Co zjistíte z VIN kódu: Podrobná kontrola historie vozidla

  • Ondřej Král
  • 10 čec 2025
Co zjistíte z VIN kódu: Podrobná kontrola historie vozidla

Představte si, že chcete koupit ojeté auto. Inzerát vypadá slibně, lak je lesklý, prodávající přesvědčivě argumentuje. Jenže co když za pěkným vzhledem skrývá bouračku, stočené kilometry nebo dokonce kradený původ? Právě tady přichází ke slovu VIN kód – nenápadný, zato nebývale upřímný zdroj informací. Každé auto má svůj jedinečný kód vyražený už ve výrobě. Dá se podle něj zjistit skoro vše, co o voze potřebujete vědět, a leckdy i to, co prodejce raději zamlčí.

Co to vlastně VIN kód je a kde ho najdu

VIN kód – Vehicle Identification Number – slouží jako rodné číslo auta. Systém byl zaveden globálně v roce 1981, do té doby používalo každé pořadí výrobců to svoje. VIN je dlouhý 17 znaků a na rozdíl od většiny kódovaných informací v autech není tajný – najdete ho nejen na karoserii (například na rámu dveří, u čelního skla nebo na podlaze), ale také v technickém průkazu.

Prvních 3 znaky určují výrobce a zemi původu, dalších 6 model a výbavu a posledních 8 je výrobní číslo auta a kontrolní znaky. Pokud vám někdo nabízí auto bez VIN nebo s poškozeným/nečitelným kódem, zdrhněte. Právě zde totiž často bývají vozy s nejasnou minulostí nebo kradené.

Možná vás překvapí, že na některých starších autech je VIN kód na několika různých místech a třeba jen v polovině případů je důkladně čitelný. Typicky se vyskytuje na rámu u předních dveří řidiče, pod přední kapotou na přepážce před motorem, někdy je také vyražený do podlahy pod sedadlem spolujezdce, nebo zaznamenaný štítkem za čelním sklem. V technickém průkazu je vždy uvedený. Problém nastává, když číslo ve výřezech karoserie neodpovídá tomu v dokladech – důvodem může být záměna karoserie, pokus o změnu identity, ale i omyl. Poctiví majitelé rádi ukážou VIN na autě i v papírech během prohlídky vozu; na neochotu reagujte zdrženlivě.

Jaké informace VIN opravdu ukáže

Vin kód sám o sobě není čitelný, pokud neznáte systém značky. Naštěstí dnes už existují dekodéry – webové rozhraní, kam zadáte VIN a zjistíte, jaký vůz máte před sebou. Identifikujete třeba:

  • Přesný typ modelu, karoserie a motorizace
  • Rok a místo výroby
  • Originální výbavu, barvu laku a použité materiály
  • Možné bezpečnostní vybavení (např. airbagy, typ ABS)

Čím dražší vůz, tím detailnější informace v systému – např. u prémiových značek lze zjistit i takové podrobnosti, jako je první majitel nebo exportní místo. U evropských značek a většiny japonských (např. Toyota, Mazda) bývá záznam o servisu a opravách dostupný. Americké vozy mají centrální registry, kde je se správným dekodérem snadné dohledat dokonce i poslední STK a nahlášené pojistné události.

Většina běžně dostupných dekodérů nabízí základní informace zdarma, ovšem pro podrobnosti (například historii nehod, odhad skutečných km nebo hlášení krádeže) už budete muset zaplatit. Příklady významných světových databází:

Systém/databázePokrytíTyp informací
CarfaxSeverní AmerikaHistorie servisu, STK, nehody, majitelé
Autotracer CebiaEvropaOvěření tachometru, nehody, krádeže
AutoCheckMezinárodníPojistné události, záznamy o údržbě

Platí jednoduché pravidlo: čím častěji byl vůz servisován v autorizovaném servisu a pravidelně vedený v databázi, tím přesnější obraz získáte.

Jak podle VIN snadno odhalit rizikové auto

Jak podle VIN snadno odhalit rizikové auto

VIN můžete zadat do veřejných nebo placených služeb kdykoli, než koupíte auto – nejlépe si informace vytiskněte a vezmete s sebou přímo na prohlídku. Co z kódu vyčtete? Zaměřte se na detaily, které prodejci neradi prozrazují:

  • VIN kód je vaše nejsilnější páka vůči nepoctivci – v kombinaci záznamu z databáze a kontrolou přímo na vozidle lze odhalit výměnu karoserie či nelegální původ.
  • Někdy kód ukáže, že vůz byl původně vyrobený pro jiný trh (např. v USA) a prošel převozem, což mívá vliv na výbavu i možné vady.
  • Pokud má auto deklarovaný rok výroby 2019, ale VIN ukazuje výrobu 2017, je jasné, že vůz nějaký čas stál nebo byl skladovou ležákem, což znamená nižší cenu.
  • VIN v kombinaci s databází často prozradí nehodu, kterou majitel v inzerátu raději pomlčí – třeba že šlo o totální škodu a auto bylo opět sestaveno a registrováno jako 'nové'.
  • Pokud mají tachometr a záznamy z VIN podezřelé odchylky, pravděpodobně někdo manipuloval s počtem najetých kilometrů.

