Co znamená avantgarda u Mercedes-Benz? Význam a historie inovací značky

  • Ondřej Král
  • 3 lis 2025
Co znamená avantgarda u Mercedes-Benz? Význam a historie inovací značky

Historický časový průběh avantgardních inovací Mercedes-Benz

1926

Společnost Mercedes-Benz založena

Po sloučení Daimleru a Benz vznikla značka Mercedes-Benz. Tento rok je považován za počátek avantgardního dědictví značky.

Základ pro budoucí inovace
1927

První automobil s přímým vstřikováním paliva

Mercedes představil první vůz s přímým vstřikováním paliva, což bylo v době, kdy většina konkurentů používala karburátory.

Předchůdce moderních motorů
1951

První bezpečnostní karosérie s deformovatelnou zónou

První systém, který měl deformovatelné zóny v případě nárazu, což bylo považováno za riskantní v té době.

Změnil standard bezpečnosti
1954

300 SL s dveřmi typu "křídla čápi"

Legendární model s jedinečnými dveřmi, který byl nejen designovou ikonou, ale i technickým převratem.

Symbol avantgardního designu
1978

První ABS v sériovém autě

Mercedes-Benz byl první, kdo zavedl ABS do sériové výroby, což bylo považováno za příliš riskantní.

Změnil základy bezpečnosti
1995

První systém s kamerou pro sledování značek na silnici

Tento systém byl považován za zbytečný, ale dnes je standardní v každém vozidle.

Základ moderního vedení
1998

První systém s výstražným systémem pro předcházení kolizí

Tento systém byl považován za nemožný v té době, ale dnes je základní součástí všech vozů.

Předchůdce dnešních systémů
2013

S-Class s systémem Drive Pilot

První systém, který umožňoval částečnou autonomii na dálnici, což bylo považováno za nepřijatelné.

První krok k autonomnímu řízení
2018

MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

První systém s umělou inteligencí, který předpovídá potřeby řidiče bez potřeby říkat vše nahlas.

Nová éra v interiérních systémech
2020

EQS s aerodynamikou Cd 0,20

První sériově vyráběný elektrický vůz s nejlepším aerodynamickým koeficientem na světě (0,20).

Revoluce v elektrifikaci
Dnes

PŘEDCHÁZENÍ NEHODÁM

Systém PRE-SAFE® Impulse, který v případě nevyhnutelné kolize vytlačí řidiče do bezpečnější polohy.

Předcházení nehodám předtím, než se staly

Avantgarda u Mercedes-Benz není jen marketingový termín. Je to způsob, jak značka od roku 1920 překračuje hranice toho, co je v automobilovém průmyslu možné. Když jiní vyrábějí auta, která se podobají těm předchozím, Mercedes často vytváří něco, co ještě nikdo neviděl. A to nejen ve vzhledu - ale v technologii, bezpečnosti a dokonce v tom, jak auta komunikují s lidmi.

Co je avantgarda ve skutečnosti?

Avantgarda znamená být v popředí změny. U Mercedesu to znamená, že se rozhodnou udělat něco, co se jeví jako riskantní, nebo dokonce nemožné - a pak to zvládnou lépe než kdokoli jiný. V roce 1951 představili první bezpečnostní karosérii s deformovatelnou zónou. V roce 1978 zavedli první ABS v sériovém autě. V roce 1998 představili první systém s výstražným systémem pro předcházení kolizí. Každý z těchto kroků byl považován za příliš odvážný - až do chvíle, kdy se stal standardem.

Nejde jen o techniku. Avantgarda je i o designu. Když v roce 1954 představili 300 SL s dveřmi typu „křídla čápi“, lidé si mysleli, že je to jen výstavní kousek. Dnes je to ikona. Když v roce 2013 představili S-Class s systémem Drive Pilot, který umožňoval částečnou autonomii na dálnici, ředitelé konkurenčních značek říkali: „To nikdo nevyužije.“ Dnes to má každý vysokotřídní vůz.

Historie avantgardy: Kdy začalo?

