Co patří pod značku BMW: Přehled skupiny a všechny značky koncernu

  • Ondřej Král
  • 4 srp 2025
Co patří pod značku BMW: Přehled skupiny a všechny značky koncernu

Když někdo vidí modrobílé logo BMW, většina lidí si představí rychlý sedan řítící se německou dálnicí, možná slavný model řady 3 nebo ikonické M3 z osmdesátek, které sbírá kluky od vedle na plakátech. Ale málokdo má jasno v tom, co všechno vlastně spadá pod křídla BMW Group. Jen tak mezi námi, tohle téma rozdělilo naší rodinu snad víc než otázka, jestli dávat ananas na pizzu. Jana tvrdí, že BMW je jen to, co má to logo, ale Tomáš znalý všech detailů, mi vyložil, jak to je doopravdy. Aby nebyla doma dusná atmosféra, dal jsem se do pátrání a dneska mám pro vás pěkný balík zajímavostí, které ukážou, že svět BMW není jen o třech písmenkách a dvou barvách. Dost bylo omáčky, pojďte se ponořit do detailů, které vám rozšíří obzory.

Struktura BMW Group: Co všechno patří pod BMW?

BMW Group, takhle ofiko znějící název, je v podstatě obrovský koncern s třípísmenným logem. Ano, pořád jde o klasické BMW, ale pod touto deštníkovou značkou fungují i další, na první pohled nesouvisející firmy a značky. Největší část portfolia samozřejmě reprezentují vlastní modely BMW – od „jedničky“ až po luxusní řady 7 a X, plug-in hybridy i čistokrevné elektromobily z programu i, třeba i3 nebo i8. Ale tady rozhodně nekončíme. Pod BMW Group dneska patří další dvě slavné značky: MINI a Rolls-Royce Motor Cars. Ty taky mají samostatné finální vývojové týmy i značnou volnost, ale vlastnická práva drží právě mnichovský koncern.

Co se týče hloubky propojení, tak například MINI využívá některé technologie a základní součástky společně s BMW, zejména co se týká platforem pro malé a středně velké vozy. Rolls-Royce naopak kombinuje svou nenapodobitelnou britskou identitu s inženýrskými šperky z Německa a spolehne se na motory a elektroniku vyvinutou na bavorské půdě. „BMW dokázalo skloubit to nejlepší z britské tradice a německého technického mistrovství,“ řekl k tomu Torsten Müller-Ötvös, CEO Rolls-Royce Motor Cars.

„Bez německého know-how bychom nikdy nedokázali postavit Phantom nové generace na takové úrovni ticha a pohodlí.“

Na malý okamžik vykoukneme i mimo auta. Ano, BMW Group má pod sebou i motorky, konkrétně BMW Motorrad. Produkce sahá od adrenalinových superbiků až po cestovní kolosy na dlouhé trasy. S nadšením to sleduje i brněnská komunita motorkářů, kde v létě potkávám souseda s jeho R 1250 GS skoro na každém rohu. To všechno však zůstává v rámci vlastního portfolia. Ještě kolem roku 1998 vlastnila skupina známé automobilky Rover a Land Rover, ale ty se celkem rychle prodaly dále, protože bavorští neměli trpělivost s tehdejší složitou ekonomikou těchto značek (kdo by taky měl, že?).

BMW vyvíjí kromě standardních aut a motorek i vlastní systémy pro autonomní řízení, chytrou konektivitu a elektrifikaci. To znamená vývoj akumulátorů, softwaru, telematik a dokonce vlastní investiční fond BMW i Ventures, který pumpuje peníze do start-upů typu ChargePoint (síť nabíječek), nebo Nauto (systémy pro bezpečnou jízdu). Takže pokud jste si mysleli, že BMW a technologie nejdou dohromady, jste na omylu. Mrkněte na tabulku hlavních částí skupiny pro rychlej přehled:

NázevOblastZnačky/Projekty
BMW AGAutomobilyBMW, BMW i, BMW M
BMW MotorradMotocyklyBMW Motorrad
MINIAutomobilyMINI
Rolls-Royce Motor CarsAutomobilyRolls-Royce
BMW i VenturesInvestice, technologieChargePoint, Nauto, atd.

