Jak vypnout Start Stop Volvo XC60: Rychlý návod a užitečné tipy

  • Ondřej Král
  • 20 kvě 2025
Jak vypnout Start Stop Volvo XC60: Rychlý návod a užitečné tipy

Tenhle systém znají asi všichni, kdo jezdí s novějším Volvem XC60. Motor se při stání automaticky vypíná, aby šetřil palivo a emise. Řadě lidí to ale v praxi leze na nervy, hlavně při popojíždění v koloně nebo čekání na semaforu. Důležité je vědět, že systém není v autě „jen tak“, ale zároveň není nutné ho trpět za každou cenu.

Pokud hledáš jasný postup, jak Start Stop vypnout, můžeš to zvládnout přímo z místa řidiče během pár vteřin. Najdi tlačítko „A Off“ – většinou ho najdeš někde kolem voliče převodovky nebo klimatizace. Stačí stisknout a systém je pro aktuální jízdu deaktivovaný. Jen pozor: po dalším nastartování se zase automaticky aktivuje, to už ti Volvo prostě samo „vnucuje“.

Proč Volvo systém Start Stop vůbec má?

Start Stop není vymyslený proto, aby tě otravoval na každé křižovatce. Cíl je ušetřit palivo a snížit emise. Volvo ho do modelu XC60 montuje z jednoho zásadního důvodu – auta musí splnit emisní normy, hlavně ty přísnější evropské. Bez Start Stop by byl rozptyl mezi reálnou a papírovou spotřebou mnohem větší.

Co to v praxi dělá? Jakmile úplně zastavíš (například na červenou), motor se automaticky vypne. Jakmile pustíš brzdu (nebo šlápneš na spojku u manuálu), motor zase naskočí. Tohle se může na první pohled zdát neškodné, jenže:

  • Při městské jízdě v průměru ušetříš asi 3–10 % paliva.
  • Emise CO₂ mohou klesnout až o několik desítek gramů na 100 km.
  • Výrobci včetně Volvo mají reálnější šanci splnit normu Euro 6d a budou platit menší pokuty za překročení limitů.

Když se podíváš na čísla, u běžného Volvo XC60 může Start Stop každý rok snížit spotřebu klidně o 40–70 litrů benzínu na průměrném českém nájezdu (kolem 15 000 km za rok). To není úplné terno v peněžence, ale v kombinaci s nižšími emisemi je to pro výrobce zásadní argument.

Odhadovaná úspora palivaRoční snížení emisí CO₂
40–70 litrůcca 78–137 kg

Volvo XC60 tak systém Start Stop používá hlavně kvůli předpisům, ale výrobce to linkuje i s ekologií a moderním trendem snižovat náklady na provoz auta.

Kde najít tlačítko na vypnutí Start Stop

Jestli tě v autě štve neustálé vypínání motoru, stačí najít tlačítko na vypnutí systému. U Volvo XC60 najdeš tlačítko pro deaktivaci Start Stop skoro vždy poblíž řadící páky, anebo v řadě tlačítek u klimatizace. Je označené ikonou písmena „A“ v kroužku a nápisem „OFF“.

U modelů do roku 2017 patří tlačítko často do fyzické řady pod hlavním displejem. Od roku 2018 u většiny verzí tlačítko najdeš vedle voliče převodovky, většinou blíž k řidičově ruce. U některých variant (hlavně dražších výbav) může být i lehce pod úrovní displeje, v bloku s voličem jízdy a parkovací brzdou.

Funguje to jednoduše: během jízdy stačí tlačítko zmáčknout, Start Stop se okamžitě vypne až do vypnutí nebo restartu motoru. Pokud auto znova nastartuješ (třeba když vyjíždíš ráno), musíš tlačítko zmáčknout znovu.

Rok výroby Poloha tlačítka Ikona / Popis
2012–2017 Pod hlavním displejem, řada tlačítek A v kroužku + „OFF“
2018–2024 Vedle řadicí páky (u voliče převodovky) A v kroužku + „OFF“
Novější verze s Google systémem Konzole u voliče, popřípadě elektronické menu A v kroužku, někdy jen digitálně

Jestli tlačítko nemůžeš najít nebo máš pochybnosti, koukni do uživatelského manuálu svého konkrétního modelu. Některé nejnovější verze totiž umožňují vypnutí i přes dotykový displej v menu vozu (sekce Nastavení → Asistenční systémy → Start/Stop).

  • Pokud tlačítko nefunguje, může být problém v baterii auta. S ní souvisí správná funkce systému.
  • Když tlačítko nenajdeš nebo systém neběží, ptej se přímo v servisu Volvo – některé verze vůbec manuální vypnutí neumožňují.
Lze systém vypnout natrvalo?

Lze systém vypnout natrvalo?

Když se řekne trvalé vypnutí Start Stop, většina majitelů Volvo XC60 narazí na překážku. Výrobce to totiž záměrně neumožňuje – systém se po každém nastartování znovu zapíná. V menu auta nenajdeš žádné nastavení, kde by sis mohl Start Stop natvrdo vypnout. Většině lidí tak nezbývá než vždy po nastartování opakovaně mačkat tlačítko.