Mercedes-Benz začal být avantgardní už v 20. letech 20. století. V roce 1926 vznikla značka sloučením Daimler a Benz - a hned v roce 1927 představili první automobil s přímým vstřikováním paliva. To bylo v době, kdy většina aut ještě používala karburátory. Výsledek? Vyšší výkon, nižší spotřeba, spolehlivější chod. A přesto to většina konkurentů ignorovala dalších 20 let.

V 50. letech přišel model 300 SL - nejen s těmi legendárními dveřmi, ale i s hliníkovou karosérií a výkonným motorovým blokem, který měl 215 koní. V době, kdy jiné značky vyráběly auta s 80-100 koni, Mercedes měl výkon, který se blížil sportovním automobilům. A přesto to bylo pohodlné, spolehlivé a vhodné i pro každodenní jízdu.

Největší skok přišel v 70. letech. Když se většina výrobců soustředila na zvětšování motorů, Mercedes se rozhodl vytvořit první bezpečnostní karosérii s deformovatelnými zónami. Tento nápad byl považován za „přehnaný“ - dokud nebyly zveřejněny výsledky crash testů. Když se ukázalo, že pasáži v případě kolize přežije o 40 % více lidí, začaly všechny značky kopírovat tento systém. Dnes je to základní požadavek na každé auto na trhu.

Co dnes znamená avantgarda u Mercedesu?

Dnes je avantgarda u Mercedesu o více než jen o technice. Je to o tom, jak auta přemýšlí. Systém MBUX, který se objevil v roce 2018, byl první, který používal umělou inteligenci k předpovědi, co řidič chce dělat - bez toho, aby to řekl nahlas. Když jste dříve nastavili teplotu, klimatizace vám řekla: „Chcete 22 stupňů?“ Dnes MBUX ví, že když vstoupíte do auta v zimním ránu, pravděpodobně chcete topení zapnuté - a předem ho zapne.

Nejnovější modely mají kamerový systém, který sleduje, jestli řidič spí, je unavený nebo je rozptýlený. Pokud se to stane, auto nejen varuje - ale zpomalí, zastaví a zavolá pomoc. Tento systém se jmenuje PRE-SAFE® Impulse a funguje tak, že v případě nevyhnutelné kolize vytlačí řidiče do bezpečnější polohy. To není jen bezpečnost. To je předcházení nehodám předtím, než se staly.

Elektrifikace je další oblast, kde Mercedes představuje avantgardu. Model EQS je první sériově vyráběný elektrický vůz s aerodynamickým koeficientem Cd 0,20. To znamená, že má méně odporu vzduchu než většina letadel. Výsledek? 700 km dojezdu na nabití - a to při skutečné jízdě, ne jen v testovacím cyklu.

Moderní Mercedes EQS s aerodynamickým tvarem a holografickým rozhraním MBUX v noci.

Proč to všechno dělá Mercedes?

Ne proto, že je bohatý. Ale proto, že věří, že auta by měla být bezpečnější, chytřejší a efektivnější. Každá inovace, kterou zavedl, měla jediný cíl: zlepšit život lidí. Když v roce 1995 představili první systém s kamerou pro sledování značek na silnici, lidé si říkali: „Kdo to potřebuje?“ Dnes to má každý vůz - a lidé si už ani neuvědomují, jak by bez toho žili.

Avantgarda u Mercedesu není o tom, aby bylo auto „jiné“. Je o tom, aby bylo lepší. A to nejen pro řidiče - ale pro všechny, kdo jsou na silnici. Když Mercedes zavedl systém pro detekci chodců, nezaměřoval se jen na vlastní zákazníky. Zavedl to jako standard, který by měl být dostupný všem. A dnes to většina značek používá - díky tomu, že Mercedes to nejprve udělal.

Co se stane, když avantgarda selže?

Někdy se to stane. V roce 2010 představili Mercedes S-Class s systémem „Magic Body Control“, který používal kamery k předpovědi nerovností silnice a automaticky upravoval zavěšení. To bylo revoluční - ale v prvních modelech systém někdy reagoval příliš pomalu. Výsledek? Někteří zákazníci byli rozčilení. Mercedes nezakázal systém. Zlepšil ho. V nových verzích reaguje v desetinách sekundy. A dnes je to jedna z nejvíce ceněných funkcí v celém segmentu.

