Spousta lidí má BMW spojenou hlavně s nablýskanými sedany a sportovními vozy, jako je řada 3 nebo ikonické BMW M5. Jenže za logem modrobílého vrtule se skrývá mnohem větší impérium, než čekáš. Značka, která vznikla původně jako továrna na letecké motory, dnes vlastní i další slavná jména a řídí obrovské množství různých firem, technologií a projektů. Nejde jen o auta – ponoř se do toho, co všechno patří pod BMW a proč si tuhle značku někteří motorkáři nebo fandové britské klasiky nechtějí přiznat k tělu.
Značky, které skutečně patří pod BMW
Hned na začátek – BMW není jen o svém hlavním jménu. Do celé skupiny BMW Group patří i další silné automobilové značky. Nejznámější je asi MINI. Tahle britská ikona, proslavená v šedesátých letech a známá svým kompaktním vzhledem i legendárním výkonem na rally, přešla plně pod BMW v roce 2000. Od té doby ji Němci posunuli do luxusnějších vod a MINI dnes vyrábí prakticky výhradně BMW, i když se stále vyrábí v Británii (ve městě Oxford). Koncern pod značkou MINI vytvořil úplně nový svět – od stylových hatchbacků po elektrické modely nebo sportovní varianty John Cooper Works.
Pak je tu Rolls-Royce Motor Cars. I když Rolls-Royce vyvolá v hlavě hlavně okázalý luxus, jeho ježdění na sametovém koberci a motory, které znějí tišeji než prázdná knihovna, tak i tahle legenda je dnes pod BMW. Koupě proběhla v roce 1998 po intenzivním boji s Volkswagenem. Auta Rolls-Royce se ovšem pořád vyrábějí v Goodwoodu v Anglii a designéři se drží tradic, ale technika (včetně motorů V12) pochází ve finále od BMW. Zajímavé je, že značka letadel Rolls-Royce (Rolls-Royce Holdings) s tím ale nemá nic společného – tam je to zcela jiný podnik.
Oba tyto brandy mají vlastní charaktery i speciální týmy v rámci BMW Group. Struktura vlastnictví přitom není jednoduchá:
Značka | Vlastnictví od | Lokace výroby | Zaměření |
---|---|---|---|
BMW | 1916 (založení) | Mnichov, Německo; Spartanburg, USA; & další | Osobní auta, motocykly, elektromobily, sportovní vozy |
MINI | 2000 | Oxford, Velká Británie; Born, Nizozemsko | Kompaktní a stylové městské vozy |
Rolls-Royce Motor Cars | 2003 (produkce pod BMW) | Goodwood, Velká Británie | Superluxusní limuzíny a vozy |
Naopak různé quazi-mýty kolují kolem značky ALPINA. ALPINA je od roku 2022 plně v režii BMW, předtím fungovala jako nezávislý partner. Tyhle auta jsou ale pořád laděná ručně a mají svůj osobitý styl. Jejich modely často vychází z běžných BMW, dostanou silnější motory, luxusnější výbavu a výrazně odlišný design. Když si koupíš BMW ALPINA, máš vlastně auto, které není přímo BMW, ale pořád má „modrou propisku“ v DNA – což poznáš podle detailů jako režimy podvozku a ručně stavěné interiéry.
Pokud jsi fanoušek motorek, asi tě zajímá, jestli BMW dělá i dvoukolky. Fakt jo. Pod značkou BMW Motorrad vyrábí už od roku 1923 motocykly pro silnici i offroad, jejich R 1250 GS si zamilovali dobrodruzi napříč světem, a policajti v půlce Evropy si na těchto strojích jezdí stejně rádi, jako bajkeři v Jižní Americe.

Divize, technologie a méně známé projekty BMW Group
Kromě jasně známých značek BMW schovává i spoustu technologických pokladů a projektů, o kterých běžný řidič moc neví. Vůbec nejzásadnější je celá divize BMW i, zrozená v roce 2011. Šlo o radikální přístup k elektromobilitě a novým materiálům: karbonová vlákna v modelu i3, ale i sportovní hybrid BMW i8, dost změnily pohled na to, co všechno se dá od BMW čekat. Elektrifikace už dnes není věc okrajová – v roce 2023 tvořily elektromobily a plug-in hybridy přes 20 % veškerých prodejů skupiny BMW Group. Modely jako i4, iX nebo nový i5 ukazují, že tohle německé impérium fakt jede do budoucnosti naplno.
Další důležité aktivity má BMW skrz svoji divizi M (BMW M GmbH). To je synonymum pro sportovní výkon, legendární šestiválce a auta, co si často berou technologii právě z motorsportu. BMW M není úplně samostatná značka, ale vlastně velmi samostatná firma s vlastními produkty, vývojáři a některými vlastními tratěmi. Její sídlo je ve městě Garching. Když si koupíš BMW M3 nebo M4, máš nejenom rychlou káru, ale v podstatě kapku toho, co se rodí v závodních dílnách. A že BMW v motorsportu umí – v seriálu DTM nastupovalo s legendární M3 E30 už v osmdesátkách.