Některé české firmy nabízí rozšířené kontroly na základě VIN, kdy za poplatek ověří dokonce i to, jestli není vůz předmětem leasingu, exekuce nebo není v hledáčku policie. Ověření VIN je dnes nejjednodušší prevencí proti rozčarování z budoucí koupě – a bývá levnější než pozdější právní řešení. Zajímavé je, že podle výzkumu Cebia až 35 % dovezených vozů do ČR mělo falšovaný stav tachometru nebo neúplnou servisní historii.

Další užitečné tipy a zajímavosti kolem VIN

Schováte rodné číslo? VIN taky rozhodně nepatří na internet bez rozmyslu – je sice veřejný, ale jeho zneužití, například k výrobě falešných dokladů, není vyloučené. Doporučuju ho sdílet jen s ověřenými subjekty, ideálně při osobním jednání nebo prostřednictvím ověřených stránek.

Ne všechny bezplatné dekodéry jsou spolehlivé. Pokud kupujete dražší vůz, investujte stovky korun do specialistů (například Cebia nebo AutoDNA), kteří mají přístup i k policejním záznamům a evropským databázím. Výhodou je i dokument, který vám pak pošle přímo prodejce, a můžete s ním v případě podvodu argumentovat.

Kód lze i fyzicky ověřit – je-li VIN mechanicky poškozený, proškrábaný nebo jinak deformovaný, existuje riziko manipulace. Běžná je výměna karoserie u havarovaných vozů, a v nepravdivém TP je pak auto třeba zapsáno jako 'zánovní', přitom je složeno z několika různých vozů.

Na základě VIN kódu můžete i přesně vybrat díly (například správné brzdy, filtry, svíčky), což oceníte při pozdější opravě. Servisy často pracují s 'VIN dekodérem' a doporučí vám správné náhradní díly bez omylu. U luxusních značek (BMW, Mercedes, Audi) ukáže VIN i nestandardní příplatkovou výbavu nebo verzi infotainmentu.

Schválně – věděli jste, že některé značky schovávají drobné rozdíly jen do VIN? Například starší Volkswagen Golfa IV. byl v Německu o pár milimetrů kratší než verze pro USA. Pokud auto měníte a potřebujete přesnou specifikaci, bez VIN jste ztracení – originální dokumentace podle typu karoserie často nestačí.

Jak postupovat při ověření vozu podle VIN v praxi

Jak postupovat při ověření vozu podle VIN v praxi

Aby šlo z VOZIDLA podle VIN dostat maximum, připravte si nejen kód, ale i kolaudaci auta (malý a velký technický průkaz) a pokud možno i kontakt na původního majitele. Dělá se to následovně:

  1. Zapište si celý VIN přesně tak, jak je uveden na karoserii i v průkazu.
  2. Porovnejte VIN na vozidle a v dokladech (u úplně každé inspekce!).
  3. Zadejte VIN do ověřovacího systému (zdarma zkuste třeba autoDNA.cz, placeně Cebia nebo CarVertical).
  4. Přečtěte získané údaje o modelu, roku výroby, motoru. Pokud nesedí s údaji v inzerátu, zpozorněte.
  5. Mrkněte na sekci ‚Záznamy o servisní historii‘. Pokud servisní zápisy chybí, případně jsou velmi vzdálené, je vhodné vůz ještě fyzicky zkontrolovat v servisu.
  6. Projděte sekci ‚Nehody a havárie‘ – pokud se vám něco nezdá, můžete vůz vyřadit nebo požádat o nezávislou kontrolu technikem.
  7. Pokud podle VIN najdete, že auto je zatíženo zástavou (úvěrem, leasingem), raději od obchodu ustupte.

Mimochodem, existují i mobilní aplikace, které vám umožní skenovat VIN přímo z vozidla a okamžitě porovnat s vybranou databází. Neházejte papírování za hlavu – správně ověřený VIN znamená klidné spaní a nulové riziko polapeného průšvihu. Podle statistik Ministerstva dopravy z roku 2023 bylo v ČR ročně zachyceno okolo 6200 vozidel s nesrovnalostmi v identifikaci – většina z nich by šla odhalit běžným ověřením VIN.

Když se stanete fanouškem VIN, získáte přehled, který pár minut strávených u počítače rozhodně stojí. Třeba zjistíte, že vytoužený 'první majitel z Německa' je ve skutečnosti tak trochu omyl. A tohle by rozhodně vědět chtěl každý, kdo chce opravdu férové auto.

Napsat komentář