Kdo je výrobce Bugatti: Odpověď, která překvapí řidiče i fanoušky Renaultu

  • Ondřej Král
  • 18 dub 2025
Kdo je výrobce Bugatti: Odpověď, která překvapí řidiče i fanoušky Renaultu

Každý, kdo se kdy díval na supersporty, musel mít někdy v hlavě otázku – kdo vlastně stojí za značkou Bugatti? Ani teď to není úplně jednoduchá odpověď. Spousta lidí automaticky zařazuje Bugatti mezi francouzské značky, někteří pro změnu tipují Itálii. Pravda je ale trochu složitější… a pro fanoušky Renaultu je v tom malá, nenápadná spojitost, která překvapí víc než jednoho nadšence.

Pokud jste zvyklí vnímat značky podle loga, Bugatti se v tom pořádně liší. Sice původ přichází z Francie, ale majitelé se během let dost míchali. V dnešní době už nejde jen o národní hrdost, ale spíš globální hru těch největších koncernů. Představte si přesně situaci, kdy slavné jméno žije dál, ale za volantem firmy už sedí někdo úplně jiný, než byste čekali.

Jak Bugatti vzniklo a proč je tak slavné

Značka Bugatti začala příběh už v roce 1909, kdy ji založil Ettore Bugatti v městečku Molsheim (tehdy Německo, dnes Francie). Ettore byl Ital, ale jeho srdce patřilo technickým inovacím, a tak místo domova v Miláně vybral právě Alsasko. Bugatti od začátku stálo na ručně vyráběných autech, kde každý detail byl dotažen do extrému.

Rychle si získali reputaci, protože jejich auta nebyla jen krásná, ale i brutálně rychlá. Už v roce 1924 měl Bugatti Type 35 na slavné Grand Prix výsledky, které konkurenci spíš naštvaly než potěšily. Type 35 tehdy vyhrál přes 2 000 závodů – na tak malou firmu hodně šílené číslo.

Krása šla ruku v ruce s výkonem. Bugatti auta v meziválečném období patřila mezi nejdražší i nejexkluzivnější, a tak si je mohla dovolit jen hrstka těch nejbohatších. Když někdo v třicátých letech přijel na večírek v Bugatti, dalo se čekat, že rozumí stylu i rychlosti.

  • První Bugatti modely byly ručně stavěné až do posledního šroubku.
  • Ettore Bugatti navrhoval auta tak, aby zvládla i drsné evropské závody.
  • Type 41 “Royale” byl největší luxusní limuzína své doby. Vyrobilo se jich jen šest, dnes mají hodnotu v řádech stovek milionů korun.

Během druhé světové války se výroba zastavila a značka málem zanikla. Obří návrat se povedl až v devadesátých letech, kdy začal novodobý příběh Bugatti pod vedením nových majitelů.

Bugatti se proslavilo nejen technikou, ale hlavně tím, jak neustále posouvalo hranice možného. Tahle kombinace šíleně výkonného motoru, luxusních materiálů a trochu excentrického stylu dělá z Bugatti legendu dodnes.

Co má Bugatti společného s Renaultem

Možná to překvapí, ale mezi Bugatti a Renault existuje historická spojitost, která sahá skoro sto let zpátky. Za vším stojí legendární Ettore Bugatti. Ten byl nejen autorem prvních vozů Bugatti, ale v začátcích svoje zkušenosti krátce využil i v Renaultu. Bylo to tehdy, když automobilky ještě nebyly velké korporace a konstruktéři běžně střídali značky.

Dnes mezi těmito značkami žádný přímý vlastnický vztah není. Obě fungují nadále samostatně, i když jsou pod křídly větších skupin. Renault vlastní francouzskou skupinu Renault Group, kde je hlavní pozornost na běžná auta, hybridy a elektromobily. Bugatti patří aktuálně značce Bugatti Rimac, která vznikla v roce 2021 spojením s chorvatskou Rimac Automobili.

Kde se ale potkávají? Ve francouzských garážích běžně narazíte na několik modelů Renaultů zaparkovaných vedle plakátu s Bugatti Veyronem. Navíc oba výrobci dávají obrovský důraz na technickou kreativitu a mají svůj domov ve Francii. A fandové obou značek si zakládají na tom, že podporují tradici a styl, co překračuje jen běžnou dopravu.

