Odkud pochází Volkswagen: historie, výroba a zajímavosti značky z Německa

  • Ondřej Král
  • 3 čec 2025
Odkud pochází Volkswagen: historie, výroba a zajímavosti značky z Německa

Malý brouk, který přežil válku, a dnes světově proslulá značka. Takový je příběh Volkswagenu. Jenže za touto slávou se schovává řada příběhů, kontroverzí i fascinujících detailů, které normálně slyšíte jen v rodinných kruzích pravých automobilových fandů. Odkud teda ten slavný Volkswagen vlastně pochází a proč má tahle značka tak silné kořeny v Německu? Nejsou to jen čísla, továrny a modely – Volkswagen se vlastně zrodil z potřeby mobility lidí, v době, kdy auto bylo snem dostupným jen pro pár vyvolených. Někomu stačí znát logo a model, ale pravý fanoušek chce vědět víc. A taky se dozví.

První roky a důvody vzniku: Jak a proč vznikl Volkswagen?

Původ Volkswagenu se datuje do třicátých let minulého století, konkrétně do doby, kdy Adolf Hitler představil svou vizi „lidového vozu“ (vlivné slovo Volks-Wagen v překladu znamená doslova „auto pro lid“). Chtěl dostupné auto pro každého Němce – i dělníka. Zajímavé je, že při zrodu tohoto automobilu stál jeden z nejslavnějších konstruktérů světa – Ferdinand Porsche. Ano, ten samý muž, na jehož jméno dnes navazuje luxusní značka Porsche. Úkol byl jasný: postavit spolehlivé, jednoduché, levné auto, které pojme celou rodinu a zvládne německé dálnice.

Když se v roce 1937 zakládala společnost „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH“, málokdo tušil, že právě začíná psát kapitolu, která přetrvá války i režimy. Už rok nato, roku 1938, byl položen základní kámen nové továrny ve městě, které dodnes nese název Wolfsburg. Projekt byl tehdy gigantický: celá nová továrna, nové město a vizi poháněli tisíce dělníků a inženýrů. První model, později proslulý jako Brouk (Beetle, původně VW Typ 1), byl navržen tak, aby „nezničitelně“ sloužil běžným lidem. Jenže brzy vše zastavila válka.

Během druhé světové války sice továrna vyráběla hlavně vojenskou techniku, ale po jejím skončení tu vznikl doslova symbol poválečné obnovy Německa. Britský důstojník Ivan Hirst totiž ve Wolfsburgu neusnul na vavřínech – vrhl se do práce, výrobu přesměroval zpět na civilní auta a Brouk se začal postupně stávat nejprodávanějším vozem na světě.

Kdo si myslí, že Volkswagen byl do války výhradně německý projekt, možná bude překvapen: v poválečném období se na rozjezd výroby podíleli i britští, později i američtí manažeři, kteří kompletně přestavěli fungování podniku. To vedlo k rozkvětu značky nejen v Evropě, ale po celém světě. Není divu, že dnes je Volkswagen synonymem pro spolehlivost a robustnost.

Výroba: Kde se dnes vyrábí Volkswagen?

Když si dnes někdo koupí Volkswagen, nemusí jít vždy o produkt „made in Germany“, i když Německo je stále srdcem výroby. Wolfsburg je dodnes největší automobilovou továrnou světa, ročně tu vyrobí kolem 800 000 vozů. Jenže Volkswagen je dnes globální gigant. Továrny najdete v Evropě, Asii, Americe, a dokonce i Africe.

Podívejte se, kde všude dnes Volkswagen auta sjíždějí z pásu:

  • Evropa: Kromě hlavního závodu v Německu (Wolfsburg, Emden, Hannover, Zwickau, Dresden) má Volkswagen výrobu i v Polsku, Slovensku, Portugalsku a Španělsku.
  • Amerika: Velký závod stojí v mexické Pueble. Tam vzniká například tolik oblíbený Golf. V USA je pak továrna ve městě Chattanooga v Tennessee.
  • Čína: Dnes vůbec největší trh Volkswagenu. Výroba tu běží hned ve více než desítce závodů.
  • Jihoafrická republika a Indie: Také zde najdete továrny, které pokrývají především místní potřeby trhu.