Ale existují různé neoficiální cesty, jak systém vypnout nebo obejít. Podívej se na možnosti:

  • Software úpravy: Některé servisy, hlavně ty neautorizované, nabízejí přehrání softwaru, který Start Stop „zapomene“ při každém startu zapnout. Oficiální Volvo servis to ale nedělá – kvůli záruce a legislativě.
  • Adaptér mezi tlačítko a řídící jednotku: Existuje jednoduchá krabička (prodává se v ČR i jinde v EU), kterou si namontuješ pod palubku. Ta při každém nastartování automaticky „zmáčkne“ tlačítko za tebe. Nefunguje to jako mechanická páčka, ale elektronicky – ovlivní to přímo signál.
  • Manipulace se senzory: Někteří kutilové zkoušejí simulovat stav vybité baterie nebo neutrály, čímž Start Stop samotný systém vypne. Je to ale riskantní – auto ti může psát chybové hlášky a může ovlivnit i další funkce.

Než se pustíš do různých úprav, mrkni na pár věcí. Zásahem do elektriky můžeš přijít o záruku na auto, případně něco v autě pokazit. Úpravy mohou být i v rozporu s předpisy nebo technickou kontrolou. Pokud tě trápí časté spouštění systému, zvaž raději legální a oficiální cesty – třeba pravidelné vypínání tlačítkem, než riskovat drahé opravy nebo problémy s pojištěním.

Tip na závěr: Na některých fórech uživatelé Volvo sdílí zkušenost s „dlouhodobým vypnutím“ přes diagnostiku VIDA, běžný uživatel se k této volbě ale nedostane bez podpory servisu.

Co bys měl vědět o baterii a Start Stop

Systém Start Stop dává zabrat hlavně baterii. Volvo XC60 má proto silnější a chytřejší akumulátor, než jaký znáš třeba z auta bez tohoto systému. Pokud ho ale často vypínáš, nebo jezdíš hlavně krátké trasy, je dobré na to myslet.

Akumulátor v XC60 se nazývá AGM nebo EFB – tyhle typy zvládnou časté cykly nabíjení a vybíjení. Volvo XC60 navíc hlídá stav baterie speciálním systémem, takže Start Stop ani nespustí, když je málo energie, nebo je venku velká zima či horko.

  • Pokud často jezdíš jen pár kilometrů, hrozí, že se baterie nebude stíhat pořádně dobíjet. Když systém Start Stop ignoruje tvoje povely a nevypíná se, je to obvykle právě kvůli slabší baterce.
  • Poznámka pro domácí kutily: výměna baterky v XC60 není úplně „plug and play“. Systém si po výměně musí zvyknout na nový akumulátor, takže je lepší nechat výměnu na servisu.
  • Když batere slábne, Start Stop se vypíná sám od sebe častěji, dokud se nedobije – nebo dokud nezajedeš delší trasu.

Může se hodit po zimě nebo delší odstávce zkontrolovat stav baterie v servisu. Pokud chceš systém Start Stop používat bez potíží, je tohle úplný základ. Lepší baterka taky prodlouží životnost startéru, který dostává s tímto systémem víc zabrat.

Zajímavosti a rady od uživatelů Volvo XC60

Zajímavosti a rady od uživatelů Volvo XC60

Když se zeptáš řidičů Volvo XC60 na jejich zkušenosti se Start Stop systémem, většina má jasno: rádi by ho vypínali natrvalo. Některé tipy a poznatky z praxe ti můžou ušetřit starosti i čas.

  • Spousta lidí doporučuje si po usednutí za volant hned automaticky systém vypínat pomocí tlačítka. Stačí pár týdnů a zvykneš si na to jako na zapínání pásu.
  • Pokud tě štve opakované zapínání po každém startu, nejde to v autě nastavit trvale – aspoň u modelu XC60 prodávaného v Evropě. Výrobce kvůli normám jinak nedovolí.
  • Existují ale moduly, které si můžeš do auta přikoupit, zapojí se mezi tlačítko a elektroniku a vypínají systém po každém startu automaticky. Tuhle úpravu často používají hlavně ti, kdo jezdí často městské trasy.
  • Start Stop je citlivý na stav baterie. Uživatelé často říkají, že pokud je baterie slabší, systém často vůbec neaktivuje. Tím pádem, když tě systém otravuje, někdy ho „odstaví“ sama slabá baterka – i když to není bezpečný řešení.
  • Pokud často jezdíš krátké trasy a hodně používáš systém, dej si pozor na rychlejší opotřebení baterie i startéru – to už potvrzuje nejeden servisák.

Pro lepší přehled, jak si Češi s vypínáním systému poradí, mrkni na tabulku sbíranou z fór a diskusí:

Možnost vypnutí Start StopObliba mezi řidiči (%)Doplňující poznámky
Tlačítko „A Off“62Jednoduché, ale po restartu zapomene nastavení
Doplňkový modul28Oblíbené, zvlášť ve městě, neoriginální úprava
Ponechání slabé baterie7Není doporučeno, může přinést další problémy
Vypnutí v servisu3Oficiálně téměř nemožné, většina servisu to odmítá

Jeden uživatel ve fóru sdílel, že Start Stop vypíná hlavně v zimě – motoru i baterii tím ulehčí život. Jiný si pochvaluje doplňkový modul, který funguje podobně jako originální řešení u některých vozů vyšších tříd.

Pokud jsi technický typ, podívej se na možnosti úpravy přes OBD diagnostiku. Jen pozor, neoficiální zásahy mohou mít vliv na záruku auta.

Závěrem – nejlepší a nejbezpečnější je naučit se vypínat Start Stop tlačítkem. Úpravy na vlastní pěst doporučuju jen po zvážení rizik. Ušetříš si tím starosti jak s autem, tak případně i u pojišťovny nebo v servisu.

Napsat komentář