Avantgarda neznamená, že všechno funguje hned napoprvé. Znamená to, že se nevzdáte, když se něco nezdaří. A že nečekáte, až konkurenti přijdou s nápadem. Vytváříte ho sami.

Mercedes S-Class s aktivovaným systémem PRE-SAFE® před kolizí v dešti.

Je avantgarda jen pro luxusní auta?

Není. Mercedes používá technologie, které dříve byly jen v S-Class, i v levnějších modelech. Systém PRE-SAFE® se objevil v A-Class. MBUX je k dispozici i v B-Class. Elektrické pohony z EQS se používají v EQA. Avantgarda se nezastaví u nejdražšího auta - přechází do každého modelu. To je důvod, proč dnes máte v autě, které stojí 300 tisíc korun, technologii, která byla před deseti lety jen ve výstavním voze za 2 miliony.

Proč to má význam pro vás?

Když kupujete Mercedes, nekupujete jen auto. Kupujete výsledek 100 let pokusů, selhání a přelomů. Každá inovace, kterou dnes vidíte, byla dříve považována za nemožnou. A dnes je to běžné. To znamená, že když si koupíte nové auto, máte v něm technologii, která vás chrání, ušetří vám čas a sníží stres. A to všechno proto, že Mercedes nečekal, až se ostatní rozhodnou. Udělal to sám.

Avantgarda není o tom, být největší. Je o tom, být první. A Mercedes to dělá už 100 let. A dnes to dělá stále.

Je avantgarda u Mercedesu jen o designu?

Ne. Avantgarda u Mercedesu zahrnuje design, technologii, bezpečnost i software. Například systém MBUX, který předpovídá vaše potřeby, nebo PRE-SAFE®, který chrání před nehodou, jsou technické inovace, ne jen estetické. Design je jen jedna část - a často ta, kterou lidé nejvíce vidí. Ale jádro avantgardy je v bezpečnosti a inteligenci.

Který model Mercedesu je nejvíce avantgardní?

Nejvíce avantgardním modelem je aktuálně EQS. Má nejlepší aerodynamiku na světě (Cd 0,20), nejdelší dojezd mezi elektrickými limuzínami (700 km), a používá nejmodernější systém MBUX s umělou inteligencí. Ale i S-Class, který má systém Drive Pilot, je avantgardní - protože je jedním z mála vozů, které mohou autonomně řídit na dálnici v Evropě. Avantgarda není jen o jednom modelu - je to filozofie, která se projevuje ve všech.

Co se stalo s technologiemi, které Mercedes zavedl dříve?

Technologie, které Mercedes zavedl jako první, se staly standardem. ABS, ESP, bezpečnostní karosérie, kamerové systémy pro detekci chodců, systémy pro detekci unaveného řidiče - všechno to bylo poprvé v Mercedesu. Dnes je to povinné ve všech nových autech v EU. Mercedes nevytvořil trh - vytvořil nový standard, který ostatní museli následovat.

Je avantgarda u Mercedesu drahá?

Ano, vývoj avantgardních technologií je drahý. Ale Mercedes nezůstává u luxusních modelů. Technologie, které byly původně jen v S-Class, se postupně dostávají i do A-Class nebo B-Class. Například systém PRE-SAFE® se nyní nachází i v modelech za 500 tisíc korun. Avantgarda se nezastaví u nejdražšího auta - přechází do všech.

Proč ostatní značky následují Mercedes?

Protože Mercedes dělá věci, které ostatní nechtěli riskovat. Když zavedl bezpečnostní karosérii v 70. letech, většina značek říkala, že to je zbytečné. Když zavedl systém pro detekci chodců, říkali, že to nikdo nepotřebuje. Dnes to má každý vůz. Mercedes nečeká, až se trh připraví. Vytváří trh sám.

Napsat komentář