Nejprodávanější auta na českém trhu: Co nejvíce lidí kupuje a proč

  • Ondřej Král
  • 21 čec 2025
Nejprodávanější auta na českém trhu: Co nejvíce lidí kupuje a proč

Trh s auty v Česku v roce 2025? To není žádná nuda. Když se podíváte na parkoviště před nákupním centrem, jedno auto vyskakuje z řady častěji než jiné. Škoda Octavia vládne žebříčkům bez slitování už roky, ale proč je zrovna ona taková stálice? A jak je možné, že lidé v posledních letech tolik sahají po SUV? Existují i auta, která mizí z prodejních statistik stejně rychle, jako se objevila. Samotné pořadí nejprodávanějších aut je ale jen špička ledovce. Pod ním leží mix cen, dostupnosti, módy a úplně obyčejné praktičnosti.

Žebříček nejprodávanějších aut v Česku 2025

Jenom za první polovinu roku 2025 padlo v Česku další prodejní rekord. Zatímco před pěti lety se trh trochu třásl, dneska to vypadá skoro jako v devadesátkách: nová auta mizí z autosalonů rychleji než housky na krámě. Kdo vévodí prodejům? Nepřekvapí, že nejprodávanější auta jsou pořád „domácí“. Tady je aktuální tabulka, která ukazuje realitu lépe než sto reklam:

PořadíModelPočet prodaných kusů (1-6/2025)Značka
1Škoda Octavia13 245Škoda
2Škoda Fabia11 110Škoda
3Hyundai i306 520Hyundai
4Škoda Kodiaq5 885Škoda
5Dacia Duster5 002Dacia
6Škoda Superb4 601Škoda
7Volkswagen Golf4 080Volkswagen
8Toyota Corolla3 910Toyota
9Kia Ceed3 825Kia
10Škoda Kamiq3 700Škoda

Škodovky mají před ostatními pořádný náskok, devět z deseti lidí je schopno Octavii nebo Fabii poznat už na dálku podle siluety. Proč? Lidi jsou konzervativní a když už utrácí velké peníze, chtějí něco „prověřeného“. Jako u starého rodinného receptu na svíčkovou. Škoda prostě pořád splňuje přesně to, co Češi od auta chtějí: dostatek místa, levné provozní náklady, nenápadný vzhled a servis na každém kroku. Kdo se zajímá o dostupnost dílů, ten ví, že platit za jejich dovoz z druhé půlky světa prostě nechce.

Co Češi při výběru auta nejvíc řeší

Na nákup auta se nejčastěji díváme hlavně očima peněženky. Bez legrace: i když sníme o vozech se sportovními geny, většina lidí hledá skutečný kompromis – aby se čtyřčlenná rodina vešla, auto moc nebralo, nebylo drahé na servis a nepadalo na první díře. Největším rozhodovacím faktorem je pořád cena. Podle čerstvého průzkumu agentury STEM/MARK z dubna 2025 bylo až 84 % lidí ochotných slevit z výbavy, ale ne z pořizovací ceny. Co je pro lidi na druhém místě? Spotřeba. Při těch cenách benzínu, jakých jsme letos svědky, to dává dokonalý smysl. Každý litr pod pět litrů zní skoro jako výhra v loterii.

No a zbytek řeší pohodlí, prostor a zázemí servisu. Je velký rozdíl, když vám servisní partner nabídne zdarma náhradní vůz, nebo když čekáte tři týdny na termín. Do rozhodování vstupují i faktory jako pověst značky, obliba mezi známými a samozřejmě vzhled. Nikdo nechce být tím „trapákem“ na sídlišti, ale pořád platí, že přemíra extravagance spíš odrazuje. Češi jsou od přírody opatrní výběrčí – auto má fungovat, ne budit pozornost.

Trendy posledních let: SUV, hybridi a nečekané stálice

Trendy posledních let: SUV, hybridi a nečekané stálice

A co se mění? Klasický sedan nebo hatchback už dneska nejsou takovou samozřejmostí jako před deseti lety. Na silnicích přibývá SUV a crossovery. Loni jich bylo registrováno přes 41 % všech nových aut! To je téměř dvojnásobek oproti roku 2018. Proč tomu tak je? Řidiči cítí větší bezpečí, mají lepší výhled a v zimě jezdí klidněji po zasněžené silnici. Místa pro kola je dost a projedete i přes právě rozkopanou ulici.