Mimo auta a motorky se BMW zabývá i službami spojenými s dopravou: platformy pro sdílení aut (například Share Now nebo dříve ReachNow), finanční služby či digitální služby pro sledování auta přes mobil (BMW Connected). Pod značkou BMW Group Financial Services sídlí rozsáhlá divize, která vyřizuje leasingy a financování pro zákazníky ve více než padesáti zemích.
Zajímavý je třeba i „Start-up Garage BMW“, což je akcelerační program, kde firma investuje do nápadů z různých oblastí (umělá inteligence, nové baterie, mobility, recyklace). V odvětví, které se pořád rychle mění, je to logický tah – každá dobrá nová technologie se může stát součástí jejich modelů během pár let.
Když se ponoříš do části o výrobní síti, je fascinující, kolik zemí je pod BMW skutečně zapojených. Výrobní závody nejsou jen v Německu – právě Amerika si užívá základnu v Jižní Karolíně (Spartanburg), odkud vyjíždí všemožné X-modely (například X5, X6 nebo X7). Důvod je jednoduchý: šířka trhu v USA, menší vzdálenosti pro logistiku, a hlavně, Amerika je pořád největším odbytištěm SUV BMW na světě!
Podpalubí celého koncernu zahrnuje i investice do vodíkových technologií, spoluprací s firmami jako Toyota (společně pracovali třeba na vodíkové X5 i na vývoji sportáku Z4/Supra), nebo vlastní výzkumná laboratoř baterií. Odtud proudí inovace do nových sérií elektromobilů. Pokud tě zajímají podrobné statistiky, tady je pár důležitých čísel:
Oblast | Hodnota (2024) |
---|---|
Počet zaměstnanců | přes 150 000 |
Prodané vozy BMW Group | cca 2,5 milionu/rok |
Výroba elektromobilů (podíl na prodaných vozech) | cca 20 % |
Závody v různých zemích | 31 výrobních center ve 15 zemích |
BMW nikoho nenechává sedět na místě a nebojí se dívky do budoucnosti: už od roku 2026 má dorazit nová generace elektrických aut „Neue Klasse“, která mají stavět na úplně nové platformě a nabídnout lepší dojezd, rychlejší nabíjení a nové digitální služby uvnitř auta. Tech geekové se mají na co těšit, protože jeden z hlavních taháků má být i plně digitální kokpit s 3D projekcí.

Jaké značky a technologie BMW nevlastní? Mýty a fakta
Často se motá spousta legend okolo toho, kdo vlastně patří pod BMW a kdo „jen“ spolupracuje. Tak třeba: Land Rover a Jaguar, ačkoliv používají společné platformy nebo motory (někdy v minulosti), k BMW nikdy úplně nepatřily. Audi? To je zcela oddělený konkurent a dceřiná firma Volkswagenu.
Autoři internetových diskusí často zaměňují různé návrhy a spolupráce za majetkové vztahy. BMW se účastnilo třeba vývoje motorů pro McLaren F1 (ikonický V12 S70/2 navržený Paulem Roschem), ale podíl na McLarenu nemají. Podobně to bylo i s Roverem – BMW mělo vlastnický podíl od roku 1994 do roku 2000, pak ale britská část skupiny putovala k dalším majitelům a dnes nemá s BMW Group nic společného.
Pak tu jsou technologie, na které je BMW pyšné, ale které nikdy nenabízelo nikomu jinému – třeba xDrive (BMW verze pohonu všech kol), iDrive (centrální ovládací systém pro infotainment) nebo BMW Laserlight (speciální světlomety, které ve svých autech jiné značky nenajdeš).
Svébytnou kapitolou jsou dodavatelé. BMW sice nevlastní firmy jako ZF (automatické převodovky), Bosch (elektronika), Magna Steyr (výroba některých modelů v Rakousku), ale s těmito giganty neustále spolupracuje. Značkové díly dostávají i do aut, která navenek působí jako 100 % mnichovská produkce. Zajímavostí je, že část elektromobilů BMW vyrábí v Číně pro lokální trh společně s partnerem Brilliance Automotive.
Teď si možná říkáš, co všechno můžeš najít pod „BMW Group“, a jaká značka se tam ještě chystá. Pravda je, že BMW zůstává věrné své filozofii „radost z jízdy“, ale nebojí se rozšiřovat – ať už do světa malých městských aut, luxusních limuzín, motorek nebo inovací ve sdílené mobilitě. Klíčové pro ně je udržet si kvalitu i originalitu, ať už řídíš ostrou M4, vymakané MINI, nebo ti parkoviště střeží Rolls-Royce. A i když by člověk možná čekal pod BMW víc „značek“, je tahle diverzita – auta, motorky, služby, technologie, startupy a luxusní symboly – možná právě tím, co z BMW dělá světovou ikonu. Pro fandy i skeptiky je to pořád značka, jejíž záběr fakt překvapí.
Stále tě to baví? Pokud zvažuješ, že bys zabrousil do rodiny BMW, klidně se zamysli, jaký svět aut nebo motorek by tě nejvíc lákal. Až příště uvidíš MINI ve městě, nebo Rolls-Royce zaparkovaný před hotelem, budeš vědět, kdo tahá za nitky v zákulisí. BMW je totiž víc než jen logo na kapotě – je to celý svět možností a inovací schovaných za jediným koncernem.
Napsat komentář