Na níže uvedené tabulce najdete přehled nejvýznamnějších továren Volkswagenu i s počtem vyráběných vozů za rok (údaje za rok 2024):

Město/státVýrobní kapacita (za rok)
Wolfsburg (Německo)800 000
Puebla (Mexiko)450 000
Chattanooga (USA)250 000
Anting (Čína)600 000
Bratislava (Slovensko)400 000
Uitenhage (Jihoafrická republika)120 000

Je překvapivé, jak moc se výroba rozprostřela po světě. Každý trh má své preference a Volkswagen na ně reaguje vlastními modely i úpravami. Třeba čínská verze Passatu je jiná než ta evropská. V čem je ale značka pořád typicky německá, to je přístup k preciznosti výroby a pořádný důraz na kvalitu výsledného vozu.

Brouk, Golf a další legendy: Modely, které změnily automobilový trh

Brouk, Golf a další legendy: Modely, které změnily automobilový trh

Když se řekne Volkswagen, většina lidí si představí dva nesmrtelné modely – Brouka a Golf. Jenže v portfoliu značky je mnohem víc legend, které utvářely chod dějin aut. První velkým hitem byl samozřejmě Brouk. Ve výrobě vydržel neuvěřitelných 65 let (od roku 1938 do 2003!) a prodalo se ho přes 21 milionů kusů. Malé, kulaté auto se stalo jakýmsi kultem a symbolem poválečné svobody.

V 70. letech přišel zlom s Golfem. Ten nastavil nový trend v kategorii „hatchbacků“. Golf je známý nejen svým jednoduchým tvarem, ale hlavně univerzálností. Od městských verzí přes sportovní GTI až po úsporné diesely. Dodnes je Golf považován za autopilot mezi hatchbacky, což dokazuje i celkový počet vyrobených kusů – přes 35 milionů.

Volkswagen ale nabízí mnohem víc než jen tyhle dva vozy. Pamatujete na legendární Transporter, lidově „Bulík“? Ikona hnutí hippies a zcela zásadní dodávka, která přepravila nespočet kapel, rodin i nákladů napříč kontinenty. Mezi další populární modely patří Passat, Polo, Touran, Touareg i elektrická novinka ID.3, která už dnes ukazuje, že značka Volkswagen se nebojí změn a inovací.

Co je na těchto modelech fascinující, je jejich schopnost držet krok s aktuálními trendy. Třeba Golf přináší už v základní výbavě asistenty pro udržování v jízdním pruhu, chytrý infotainment nebo hybridní verze. Výrazné inovace přinesl i nový ID. Buzz, elektrická dodávka, která stylově navazuje na legendární Bulíka.

Zajímavosti, rekordy a tipy, které jinde nenajdete

Jestli vás baví sbírat unikátní fakta, Volkswagen nabízí spoustu zajímavých „vychytávek“. Věděli jste, že Brouk je dodnes nejdéle vyráběným autem světa? Anebo že v roce 2018 byla značka Volkswagen největším výrobcem vozů globálně – vyráběla průměrně 22 aut každou minutu?

Několik tipů, které stojí za pozornost:

  • Proč mají některé VW modely v Americe jinou podobu? Američané si cení většího prostoru a automaty jsou nutnost. Proto najdete Passat nebo Jetta v robustnější variantě pro USA.
  • Když hledáte ojetý Volkswagen, nebojte se vyšších nájezdů – auta jsou stavěná na dlouhou životnost a správně servisovaný Golf nebo Passat zná bez problémů půl milionu kilometrů.
  • V německé centrále Wolfsburg můžete absolvovat originální tovární prohlídku. Skvělý tip na výlet, pokud máte rádi auta a technologii zblízka.
  • Fanoušci značky se každoročně schází na srazech v Německu i jinde po světě. Kult Brouka a Bulíka je mezinárodní fenomén – není výjimkou potkat vášnivé sběratele v Brazílii, Japonsku nebo USA.
  • Volkswagen také patří mezi průkopníky elektromobility. Jejich platforma MEB, na které stojí ID.3 i ID.4, umožňuje stavět auta tolik odlišná, že si každý zákazník může nakonfigurovat vůz přímo na míru.

Neměli bychom zapomínat ani na temnější stránku značky. Kauza Dieselgate v roce 2015 otřásla celým autoprůmyslem a donutila vedení značky přehodnotit budoucnost emisí i technologie. Právě díky ní dnes Volkswagen masivně investuje do elektromobilů a bezpečnějších technologií. Sází na udržitelný růst i rozvoj samostatně jezdících vozidel.

A jestli chcete tip na ikonu značky, která není příliš známá? Zkuste VW XL1 – experimentální model s karoserií z uhlíkového kompozitu, který spotřeboval 0,9 litru na 100 km! Dokonalý příklad německé posedlosti inovacemi. Zkrátka, Volkswagen není jen auto – je to kus automobilové historie, která se stále vyvíjí a mění svět kolem nás.

Napsat komentář