Při hledání informací o Mazdě člověka často překvapí, že narazí na pojem 'Fiat' a chvíli tápe – vždyť je to přece úplně jiná značka! Jasně, Fiat je legendární italský výrobce aut, ale právě tohle slovo někdy v kontextu Mazdy neznamená jen značku. Dost lidí si plete, jak spolu Mazda a Fiat vlastně souvisí, protože internet je v tomhle trochu divočina.
Hodí se vědět: v českých diskuzích se někdy pod slovem 'Fiat' okrajově myslí cokoliv „propojené“ s tímto výrobcem – typicky u Mazdy MX-5 poslední generace. Už pár let je tu totiž Fiat 124 Spider, což je vlastně Mazda MX-5 s jinou karoserií a vlastním motorem. Není to žádný kopírák, jde o oficiální výsledek spolupráce Suzuki, Mazdy a Fiatu v rámci snahy ušetřit vývoj i výrobu, ale zároveň si každý zachoval vlastní styl. Pro někoho fajn stylovka, pro jiného podraz na fanoušky čistých „japonských“ aut. Ať tak nebo tak, když někde uvidíte spojení Fiat a Mazda, většinou se jim tím míní právě jejich konstrukční příbuznost u některých modelů.
- Odkud se vzal pojem Fiat v souvislosti s Mazdou
- Které modely Mazdy mají k Fiatu nejblíž
- Spolupráce Mazda a Fiat: Jak to vlastně probíhalo
- Rozdíly mezi Mazdou MX-5 a Fiatem 124 Spider
- Tipy, na co si dát pozor při výběru mezi Mazdou a Fiatem
Odkud se vzal pojem Fiat v souvislosti s Mazdou
Hodně lidí si myslí, že Fiat a Mazda spolu nemají nic společného. Ale v roce 2012 přišla informace, která tenhle pohled úplně změnila. Tenkrát Mazda a Fiat podepsaly dohodu o společném vývoji sportovního roadsteru. Nebylo to nic běžného, protože každý má úplně jinou historii i vlastní fanoušky. Cílem bylo vyrobit dvě rozdílná auta na jednom technickém základu a ušetřit tak náklady.
Hlavní myšlenka byla jednoduchá: Mazda vyrobí slavnou MX-5 (takzvanou Miatu) a Fiat použije stejný základ pro svou vlastní verzi. Právě proto pak vznikl Fiat 124 Spider. Ten stojí na stejné platformě a vyrábí se dokonce v japonské továrně v Hirošimě hned vedle Mazdy MX-5. Rozdíly jsou třeba v motoru, designu a výbavě.
Pro představu, jak se spolupráce konkrétně projevila, tady je malý přehled hlavních rozdílů a podobností:
Vlastnost | Mazda MX-5 ND | Fiat 124 Spider |
---|---|---|
Motor | Atmosférický 1.5 nebo 2.0 | Turbomotor 1.4 MultiAir |
Výkon | 97–135 kW | 103 kW |
Místo výroby | Japonsko, Hirošima | Japonsko, Hirošima |
Design | Moderní, japonský styl | Retro, italský styl |
Pohon | Zadní | Zadní |
Výsledek? Když někdo u Mazdy zmiňuje Fiat, většinou se tím myslí právě sdílený základ u MX-5 a 124 Spider. Z pohledu řidiče to znamená, že některé díly se dají mezi těmito auty zaměňovat (třeba zadní světla nebo podvozkové části), ale s motorem už je to složitější. Tahle spolupráce trvala několik let a auta se prodávala souběžně, což je pořád pro spoustu lidí překvapení.
Které modely Mazdy mají k Fiatu nejblíž
Z celé nabídky Mazdy se jednoznačně nejčastěji řeší spojitost s Fiatem u modelu Mazda MX-5. Právě čtvrtá generace MX-5 (interně ND), představená v roce 2015, se totiž vyráběla bok po boku s Fiatem 124 Spider. Tohle nebyla náhoda – obě auta totiž sdílejí většinu techniky, stejný výrobní závod v Hirošimě, ale každé má jiný design karoserie a motor.
Hodně lidí překvapí, že Mazda MX-5 ND a Fiat 124 Spider mají stejné šasi, podvozek a většinu vytuněné výbavy. Hlavní rozdíl je v motoru: zatímco Mazda spoléhá na atmosférické motory Skyactiv-G 1,5 a 2,0 l, Fiat má přeplňovaný turbomotor MultiAir 1,4 l o výkonu až 125 kW. Rozdíly se projevují hlavně v charakteru jízdy – MX-5 je více "klasicky japonská", Spider je spíš na pohodovější cestování s italským šmrncem.