  • Zatímco Renault se specializuje na kompaktní vozy a běžné modely, Bugatti cílí výhradně na supersporty.
  • Historicky měli oba výrobci společné dodavatele dílů, hlavně v období předválečném.
  • Obě značky jsou častým tématem mezi fanoušky francouzských aut. Dělí se o stejný trh, ale úplně jinou klientelu.

Pokud se někdy objevíte na nějakém francouzském auto srazu, nepřekvapí vás, když vedle starého Renaultu 4CV uvidíte nadšence vykládat o Bugatti Chiron. Vidět tu symbolické spojení aut, která si v mnohém vůbec nekonkurují – ale patří k tomu nejlepšímu, co Francie v automobilkách kdy nabídla.

Kdo je aktuálním vlastníkem Bugatti

Tady to začíná být zajímavé. Spousta lidí má zafixováno, že Bugatti patří pod Volkswagen, protože právě tenhle německý obr značku skutečně dlouhá léta vlastnil. Jenže všechno se změnilo v roce 2021, kdy došlo k velkému převodu.

Bugatti dnes totiž nemá v rukou jen jeden koncern. Aktuálním společným vlastníkem je firma Bugatti Rimac – přesněji řečeno, Bugatti spadá pod joint venture, kde hlavní slovo má chorvatský Rimac Automobili a také Volkswagen Group (přes dceřinou značku Porsche). Zní to složitě? Ve zkratce: Volkswagen už nešéfuje Bugatti sám, ale má polovinu firmy. Druhou polovinu drží Rimac Automobili, který je známý hlavně svými elektrickými hypersporty.

  • Bugatti Rimac vzniklo v roce 2021.
  • Rimac Automobili má v Bugatti Rimac 55 % podíl.
  • Porsche (a tudíž Volkswagen Group) vlastní zbývajících 45 %.
  • Šéfem celé skupiny je Mate Rimac, mladý chorvatský inženýr, kterého už dneska automobilový svět dobře zná.

Tahle kombinace je naprosto nečekaná – elektrická budoucnost od Rimacu a tradice a zkušenosti z Volkswagen Group. Když to spojíte, vznikají auta, která jsou ve světě supersportů doslova bomba. A pořád platí, že Bugatti se i přes svoje nové vedení pořád věnuje vývoji spalovacích motorů, takže benzin v žilách jim zatím nikdo nezakázal.

VlastníkPodíl
Rimac Automobili55 %
Porsche (VW Group)45 %

Takže pokud slyšíte v médiích o nové vlně aut Bugatti, je dost pravděpodobné, že na tom má prsty právě tahle česko-chorvatská parta vedená Rimacem, a německý Volkswagen už zdaleka není sám v sedle.

Proč se o výrobci Bugatti tolik mluví

Proč se o výrobci Bugatti tolik mluví

Když se řekne Bugatti, vybaví se lidem hlavně auta za desítky milionů a rychlost, která bere dech. Jenže pozornost kolem výrobce není jen kvůli výkonu. Značka spadá pod největší hráče automobilového světa a často mění majitele – a tím pádem se mění i strategie. Z toho těží nejen majitelé, ale i sběratelé nebo automobiloví fandové, protože každá změna ve vedení ovlivní budoucnost aut, technologie, a dokonce i ceny sběratelských kousků.

Naposledy v roce 2021 přešla částečně pod skupinu Rimac – což byl šok pro ty, kdo čekali, že zůstane čistě francouzská nebo u Volkswagenu. Audi, Volkswagen a další slavná jména jsou s Bugatti přímo propojená.

Lidé taky hodně řeší, kde se vlastně Bugatti vyrábí. Výroba probíhá ve francouzském městečku Molsheim, kde to všechno před více než sto lety začalo. I když majitelé a investoři jsou často z jiných zemí, auta se pořád skládají ručně právě tady. Tohle hraje roli hlavně u sběratelů, protože „francouzský původ“ má pořád váhu.

Teď trochu konkrétních čísel – podle dat z roku 2024 se každý rok vyrobí jen desítky kusů. To znamená, že když si dnes koupíte nové Bugatti, skoro jistě ho neuvidíte stejné u souseda na parkovišti. K tomu přidejte různé úpravy na míru a každý kus je svým způsobem jedinečný.

RokPočet vyrobených Bugatti
202280
202373
2024necelých 90

O výrobci Bugatti se mluví pořád, protože se neustále vyvíjí, střídá majitele a udává směr v oblasti luxusních aut a technologií. Když něco nového oznámí, automobilový svět zbystří a čeká, s čím přijde tentokrát.

