Když někdo zaslechne název Mitsubishi, obvykle si představí spolehlivý vůz a možná i lomcování v křesle během legendárních jízd v Lanceru Evolution. Ale málokdo doopravdy ví, kdo za značkou Mitsubishi stojí, jaké známosti, vaše peněženka podporuje, když si kupujete jejich auta, a kde se vlastně tyhle auta rodí. Není to žádná malá záležitost s jedním pásovým dopravníkem uprostřed Tokia. V skutečnosti se za Mitsubishi Motors skrývá mnohem rozvětvenější a dobrodružnější příběh, než by leckdo čekal.
Japonský kolos s temnými i lesklými stránkami
Příběh Mitsubishi připomíná román, který by bavilo číst i těm, kdo knihy jinak moc nemusí. Všechno začalo už roku 1870, kdy si jistý Yataro Iwasaki, ambiciózní Japonec s velkými sny, založil přepravní firmu pod jménem Tsukumo Shokai. Jeho podnik se neuvěřitelně rychle rozšířil, přežil vlivy války i ekonomických krizí a během několika dekád se proměnil v gigantický konglomerát, který se nezaměřoval jen na lodě a dopravu, ale přičichl i k dalším odvětvím – loděnice, bankovnictví, elektronika, a samozřejmě – automobily.
Mitsubishi Motors, jak značku známe dnes, vznikla oficiálně až v roce 1970, ale už předtím stála za vůbec prvním sériově vyráběným japonským autem Mitsubishi Model A z roku 1917. To auto připomínalo vakuum pro dobrou náladu, protože v konkurenci Fordu T moc neobstálo, ale odstartovalo něco, co začalo dávat nové směrnice japonské ekonomice.
Pokud jde o vlastnictví a kdo za výrobu aut nese zodpovědnost v posledních letech, tak to je hlavně Mitsubishi Motors Corporation – ale s tím háčkem, že od roku 2016 patří pod křídla alianční trojice Renault–Nissan–Mitsubishi. Tím pádem je značka úzce navázaná na další slavné automobilky a sdílí technologie nebo vývojové plány. Konkrétně okolo 34 % společnosti drží Nissan, což japonské značce zajišťuje docela mezinárodní šmrnc. Přesto výroba hlavních modelů probíhá pořád v mateřské zemi – zvláště v japonských továrnách Mizushima a Okazaki – jen s tím rozdílem, že některé vozy se vyrábějí i mimo Japonsko, například v Thajsku, Indonésii nebo Filipínách. Menší modely a SUV se tak můžete potkat s výrobním štítkem z úplně jiného koutu světa, než čekáte.
Možná byste čekali, že za dlouhou existencí Mitsubishi najdete jen uhláky v modrých montérkách. Ale značka má na kontě nečekané skvosty: třeba ten, že vyráběla letadla používaná za druhé světové války (včetně slavného stíhacího letounu Zero) nebo že už v 80. letech začala fušovat do elektromobilů – ještě dávno předtím, než se přidala do mainstreamové vlny zelených aut. V případě Lanceru Evolution se Mitsubishi dokázala dokonce rovnat sportovnějším konkurentům a vydobyla si respekt ve světě rallye.
Kuriozita? Emblém Mitsubishi spojuje tři diamantské tvary – v japonštině „mitsubishi“ znamená „tři diamanty“, což odráží nejen logiku, ale i jednoduchost japonského stylu.

Dílny, kde vznikají auta: Široké portfolio a lokální specializace
Není žádným tajemstvím, že japonské automobilky mají sklony rozmísťovat výrobu tak, aby se jim vyplatilo být co nejblíž ke spotřebiteli. Mitsubishi v tomhle moc nezaostává. Hlavní „centrum dění“ tvoří dvě klíčové továrny na území Japonska: Mizushima a Okazaki. Právě tady vznikají menší modely, hybridy a elektromobily (například populární model Outlander PHEV), ale Also i kultovní vozy, jako legendární Pajero nebo Lancer.
Továrna Mizushima ve městě Kurashiki šlape naplno od roku 1943 a dnes chrlí například minivozy eK, které na japonském trhu válcují konkurenci v kategorii malých a úsporných aut. Okazaki, to je zase srdce technické inovace – nejen rušná výroba, ale hlavně dizajnérské a testovací centrum pro špičkové modely.