Někteří borci si ještě vzpomenou na Dodge Dart a Chrysler 200 z USA, kde taky nějaké technologie z rodiny Fiat Chrysler (dnes už Stellantis) byly "napojené" na Mazdu přes starší modely 6, ale to je už spíš rarita a platí hlavně pro americký trh.
- Fiat 124 Spider (2016–2019): Technicky Mazda MX-5 ND, design po italsku, vlastní přeplňovaný motor.
- Mazda MX-5 ND (od 2015): Legendární roadster, čistě japonský styl, dostupná s atmosférickými motory.
Tabulka rozdílů Mazda MX-5 ND vs. Fiat 124 Spider:
Model | Motor | Výkon | Pohon | Výroba |
---|---|---|---|---|
Mazda MX-5 ND | 1.5 Skyactiv-G / 2.0 Skyactiv-G | 96-135 kW | Zadní | Hirošima, Japonsko |
Fiat 124 Spider | 1.4 MultiAir Turbo | 103-125 kW | Zadní | Hirošima, Japonsko |
Mimo sportovní roadstery nejsou jiné Mazdy přímo spojené s Fiatem způsobem, který by měl pro běžného řidiče význam. Pokud tedy někdo propojuje značku Mazda s Fiatem, má téměř jistě na mysli právě tyto dva modely.

Spolupráce Mazda a Fiat: Jak to vlastně probíhalo
Spolupráce Mazdy a Fiatu byla hlavně obchodní tah, který měl pomoct oběma značkám. Mazda umí vyrábět malé sportovní auta, ale vyvíjet nový model stojí hromadu peněz. Fiat zas chtěl přijít s moderním roadsterem, ale nechtěl začínat na zelené louce. Tak si podali ruce a jde se na věc.
Výsledek je nejviditelnější u Mazdy MX-5 generace ND a Fiatu 124 Spider. Na stejné lince v japonské Hirošimě jezdí bok po boku. Obě auta stojí na stejné platformě, ale Fiat má svůj vlastní motor – přeplňovaný čtyřválec 1.4 MultiAir, zatímco Mazda zůstala u atmosférické šestnáctistovky a dvoulitru. Karosérie si Fiat taky trochu poladil, aby evokovala starší legendární Spider z 60. let. Interiéry jsou ale hodně podobné, rozdíly najdeš hlavně v malých detailech a designových vychytávkách.
Pro zajímavost, tady je rychlý přehled vybraných rozdílů:
Model | Motory | Pohon | Země výroby |
---|---|---|---|
Mazda MX-5 ND | 1.5/2.0 benzín, atmosférický | Zadní kola | Japonsko |
Fiat 124 Spider | 1.4 MultiAir turbo | Zadní kola | Japonsko |
Celý projekt probíhal víc v Japonsku než v Itálii. Fiat si většinu techniky nechal od Mazdy a do řešení konstrukce v podstatě moc nemluvil. Pokus s „dvouznačkovým“ autem byl risk – Fiat 124 Spider skončil v roce 2020 bez nástupce, protože prodejní čísla v Evropě i USA byla menší než Mazda čekala. MX-5 ale jede dál, Japonci si můžou gratulovat.
Tip: Pokud někdo hledá exotičtější roadster, Fiat 124 Spider je na trhu s ojetinami větší rarita než „běžná“ MX-5. Na druhou stranu, servisní zázemí a dostupnost dílů je jednodušší u Mazdy.
Rozdíly mezi Mazdou MX-5 a Fiatem 124 Spider
Mazda MX-5 a Fiat 124 Spider na první pohled vypadají dost podobně, ale když se do toho člověk ponoří víc, najde pár zásadních rozdílů. Mazdu poznáš podle jejího sportovnějšího stylu a typicky japonského přístupu k řízení. Fiat to pojal víc jako pohodář, co přináší kapku italské elegance a jiné motorové srdce.
Největší rozdíl je v motoru. Mazda sází na svůj atmosférický čtyřválec 1.5 nebo 2.0 Skyactiv, což znamená, že točivý moment přichází hlavně ve vyšších otáčkách a auto tě fakt nutí točit a jezdit sportovně. Fiat 124 Spider má pod kapotou přeplňovaný motor 1.4 MultiAir Turbo, auto má citelný zátah už od nízkých otáček a působí trochu líněji, ale za to je jízda pocitově klidnější.
