Řekli byste, že luxusní Rolls-Royce má vlastnický příběh napínavější než kdejaký thriller? Možná vás to překvapí, ale historie jeho majitelů je pěkně zamotaná a s Renaultem má víc společného, než se na první pohled zdá.
Pokud vás zajímá, kdo dnes drží klíče od paláce jménem Rolls-Royce, asi čekáte obří britskou firmu. Jenže to je omyl, dnes tuhle značku ovládá bavorský BMW. Renault sice není přímo u kormidla, ale v evropském automobilovém světě se s Rolls-Roycem kdysi potkal na dost zajímavých křižovatkách. Přes dodavatele, aliance a historické dohody tahle auta párkrát „parkovala“ vedle sebe v dílnách velkých hráčů.
- Rolls-Royce: luxus s pohnutou minulostí
- Kdo vládne značce dnes
- Renault v síti evropských automobilek
- Tipy a zajímavosti ze zákulisí
Rolls-Royce: luxus s pohnutou minulostí
Slyšíte „Rolls-Royce“ a vybaví se vám nejvyšší třída, ušlechtilý design a auta pro miliardáře? Není divu – tahle britská značka vznikla už v roce 1904 a od začátku mířila na absolutní špičku mezi auty. Člověk si málokdy uvědomí, že za tím vším stála dvojice Charles Rolls a Henry Royce. Jeden byl průkopník prodeje luxusu, druhý zas génius, co vymýšlel technické detaily.
Zlom v historii přišel v 70. letech. Britská ikona se kvůli finančním trablům propadla do krize a stát musel zasáhnout. K rozdělení značky Rolls-Royce na dvě odlišné firmy (auta a letecké motory) došlo v roce 1973. Hodně lidí doteď neví, že leteckou část – známou z proudových motorů – už dnes nemá nic společného s auty.
Právě auta šla pod firmu Rolls-Royce Motors, která vězela chvíli pod britskými křídly. V devadesátých letech se však dostala pod německou investiční palbu – nejdřív Volkswagen převzal výrobu v roce 1998, ale logo a název si uzmulo BMW díky právům od mateřské skupiny Vickers. Od roku 2003 proto vznikají originální vozy Rolls-Royce výhradně v britském Goodwoodu, pod taktovkou BMW.
Když se podíváte na čísla, Rolls-Royce je sice miniaturní hráč – za rok 2024 vyrobil necelých 6000 aut. Cena jednoho auta? Klidně přes 10 milionů korun.
Rok | Počet vyrobených aut | Cena základního modelu (Kč) |
---|---|---|
2019 | 5152 | cca 9 500 000 |
2022 | 6021 | cca 10 500 000 |
2024 | 5900* | cca 12 000 000 |
*údaj za první pololetí 2024
- Značka se honosí spíš ruční prací než robotickou výrobou. Každý kousek je výjimečný.
- Legendární modely? Phantom, Ghost, Cullinan nebo v Česku oblíbený Wraith.
- Ve světě aut je Rolls-Royce synonymem absolutního luxusu – a zároveň přežil hned několik dramatických převodů pod nové majitele.
Takže, Rolls není jen o autech, je i o historii plné zvratů a neuvěřitelných návratů do centra automobilového světa.
Kdo vládne značce dnes
Dnes má značku Rolls-Royce pod palcem německý koncern BMW. Možná si říkáte, jak je to možné, když byla tahle značka vždy britskou chloubou? Na přelomu tisíciletí se celá situace pořádně zamotala. Rolls-Royce a Bentley tehdy patřily pod jednu střechu a hledaly nového majitele. Ve hře byli dva obří rivalové – právě BMW a Volkswagen.
BMW se nakonec dohodlo na právech k názvu a logu Rolls-Royce, zatímco Volkswagen získal továrnu v Crewe a výrobu Bentley. Od roku 2003 tak všechny nové auta s „soškou“ Spirit of Ecstasy sjíždí z pásu v britském Goodwoodu u Chichesteru, ale celý byznys řídí a platí Němci.
V roli majitele BMW drží kompletní kontrolu nad konstrukcí, motory i designem. Pokud chcete vidět, jak to vypadá v číslech, mrkněte na základní přehled:
Rok | Hlavní majitel | Změny |
---|---|---|
1998 | BMW, Volkswagen | Dohoda o rozdělení práv mezi BMW (Rolls-Royce) a VW (Bentley) |
2003 - dnes | BMW | Úplně nové sídlo Rolls-Royce v Goodwoodu, zahájení výroby pod BMW |
BMW tak dnes určuje směr i technologii každého nového modelu Rolls-Royce. Pro běžného zákazníka je fajn vědět, že navzdory německé vlastnické struktuře zůstává výroba stále v Británii, což značce zachovává image i styl. Pokud někdy narazíte na starší Rollsy, mohou ještě pocházet z dob před tímhle rozdělením, ale všechno moderní už má jasný německý původ.