Když se podíváte mimo japonské ostrovy, najdete silná regionální centra ve státech, kde má Mitsubishi vlastní zákaznickou základnu. V Thajsku (továrna Laem Chabang) stojí vůbec největší montovna značky mimo Japonsko. Právě zde sjíždějí z linek pick-upy a SUV hlavně pro celou Asii, Austrálii ale taky pro Evropu. Indonésie se stala domovem rázovitého modelu Xpander, který překonal rekordy prodejních žebříčků. Na Filipínách a v Číně se zase vyrábí zejména modely pro místní trh – často se přizpůsobují použitím jednoduchých motorů, výbavy a systému řízení, jaké si zákazníci v regionu sami přejí.
Pro zajímavost – dříve měla Mitsubishi i podnik v Evropě, konkrétně v nizozemském městě Born, kde se vyráběl Colt nebo Outlander. Tato éra ale skončila v roce 2012 a výroba evropských verzí se přesunula zpět do Asie. Vývoj některých vozů vznikal ve spolupráci se značkami jako Citroën nebo Peugeot, což znamená, že třeba Outlander a Peugeot 4007 sdíleli základní platformu i některé díly.
Pro domácí trhy se často auta upravují – třeba model L200 dostane v Evropě tlumiče nastavené pro dálnice, v Austrálii naopak pro nekonečné prašné stezky a v Asii se už v základu nabízí s pohonem všech kol kvůli dešťům a špatným cestám.

Mitsubishi na dnešním trhu: Tradice, inovace i věrní fanoušci
Život automobilky není nikdy klidný, stačí jeden špatný model nebo slabý trh a všechno se hroutí jako domeček z karet. Mitsubishi ale zvládá nečekané výkyvy až překvapivě stabilně. Její hlavní síla dnes leží v SUV a crossoverech – Outlander a ASX patří k trvalým stálicím, protože nabízejí kombinaci japonské spolehlivosti, štědré výbavy a relativně příznivé ceny. V posledních letech se značka nebála trochu zariskovat – například s plug-in hybridem Outlander, který se stal nejprodávanějším plug-in hybridním SUV v Evropě. Spolupráce v rámci aliance s Renaultem a Nissanem dnes umožňuje sdílení platforem i pohonných jednotek, což snižuje náklady a dává autům technický náskok.
Pro evropské zákazníky to znamená, že některé nové modely jsou vyvíjené „na míru“ trhům – třeba nový ASX nebo Colt už ve skutečnosti vychází z vozů Renault, ale s japonským designem a úpravami podle přání evropských řidičů. Když si koupíte nový Colt, pod kapotou najdete stejný motor jako v Renault Clio. Pro porovnání – předchozí generace Coltu se montovala v Nizozemí a měla vlastní dráhu. Tohle sdílení technologií přináší výhodu: nižší servisní náklady, více servisu a kratší čas na vývoj nových modelů.
Kdo chce zažít rodokmen značky na vlastní kůži, měl by hledat starší legendární vozy Mitsubishi: Lancer Evolution (vážně, ještě není pozdě na youngtimer), Galant, pajero nebo nenápadného Outlandera první generace, který ve spolehlivosti i dnes překoná kdejakou novinku. Mitsubishi má svojí základnu věrných fanoušků nejen v Japonsku, ale i v Evropě nebo Jižní Americe. Každoroční srazy „Diamond Fest“ dokazují, že žádné jiné japonské SUV tolik lidí nenechá chladnými.
Pokud hledáte doporučení na nákup ojetiny, sáhněte po Outlanderu PHEV z let 2018–2020 – nabízí rozumný kompromis mezi dojezdem a spotřebou. Častá otázka: Má Mitsubishi budoucnost, když s výrobou končí některé modely? Odpovědí je „ano“, protože automobilka vsadila na elektrifikaci a sdílení vývoje s aliancí Renault–Nissan–Mitsubishi. Na obzoru jsou nové hybridy i elektromobily. To, co dnes drží Mitsubishi nad vodou, je kombinace tradice, jednoduchých řešení, rozumných výdajů a důrazu na spolehlivost. V segmentu malých aut a SUV ve své cenové třídě pořád umí překvapit.
A do budoucna? Pokud Japonsko zůstane epicentrem vývoje a výroby, zůstane Mitsubishi synonymem preciznosti, inovací a věrnosti původním hodnotám: nenápadně, s jistotou, a přitom s trochou japonského ležérního šmrncu. Jestli se někdy projedeš v Lanceru Evo po německé dálnici nebo si v zimě zachumlaný do Outlandera vyšlápneš na hory, teď už budeš vědět, kdo to celé vymyslel.
Napsat komentář