Jak správně nastartovat automat u BMW: Nejčastější chyby a tipy

  • Ondřej Král
  • 6 kvě 2025
Jak správně nastartovat automat u BMW: Nejčastější chyby a tipy

BMW s automatem umí pořádně potrápit, když člověk špatně startuje. Možná tě napadne – je to fakt rozdíl oproti manuálu? No jasně! Bavíme se o jiné technice, jiných pravidlech i jiných následcích, když to neuděláš správně.

U spousty BMW s automatem platí jedno – nikdy nemačkej plynový pedál, když startuješ. Převodovka nemá být v poloze D ani v žádném z rychlostních stupňů. Prostě noha na brzdě, řadička v P (Park), klíček do zapalování a až pak startuj. U novějších modelů s tlačítkem místo klíčku platí úplně to samé – brzdový pedál musí být zmáčknutý, jinak auto prostě nenastartuje.

Proč je správné startování automatu důležité

Když člověk špatně nastartuje automatickou převodovku u BMW, může si zadělat na pěkný problém. Technika startu totiž ovlivňuje nejen samotné převodovkové ústrojí, ale i další části auta – tohle není jako u manuálu, kde pohneš spojkou a jedeš.

Převodovka u BMW s automatem potřebuje mít jasně danou pozici „P“ (parkování). Když startuješ ve špatné poloze nebo s rozjetým kolem, může dojít k vnitřnímu poškození mechaniky. Opravy se pohybují klidně od 30 000 do 80 000 Kč, což už fakt není sranda.

Správné nastartování taky chrání elektroniku. Moderní BMW spoléhají na chytrou elektroniku, která rozpozná pozici řadící páky. Pokud startuješ s voličem mimo „P“ nebo „N“, auto často odmítne vůbec nastartovat. Starší modely to ale nemusí poznat a není výjimkou, že si na elektromotor nebo převodovku pěkně zaděláš.

Špatné postupy se podepisují i na baterce (zvlášť u aut se systémem START-STOP), startéru a třeba i na komfortu. Není nic horšího, než když slyšíš z převodovky chrčení nebo cvakání. To tě hned dost vyděsí. Proto se vyplatí dodržovat správný postup, i když se to může zdát jako formalita.

  • Vždycky měj řadící páku v pozici „P“
  • Měj nohu na brzdě
  • Netlač na plyn při startování
  • Nespěchej – dej převodovce chvilku na načtení elektroniky

Když dodržíš tyhle body, nastartování automatu je rychlé, bezpečné a životnost převodovky se ti klidně znásobí. Pokud auto používáte s partnerkou jako já s Janou, vyplatí se pravidla vysvětlit rovnou všem, kdo mají od auta klíče.

Postup krok za krokem

Když máš BMW s automatickou převodovkou, tahle jednoduchá rutina ti ušetří spoustu problémů — hlavně pokud chceš, aby auto startovalo na první dobrou a převodovka vydržela co nejdéle. Nedoporučuju žádné improvizace, protože nesprávné zvyky můžou vést k drahým opravám.

  1. Zaparkuj auto a zkontroluj páku převodovky. Ujisti se, že páka je v poloze P (Park). To je základ – bez toho s automatem nehneš ani o centimetr.
  2. Sešlápni brzdový pedál. Moderní modely BMW s automatickou převodovkou ani jinak nenastartují. U starších je to dobrý zvyk hlavně kvůli bezpečnosti.
  3. Nedrž nohu na plynu! Pokud při startu pracuješ s plynem, zbytečně zatěžuješ motor i převodovku. Plynový pedál si nech až na jízdu.
  4. Otoč klíčkem nebo zmáčkni startovací tlačítko. Auto nastartuje jen s brzdou a páku v P. U modelů se Smart systémem a tlačítkem není třeba klíček vůbec vytahovat z kapsy – stačí mít ho u sebe.
  5. Chvilku počkej. Hned po startu nech motor pár desítek vteřin běžet na volnoběh. Řídicí jednotka zkontroluje všechny systémy a převodovka i olej chytí správnou teplotu. Mimochodem, BMW doporučuje zejména v zimě čekat minimálně 30 vteřin.
  6. Když je vše v pohodě, přesuneš páku do D (Drive) nebo R (Reverse). Brzdu drž i při přehazování, aby auto necuklo. Pak už můžeš jezdit.