Za pozornost stojí taky stoupající popularita hybridů. Kombinace elektriky a benzínu – často prodávaná s tvrzením „spotřeba jako diesel, spolehlivost jako benzin“ – má svoje kouzlo. Jen v roce 2024 si hybrid pořídilo 17 % zákazníků, letos je to už přes 23 %. Plně elektrické vozy naopak rostou pomaleji, což je dané cenou a obavami z dojezdu. Pořád existuje stálá skupina lidí, kteří si koupí ojetinu, protože nový elektromobil je mimo jejich možnosti.

A nesmíme zapomenout na obyčejné kombíky. Fabie Combi nebo Octavia Combi, to jsou auta, která lidi kupují, protože nemají kam dát kočárek nebo kostým na ples a zároveň nechce platit za zbytečnou elektroniku. Zkrátka jednoduchost má pořád svoji cenu.

Zajímavosti ze světa: Jak se liší české a světové hity?

Možná vás překvapí, že co Češi považují za svatý grál, Němci nebo Francouzi často přehlížejí. U nás milujeme domácí Škodovky, v západní Evropě jede třeba Volkswagen Golf, Renault Clio, Peugeot 208 nebo Toyota Yaris. V USA? Tam by tabulku rozdrtila pick-up Ford F-150 nebo RAM 1500, o kterých si tu můžeme jen nechat zdát. Rozdíly jsou v tom, jak k autu přistupujeme. Češi preferují praktičnost a úspornost, zatímco v západní Evropě nebo zámoří bodují styl a výkony.

Také se ukazuje, že Češi mají k autům silně propracovaný vztah. Nejde jen o dopravní prostředek. Auto je status, člen rodiny, garážovaný poklad. Když přijde řeč na ojetiny, pořád platí, že až 75 % vozů je prodaných tzv. „z druhé ruky“. Nové auto je pořád tak trochu výhra v životní loterii.

Pikantní zajímavost: věděli jste, že Česko je top exportér ojetých vozů směrem na východ? Ročně jich „zmizí“ přes hranice víc než 110 tisíc! Chtělo by se říct, že jsme národem obchodníků i za volantem.

Tipy pro chytrý výběr auta v roce 2025

Tipy pro chytrý výběr auta v roce 2025

Chystáte se vybrat auto? Lepší načasování nenajdete. První rada: nesázejte jen na průměr. Octavia je sázka na jistotu, ale i v nižší či střední třídě je nabídka širší, než by člověk čekal. Když trochu slevíte z výbavy, dostanete solidní mix bezpečnosti a komfortu i u „neznámějších“ značek.

Porovnávejte nejen pořizovací cenu, ale zaměřte se na celkové náklady za pět let provozu. Kolik stojí povinné a havarijní pojištění? Jaký je servisní interval? Stačí se podívat na dostupnost a cenu běžných dílů – na webech typu Autodoc nebo podle zkušeností majitelů v diskusích. Než koupíte nové SUV, zvažte, jestli ho skutečně uživíte. Občas méně znamená více a třeba kompaktní kombi zvládne totéž bez vyšších nákladů.

Pro každého, kdo má rád technologické vychytávky, jsou tu i možnosti hybridů a plug-in hybridů. Skvělý kompromis, pokud denně najedete jen pár kilometrů, záleží na dostupnosti domácí nabíječky. Ale stále platí, že pokud chcete skutečně levný provoz, ideální je sáhnout po malém benzinovém autě s jednoduchou technikou.

Servis je často podceňovaná položka, ale rozhoduje víc, než si mnozí připouštějí. Dobrý tip: poptejte se přímo v servise, jaké jsou ceny údržby a oprav pro model, o kterém sníte. Není žádná ostuda porovnávat a ptát se. Když víte, že se za náhradní díly na Hyundai nebo Toyotu nedoplatíte, vaše rozhodování je hned lehčí.

Na úplný závěr se vyplatí sledovat i stáří modelu na trhu. Auto, které je na konci výrobního cyklu a chystá se nový facelift, bývá často dostupnější a automobilka k němu přihodí lepší výbavu nebo zvýhodněné financování.

Zkrátka: Češi pořád zůstávají praktičtí. Auta kupujeme hlavou, ne srdcem. Tabulky s prodejností to potvrzují rok co rok. Kdo má rád jistotu, drží se osvědčených kousků, kdo rád riskuje, najde i mezi outsidery zajímavé nabídky. Ať už to dopadne jakkoliv, jedno platí vždy: pořád je lepší jezdit autem, které sluší vaší peněžence a potřebám víc než vaše ego.

Napsat komentář