MINI: Malý obr v portfoliu BMW Group

Zásadní část koncernu tvoří značka MINI. Jasně, když jsem poprvé slyšel výrazný zvuk Cooperu S na naší cestě do Vídně, říkal jsem si, že tohle nikdy nemůže být příbuzný luxusní série od BMW. Ale MINI je od roku 2000 ve vlastnictví BMW Group a prošlo obrovskou modernizací. Technicky dneska sdílí hodně z podvozkové architektury a dokonce i motory a převodovky s menšími vozy z BMW.

Leckdo dnes neví, že původní britskou značku MINI vyráběla společnost British Motor Corporation už od roku 1959 a MINI patřilo dlouho pod křídla různých firem kolem Roveru. BMW zasáhlo v době, kdy se značka blížila své zánikové hranici a vsadilo na její city marketingový potenciál. Výsledek? MINI se rychle stalo symbolem městské mobility, designové módy a trendů mezi mladší generací. Dnešní nabídka MINI zahrnuje vše od základního třídveřového modelu, přes elektrický hatchback, až po stylové SUV Countryman. Pro fandy elektrifikace je zajímavé, že MINI nedávno oznámilo čistě elektrický model Countryman a připravuje se na ukončení vývoje spalovacích motorů do konce této dekády.

Pokud hledáte způsob, jak jezdit s autem, které stále evokuje britský styl, ale pod kapotou má to nejlepší z bavorské školy, MINI určitě dává smysl. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že prostor uvnitř vás překvapí a zvlášť ve městě budete parkovat s úsměvem. Ať už řešíte styl nebo ekomobilitu, MINI má dnes všechny odpovědi „pod jednou střechou“ BMW Group.

Rolls-Royce Motor Cars: Vrchol luxusu pod BMW

Rolls-Royce Motor Cars: Vrchol luxusu pod BMW

Když se řekne Rolls-Royce, většina lidí si vybaví obrazy limuzín, kde ani členy královské rodiny nestresují vibrace podvozku a kde vůně ručně šité kůže vyjde dráž než väčšina nových aut ve střední Evropě. Že by tyhle vozy měly něco společného s Bavory? Právě! Od roku 1998 vlastní BMW Group práva na značku Rolls-Royce (po dlouholetých tahanicích se značkou Volkswagen). Od té doby je centrum vývoje a výroby v britském Goodwoodu, dokumentace a většina technického know-how však pochází z Německa.

Při diskusi o Rolls-Royce se často přehlíží, že každý kus je vyráběný téměř na zakázku – barva laku, druh dřeva v interiéru, styl čalounění – to všechno se zadává podle vkusu konkrétního zákazníka. Tyhle vozy sdílejí klíčové technologie s BMW: aktivní podvozky, motory V12, palubní elektroniku. Oficiální informace říkají, že „více než 25 % dílů má společný původ ve výzkumných centrech BMW v Mnichově“, zbytek přináší britská ruční výroba. Rolls-Royce nabízí modely jako Ghost, Phantom, Wraith nebo nejnovější SUV Cullinan, které má podle britského tisku nejlepší zvukovou izolaci ve své kategorii.

Na internetu koluje neuvěřitelná informace – několik fanoušků zjistilo, že počet ručně šitých stehů na sedadle Rolls-Royce Ghost přesahuje 200 000. To je zhruba tolik, kolik ušije babička za celý život pletení šál. Pokud chcete přičichnout k luxusu, který je v Evropě symbolem postavení už přes sto let, zkrátka se připravte na to, že vaše objednávka půjde přes BMW, ne přes starou britskou továrnu.