Dívej se i na kontrolky na palubce. Pokud ti svítí něco netypického, raději zkontroluj návod, nebo rovnou kontaktuj servis. Tohle není u BMW prkotina.

KrokCo dělat
1Zkontrolovat páku v P
2Šlápnout na brzdový pedál
3Nedržet plyn
4Startovat klíčkem/tlačítkem
5Počkat na volnoběh
6Dát páku na D/R a opatrně vyrazit

Tenhle postup startování auta s automatem je fakt jednoduchý, ale spousta lidí pořád dělá chyby. Když budeš postupovat přesně, vydrží ti převodovka i motor mnohem déle. A nervy si šetříš taky.

Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout

Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout

Lidi často dělají chyby, které automatickou převodovku v BMW úplně zbytečně trápí. Jasně, každý občas zazmatkuje, ale některé věci mohou vyjít draho nebo ti znepříjemnit cestu do práce.

  • Start v režimu D nebo R. Pokud máš řadičku mimo P (Park), některé BMW ti sice naskočí, ale převodovka tím může dostat napráskáno. Tohle se děje hlavně u starších ročníků.
  • Mačkání plynu při startování. Někteří to dělají ve snaze "ulehčit motoru", ale u BMW s automatem to nemá smysl. Může to dokonce rozhodit elektroniku nebo udělat paseku v software.
  • Nepoužití brzdy při startu. U novějších BMW start bez brzdy stejně neprojde, ale u starších typů je to potřeba dělat, abys předešel nechtěnému pohybu auta vpřed nebo vzad.
  • Rychlé přepínání režimů hned po startu. Je fajn dát autu pár vteřin po nastartování, hlavně za studena. Olej v převodovce potřebuje minimálně pár vteřin na rozproudění.
  • Přehlížení výstražných kontrolek. Když ti při startu vyskočí oranžová kontrolka převodovky, něco je špatně. Pokud ji ignoruješ a jedeš dál, zaděláváš si na drahou opravu.

Často se setkávám s tím, že i zkušení řidiči si myslí, že "automat něco vydrží". Ale realita je jiná. Jak říká servisní technik BMW Pavel Brož:

"Nejvíc poškození automatu v BMW vznikne hlavně kvůli podcenění základních pravidel při startování. Někdy stačí udělat stejnou chybu párkrát a oprava převodovky může stát jako polovina auta."

Pro přehled jsem dal dohromady tabulku s tím, co dělají řidiči nejčastěji špatně a co to může způsobit:

Chyba Možný problém
Start bez brzdy Auto se může samovolně rozjet
Řadička mimo P Zbytečný zátěž převodovky, možná i rozbití zámku P
Plynování při startu Rozhozený software, vyšší spotřeba, trable s emisemi
Nereagování na kontrolky Drahé servisní zákroky, riziko selhání během jízdy

Drž se těchto základních rad a tvoje BMW s automatickou převodovkou tě podrží. Nestojí to žádný čas navíc a životnost auta se ti odmění.

Tipy pro delší životnost převodovky

Když si pořídíš BMW s automatickou převodovkou, není to jen o pohodlí, ale hlavně o správné údržbě. Tohle zařízení vydrží i stovky tisíc kilometrů, když dodržíš pár jednoduchých zásad. Špatnou péčí ti může odejít klidně po sto tisících, a to opravdu nechceš – oprava nebo výměna není levná sranda.