Model | Motor | Výkon | Točivý moment | Převodovka |
---|---|---|---|---|
Mazda MX-5 ND | 1.5/2.0 atmosférický | 96 kW / 135 kW | 148 Nm / 205 Nm | 6stupňová manuální |
Fiat 124 Spider | 1.4 MultiAir Turbo | 103 kW | 240 Nm | 6stupňová manuální/automat |
Další rozdíl poznáš na podvozku. Mazda má tužší nastavení, což baví v zatáčkách. Vedle toho je Fiat měkčí, víc laděný na pohodlí a delší projížďky po horších cestách. Pokud se občas svezeš po našem typickém výmolu, Fiat líp filtruje nerovnosti.
V interiéru rozdíly moc nenajdeš. Většina dílů je stejná – sedačky, displej, spínače. Fiat má ale pár změn v palubní desce a svůj znak. Venku si všimneš dlouhých hranatých zadních světel u Fiatu, zatímco Mazda sází na kulaté tvary. Přestože základ je stejný, designéři každé značky si propůjčili jen to nejdůležitější a zbytku dali vlastní tvář.
- Fiat je o pár centimetrů delší – jeho předek je víc hranatý a tahle proporce dělá optický rozdíl.
- Mazda měří 3,915 mm vs. Fiat 4,054 mm na délku.
- Převodovka u Fiatu může být i automatická, Mazda sází hlavně na manuál.
Jezdci často řeší ceny náhradních dílů. Paradoxně, některé Fiaty vychází při shánění dílů dráž než Mazda. Týká se to třeba originálních karosářských dílů nebo elektroniky u novějších ročníků.
Každopádně platí, že oba modely dávají spolehlivost a zábavu na prvním místě. Mazdu většinou berou zapálení řidiči, kteří chtějí hravější jízdu a atmosférický motor. Pro Fiata se rozhodnou ti, co ocení turbo motor do města i na delší výlety a preferují italský styl.

Tipy, na co si dát pozor při výběru mezi Mazdou a Fiatem
Při rozhodování, jestli vzít Mazdu MX-5 nebo Fiat 124 Spider, jde hlavně o drobnosti, co dělají každý model specifický. Nedívejte se jen na vzhled, protože pod kapotou a uvnitř je dost rozdílů.
- Fiat 124 Spider má motor od Fiatu – přeplňovanou čtrnáctistovku (1.4 Turbo MultiAir). Mazda MX-5 sáhla po atmosférické patnáctce nebo dvoulitru, což znamená jiný projev i chování auta. Fiat působí klidněji a zvládá lepší jízdu v pohodovém tempu, kdežto Mazda je víc živel.
- Koroze: Mazdy (hlavně starší ročníky) mívají horší odolnost na podvozku. Fiat díky výrobě v Itálii lépe vzdoruje rzi, ale stejně si vždy zkontrolujte podvozek a dutiny.
- Náhradní díly jsou na Mazdu v ČR dostupnější a už léta relativně levné. Na Fiat toho tu tolik neseženete a může se čekat dýl, hlavně na specifické díly motoru či elektroniky.
- Jízdní komfort: Fiat má měkčí naladění podvozku, Mazda je víc tvrdá a sportovní. Pro každodenní ježdění lidé chválí spíš Fiat, kdo rád sportuje po okreskách, ocení Mazdu.
- Spotřeba: Reálná spotřeba se liší podle stylu jízdy. U Fiatu počítejte v průměru se 7 l/100 km, Mazda s atmosférou může v klidu jezdit za 6 l/100 km i méně.
Model | Motor | Průměrná spotřeba (l/100 km) | Sedadla |
---|---|---|---|
Mazda MX-5 (ND) | 1.5 / 2.0 benzín atmosféra | 5.7–6.5 | 2 |
Fiat 124 Spider | 1.4 Turbo MultiAir | 6.8–7.3 | 2 |
Určitě doporučuju projet si oba auta. Někdo miluje typický zvuk a reakce Mazdy, jiný chce pohodovější svezení ve Fiatu. Sledujte, v jakém stavu je výfuk, těsnění pod hlavou a klimatizace. Na servis Fiatu je dobré najít někoho, kdo už s těmito motory pracoval – rozhodně ne všichni běžní "mazďáci" si s italským motorem rozumí bez problémů. V inzerátech jsou často auta z dovozu a stav nebo servisní historie bývá dost různá. Každopádně, obě auta mají hodně fanoušků a každé má svoje výhody.
Napsat komentář