BMW Motorrad: Král motorek pod německou korunkou

Německá přesnost, zpracování, výkon – to všechno platí nejen pro auta, ale taky pro motorky s modrobílým znakem. BMW Motorrad je už desítky let pojem mezi silničními i terénními motocykly. Pokud jste někdy viděli legendární GS-u, co brázdí dobrodružné trasy z Alp až do Asie, tak víte, že právě tady BMW nasadilo laťku zatraceně vysoko.

BMW Motorrad existuje oficiálně od roku 1923 – první motocykl byl legendární R32 s dvouválcem napříč rámem. Dnes motorky BMW nabízejí úplnou škálu – od „entry“ modelů G 310 až po masivní cestovní stroje K 1600, nadupané pořádnou technikou a bezpečnostními asistenty. Co mě vždycky překvapilo, je fakt, že BMW vymyslelo systém ABS pro motorky, což někteří starší motorkáři nemůžou doteď překousnout. Ať už jezdíte sólo do Chorvatska, nebo objíždíte půlku světa s manželkou jako já s Janou, BMW Motorrad nenabízí jen styl, ale hlavně spolehlivost i u dlouhých štrek.

Krom klasických typů můžete narazit taky na elektrickou variantu C evolution nebo různé adventure kousky. Lidé v Evropě zkrátka ví, že když potřebují spojit dobrodružství, výkon a moderní technologii, sáhnou často po motocyklu ze stáje BMW. Statistiky z roku 2024 ukazují, že BMW Motorrad drží lídra segmentu velkých cestovních motorek v celé Evropě – prodalo víc než 200 000 kusů za jediný rok. Soused v Brně nedá dopustit na svůj model R 1250 GS Adventure, o každé sobotě se chlubí úpravami, které mu právě německý dealer doporučil jako „nezbytné pro opravdové jezdce“.

Další aktivity a budoucnost koncernu BMW Group

Další aktivity a budoucnost koncernu BMW Group

Kdo si myslí, že tímhle svět BMW Group končí, docela se plete. BMW se ve velkém pouští do vývoje autonomního řízení, chytré domácnosti, sdílené mobility i udržitelné výroby. Za posledních pět let pumpovalo přes 10 miliard EUR do vývoje elektrifikace a digitálních služeb. BMW Group do roku 2025 plánuje uvést na trh minimálně 25 nových elektrifikovaných modelů (z toho více než polovina čistě na baterie).

Kromě samotných produktů musí BMW řešit ekologii a stopu výroby. V roce 2024 představili novou linku v Lipsku, kde veškerá energie pochází z obnovitelných zdrojů. Samotné akumulátory pro elektrické vozy už neobsahují kontroverzní kobalt z nestabilních regionů; BMW spolupracuje pouze s ověřenými partnery. Pro technické fandy je zajímavé, že díky systému BMW Operating System 9 můžete ovládat auta, motorky i domácí spotřebiče přes jednu aplikaci.

Zásadní podíl v inovacích má investiční fond BMW i Ventures, který je aktivní třeba v oboru digitálních autopojištění nebo řízení parkovacích systémů. Trendy ukazují, že BMW sází na propojení různých druhů mobility, aby zůstalo nepřekonanou volbou i pro mladší generaci. A když se rozhlídnete po městech od Prahy po Brno, auta ve firemních flotilách, osobní BMW či nové modely MINI jsou na každém druhém rohu. Když to vezmete kolem a kolem, odpověď na otázku „Co spadá pod BMW?“ zní: mnohem víc, než jste čekali, a nejsou to jen auta se silnou značkou, ale celé portfolio inovací — od motorek přes investice až po luxusní ručně sestavené britské limuzíny.

Ať už jste fanda techniky, designu nebo si prostě chcete užívat kvalitní jízdu nebo hledáte odpovědi na debaty doma při večeři (jako já s Tomášem a Janou), teď už víte, s čím vším vlastně BMW hýbe světem motorismu.

Napsat komentář