  • Pravidelně měň olej v převodovce – BMW často udává "doživotní" náplň, ale servisáci mají jasno: každých 60–80 000 km vyměnit! Olej stárne a ztrácí schopnost chránit převodovku.
  • Neparkuj na D ani R – Vždycky dej páku do polohy "P" (park). Pokud necháš auto stát v "D" nebo "R", může dojít k poškození převodovky.
  • Nezařazuj rychlost při vysokých otáčkách – Ovládej převodovku citlivě, nikdy za jízdy "na plný plyn" nepřepínej z neutrálu na D nebo R.
  • Nezatahuj ruční brzdu až po přeřazení do "P" – První natáhni ručku, pak dej páku na "P". Jinak převodovka drží celou váhu auta, zvlášť ve svahu, což ji ničí.
  • Nejezděte s "tahavým" autem – Automat se nemá rád s přívěsy, karavany nebo těžkým nákladem, pokud na to auto nebylo stavěné. Převodovka se tím víc zatěžuje a může rychleji odejít.
Výměna oleje v automatu BMWDoporučený interval
BMW s převodovkou ZF60 000 km
BMW s převodovkou GM80 000 km

Když budeš dodržovat tahle pravidla, převodovka ti poděkuje delší životností, plynulým řazením a ušetříš si hromadu peněz za servis. Nejde o žádnou raketovou vědu, jen o zdravý rozum a trochu pozornosti, zvlášť u BMW, kde každý servis něco stojí.

Co dělat v zimě – speciální rady

Co dělat v zimě – speciální rady

Zimní starty jsou pro automatické převodovky i motor auta náročnější. První pravidlo – nespěchej. Když máš BMW dlouho venku na mrazu, všechno v převodovce i motoru je ztuhlé. Olej v převodovce má horší vlastnosti a baterka bývá slabší. Za špatných podmínek prostě roste riziko, že něco odrovnáš.

Nejdřív se zaměř na baterii. Ta má v mrazu často rychlejší úbytek kapacity, což má za následek pomalejší startér a vyšší zátěž pro elektriku. I na stránkách BMW doporučují:

„Chlad může v zimě významně snížit výkon baterie. Pokud se ti auto špatně startuje, doporučujeme nechat baterii zkontrolovat nebo ji častěji dobíjet.“

Správný postup při startování automatu v zimě vypadá konkrétně takhle:

  1. Spoj světla a rádio – vše vypni, aby měla baterka klid.
  2. Ujisti se, že je řadička v poloze P (Park), noha na brzdě.
  3. Otoč klíčkem (nebo zmáčkni tlačítko) a ze startéru netrap auta víc než 5 vteřin v kuse – pak dej aspoň půl minuty pauzu mezi pokusy.
  4. Jakmile motor chytne, nešlapej hned na plyn. Nech motor běžet a zahřívej na volnoběh aspoň 30–60 vteřin, i když BMW oficiálně tvrdí, že dlouhé zahřívání není potřeba. Na extrémní mrazy je to vždycky lepší.
  5. Po rozjezdu jeď pozvolna, žádné divoké rozjezdy ani náhlé změny rychlosti. Olej v převodovce potřebuje čas na prohřátí, jinak se ti budou zbytečně opotřebovávat komponenty.

Faktickým údajem je, že podle výrobce se olej v automatické převodovce zahřeje na provozní teplotu až po 10–15 minutách poklidné jízdy. Takže pokud parkuješ venku, plánuj si první kilometry na pohodu.

Pokud často nastartuješ v -10 °C a méně, vyplatí se pravidelně měnit olej v převodovce. Oproti tomu, co se říká, není "doživotní" – i u BMW doporučují výměnu kolem 80 000 km, zvlášť když dostává zabrat v zimě.

Samozřejmostí je i kontrola směsi v chladiči proti zamrznutí a funkčnost ohřevu zrcátek a skel – tohle ti ráno může ušetřit hodiny a nervy.

Napsat komentář