Fakta, která možná netušíte

Pojďme rozlousknout pár zajímavostí, které dokážou překvapit i otrlé autaře. Řeč je hlavně o značce Bugatti, jejím původu a o tom, jak to vlastně mají s tím slavným logem dnes.

  • Zakladatel automobilky byl Ettore Bugatti, pocházel z Itálie, ale továrnu postavil ve francouzském Molsheimu. Takže ne, čistě italská nebo francouzská značka to není.
  • Bugatti drží titul výrobce jednoho z nejrychlejších aut světa. V roce 2019 zajel speciálně upravený Bugatti Chiron Super Sport 300+ rychlost 490,48 km/h. To je víc než standardní letadlo při startu!
  • Některé modely Bugatti v minulosti používaly motory s technologiemi, které vycházely z letadel, takže auta měla výkon, který byl na svou dobu úplně mimo žebříček.
  • I když dneska většina lidí spojuje značku Bugatti s luxusem a výkonem, původně vyráběli dost obyčejná auta a dokonce i vlakové lokomotivy.
  • Renault a Bugatti byli v minulosti dokonce konkurenti ve vývoji sportovních aut, i když každý se specializoval trochu jinak.

Možná vás překvapí, že výroba jednoho vozu Bugatti zabere ruční prací až devět měsíců. Výroba je docela malovýroba – ročně se prodá jen něco kolem stovky aut.

Rok Vyrobené vozy Bugatti
2023 ca 80 ks
2022 cca 70 ks

Nad auty od Bugatti často žasnou i motorističtí novináři. Petr Horký z pořadu Garáž jednou prohlásil:

„Nejde jen o rychlost, Bugatti ztělesňuje technickou dokonalost a je důkazem, že limity auta jsou tam, kde si je nastavíme my, ne značka.“

Ať už jste tedy fanoušek Renaultu, nebo vám jde hlavně o největší extrémy ve světě aut, Bugatti má pořád co nabídnout a pořád dokáže překvapit.

Tipy pro fanoušky a zájemce o supersporty

Jestli tě Bugatti a svět supersportů opravdu baví, pár věcí bys měl určitě vědět. Tahle auta nejsou jen na parádu — je za nimi spousta faktů a důvodů, proč jsou legendární. Podívej se, jak vytěžit maximum zážitků i informací, ať už jsi sběratel, modelář, nebo jen zvědavec.

  • Domácí testovací dny: Každý rok pořádají někteří prodejci supersportů testovací jízdy. Pokud máš odvahu a trochu štěstí, můžeš se k nim dostat i bez milionů na účtu. Stačí se registrovat a často stačí jen zápal pro věc.
  • Pravidelné autosalony: Akce jako ženevský autosalon nebo pařížská autoshow bývají hlavní příležitostí prohlédnout si Bugatti naživo. Doporučuji sledovat termíny a rezervovat lístky dopředu. Loni přišlo v Ženevě přes 600 000 návštěvníků – není radno váhat.
  • Přehled výrobců: Vedle Renault patří k hlavním evropským tahounům zejména Volkswagen Group, kam teď Bugatti patří. Chceš mít opravdu jasno? Sleduj novinky přímo od výrobců — například přes oficiální stránky nebo newslettery.
  • Sběratelské modely: Není na škodu změnit měřítko. Malé modely Bugatti nabízí firmy jako Bburago nebo Maisto. Najdeš je i u českých prodejců hraček nebo v e-shopech.
  • Investice do historii: Pokud máš možnost investovat, starší modely Bugatti nebo jiné supersporty často výrazně rostou na hodnotě. Například Bugatti Veyron vyletěl za posledních deset let klidně o 50 %.

Pro opravdové fanoušky jsou tu i online fóra a sociální sítě — nejznámější česká komunita je třeba bugatticlub.cz. Sleduj i YouTube kanály specializované na supersporty a sběratelství. Novinky si nemusíš složitě vyhledávat, často jsou přímo na oficiálním YouTube nebo Instagramu značky.

Model BugattiRok uvedeníVýrobce
Veyron2005Volkswagen Group
Chiron2016Volkswagen Group
Divo2018Volkswagen Group

A nakonec — pokud to s Bugatti myslíš opravdu vážně, nikdy není na škodu znát, jak se vyvíjí ceny pojistky. V roce 2024 stála roční pojistka na Chirona v průměru kolem 900 000 Kč ročně. To už je slušná pálka, takže nespoléhej na náhodu a zjisti si všechno dopředu.

Napsat komentář