Renault v síti evropských automobilek
Renault patří mezi největší automobilky v Evropě a často hraje pořádně důležitou roli v zákulisních hrách tohoto průmyslu. Možná nevyrábí limuzíny jako Rolls-Royce, ale ovlivňuje a propojuje svět autem víc, než si myslíme.
Renault byl několik desetiletí klíčovým partnerem různých evropských výrobců. Už v devadesátých letech začal spolupracovat třeba s Volvo nebo Fiatem. V roce 1999 vznikla slavná aliance Renault-Nissan, ke které se přidal i Mitsubishi. Díky tomu má Renault pod kontrolou tisíce dodavatelů i různé technologické postupy, které pronikají i ke konkurenčním značkám.
A jaká je spojitost s Rolls-Royce? Největší propojení jde skrz společné subdodavatele, kteří vyrábí vše od kabelů po moderní bezpečnostní prvky. Renault a Rolls-Royce sice nikdy nebyli součástí jedné firmy, ale sdílí desítky klíčových partnerů, kteří zajišťují například pokročilou elektroniku nebo specializované plasty.
Na trhu platí, že „nepřítel mého nepřítele je můj přítel“. Automobilky jako Renault, Audi nebo BMW se nebojí spolupracovat tam, kde se jim to vyplatí. Typickým příkladem jsou sdílené platformy nebo společné nákupy materiálu, které snižují náklady.
Automobilka | Společné projekty/aliance | Zajímavost |
---|---|---|
Renault | Renault-Nissan-Mitsubishi | Aliance vyrábí přes 10 milionů aut ročně |
BMW | BMW-Rolls-Royce | BMW koupilo značku Rolls-Royce v roce 1998 |
Renault & Rolls-Royce | Spolupráce přes subdodavatele | Stejní dodavatelé pro kabeláž a elektroniku |
Chytří technici Renaultu se navíc rádi učí od konkurence. Renault testuje nové technologie, které se už používají v luxusnějších autech, typického příkladu je adaptivní tempomat nebo aktivní bezpečnostní asistenti. Tyto prvky najdete nejen v autech za miliony, ale díky Renaultu se dostávají i do běžných modelů za přijatelné peníze.
Tipy a zajímavosti ze zákulisí
Možná vás překvapí, že příběh Rolls-Royce je jeden z nejzapeklitějších v historii aut. Když se v roce 1998 rozhodovalo o nové budoucnosti značky, Rolls-Royce a jeho sesterská značka Bentley skončily v rukou dvou různých gigantů. Vše se točilo kolem práv k názvu, logu a tradiční sošce Spirit of Ecstasy. Automobilka BMW získala značku a logo Rolls-Royce, zatímco Volkswagen si vzal Bentley a výrobní závod v Crewe. Hodně se tehdy licitovalo a v zákulisí šly do akce právníci i vyjednavači z obou firem.
Renault sice dnes Rolls-Royce nevlastní, ale má silnou pozici v evropských aliancích. Například v alianci Renault-Nissan-Mitsubishi vzniká řada zajímavých projektů, kde si automobilky mezi sebou sdílí technologie. Důvod? Snižují se tak náklady na vývoj a výrobu, což je v dnešní době nutnost i u luxusních značek.
- Rolls-Royce na některých trzích spolupracoval s externími firmami na speciálních úpravách. Tak vznikla třeba edice ve spolupráci s designovou firmou Hermès.
- BMW, současný vlastník značky Rolls-Royce, jí koupil za zhruba 40 milionů liber – což je podstatně méně, než se čekalo.
- Jednotlivé modely Rolls-Royce jsou ručně montované a automobilka si pečlivě vybírá i své zákazníky. Opravdu – pokud jim někdo „nesedne“, mohou odmítnout prodej.
Pokud si chcete zjistit, kdo aktuálně vlastní konkrétní automobilovou značku, mrkněte na weby typu Statista nebo Automotive News. Sledují změny v majetkové struktuře, což je užitečné, když se značky „přehazují“ z ruky do ruky.
Napsat komentář