek? 71 % lidí si spontánně vybaví „elektromobilitu a budoucnost“, 19 % „rychlost a sportovní auta“. Zbytek? Asociace typu „kruh života“, „cestování“ nebo prostě „vždycky jsem měl Opla, je to rodinná značka“.
Tipy pro fanoušky, jak poznat originální a starší logo Opel
Máš slabost pro klasická auta a chtěl bys třeba najít originál, případně investovat do veterána? Pak sleduj, jak vypadá jejich znak. U prvních poválečných modelů byl blesk robustní a matně chromovaný. V šedesátých letech se začal více podobat šipce a některé výjimečné edice měly dokonce barevné detaily, které dnes mezi sběrateli znamenají mnohem vyšší cenu na trhu.
Jednoduchý trik: pokud najdeš Opel Kadett nebo Rekord ze sedmdesátých let a logo je vybledlé do zlata, buď opatrný. Spousta replik z východní Evropy používala laciné barvy a povrchové úpravy. Pravý znak má vždy slitinu kovů, je masivní a číslo modelu Opel bývá gravírované do zadní strany emblemu. Další fajn tip: pokud chceš pátrat po raritních cennostech, zaměř se na modely vyráběné v menších sériích – třeba Opel Manta GT/E nebo Commodore A coupé z přelomu osmdesátých let. Logo na těchto vozech bylo často ručně leštěné a poctivě chráněné několika vrstvami laku.
Moderní znaky Opel jsou logicky ploché, uhlazené a hodí se digitálně na každý firemní web. Pokud chceš do budoucna investovat, vyhlédni si limitované edice elektromobilů Corsa-e, kde logo prošlo poslední změnou a vypadá doslova minimalisticky. Sbírání log a emblémů se totiž stává samostatným koníčkem – některé ocelové varianty prodávané ještě v osmdesátých letech mají dnes vyšší sběratelskou hodnotu než běžný veterán v lehce pojízdném stavu.
Na závěr malý tip: na burzách klasických aut stojí za to sledovat stánky s originalitami – často narazíš na staré reklamní tabule nebo klíčenky, kde je logo Opel provedené ručně – podle legend se některé z nich vyráběly jen pro VIP zákazníky. Chceš-li mít doma kousek historie, nenech si tyhle poklady ujít.
Takže až příště uvidíš znak Opel na parkovišti, nebudeš si myslet, že jde jen o design. Za tímhle logem je fakt pořádný příběh a kus tradice.
Napsat komentář