Kdo vlastní firmu Ferrari? Překvapivé spojitosti s Renaultem

  • Ondřej Král
  • 5 dub 2025
Kdo vlastní firmu Ferrari? Překvapivé spojitosti s Renaultem

Když slyšíte 'Ferrari', okamžitě vám naskočí představa elegance a rychlosti. Ale víte, kdo za touto skvělou značkou stojí? Představte si složitou síť vlastnictví, kde každá nit vede k někomu zajímavému. A věřte nebo ne, i Renault má v tomto příběhu svou roli.

Takže, jak to s tím vlastnictvím je? Prvotní myšlenka je, že Ferrari je nezávislé, ale pohled do minulosti odkrývá významné vlastnické obraty. Od Enza Ferrariho až po současné akcionáře - cesta je plná změn a překvapení.

Historie vlastnictví Ferrari

Příběh Ferrari začíná s mužem, který dal značce své jméno – Enzo Ferrari. V roce 1939 založil Scuderia Ferrari jako odnož Alfa Romeo, ale teprve v roce 1947 vyjel na silnice první automobil nesoucí logo přeskakujícího koně.

Zpočátku byla firma nezávislá, ale tlak financí a rozvoj značky vedl k tomu, že v roce 1969 prodal Enzo Ferrari 50 % firmy konglomerátu Fiat, což bylo klíčovým bodem pro expanzi značky. Fiat tak získal podíl, který pomohl stabilizovat finanční situaci a urychlit růst nejen ve výrobě silničních vozů, ale i ve Formuli 1.

V roce 1988, krátce před Enzovou smrtí, Fiat zvedl svůj podíl na 90 %, což znamenalo větší kontrolu nad řízením značky. Enzo Ferrari měl však stále vliv na technologické směřování společnosti a strategii v závodech.

Konec Fiatu jako dominantního majitele je vyznačen rokem 2015, kdy byla Ferrari oddělena jako samostatná společnost při IPO na newyorské burze. Toto rozhodnutí bylo součástí strategie Fiatu, nyní známého jako Fiat Chrysler Automobiles, aby se soustředili na masovou výrobu a nechali Ferrari růst jako luxusní značka. Výsledkem bylo, že 10 % akcií bylo nabídnuto veřejnosti, zatímco zbylých 90 % zůstalo v holdingových rukou, včetně Exor N.V., která ovládá rodina Agnelli.

Tato změna vlastnictví umožnila Ferrari posílit svou pozici na trhu luxusních automobilů a zachovat svou exkluzivitu, což je dodnes klíčovým faktorem úspěchu značky.

Současní akcionáři Ferrari

Ferrari už dneska není jenom o rudé barvě a rychlosti, ale taky o tom, kdo drží otěže. Tady se podíváme na to, kdo má aktuálně v rukou klíče od této ikonické značky. I přesto, že Ferrari se kdysi oddělilo od mateřské společnosti Fiat Chrysler a vydalo se na vlastní cestu jako nezávislá entita, neznamená to, že by nemělo žádné významné akcionáře.

Největší podíl vlastní Exor N.V., holdingová společnost rodiny Agnelliů, která kdysi vlastnila Fiat. To je docela zásadní, protože Agnelliové mají dlouhé prsty ve světě automobilů. Ať už chcete nebo ne, oni znají pravidla hry.

Další zajímavou postavičkou, která tahá za nitky, je Piero Ferrari, syn Enza Ferrariho. Drží stále významný podíl a zajímavé je, že je hlasitým zastáncem tradic, které jeho otec nastavil. Pak tu máme třešničku: investiční fondy. Tady hrají roli i různé mezinárodní fondy se značnou silou hlasovacího práva.

Možná vás překvapí, jak je složitá síť držitelů akcií, od institucionálních investorů z celého světa až po jednotlivce, kteří z nějakého důvodu věří Ferrari natolik, že se rozhodli investovat.

AkcionářPodíl (%)
Exor N.V.23.7
Piero Ferrari10
Veřejní investořicca 66.3

Je fascinující, jak i drobní investoři mohou mít šanci vlastnit kousek této značky. Ferrari je tedy sice svým způsobem nezávislé, ale stejně stále propojené s těmi, kdo za ním stojí.

Ferrari a jeho spojení s Renaultem

Ferrari a jeho spojení s Renaultem

Na první pohled by se mohlo zdát, že Ferrari a Renault jsou na opačných koncích automobilového spektra – jeden je symbolem luxusu a sportovního výkonu, zatímco druhý se zaměřuje na dostupnost a praktičnost. Přesto tyto dvě značky sdílejí zajímavé spojitosti.

Renault sice přímo Ferrari nevlastní, ale přes svoji alianci s Nissanem a Mitsubishi má ve světě automobilů nemalý vliv. Tato aliance spolupracuje na různých projektech, jako jsou motorové technologie a inovace v oblasti elektromobilů. Zatímco Ferrari se do podobných aliancí běžně nezapojuje, neformální konzultace a technologické výměny nejsou výjimkou.

V roce 2015 Ferrari vstoupilo na burzu a stalo se veřejně obchodovatelnou společností. Přestože hlavním akcionářem je stále Exor, holdingová společnost vlastněná rodinou Agnelli, Ferrari si musí udržovat přehled o světovém trhu, což může zahrnovat i sledování trendů a technologií od takových gigantů, jako je Renault.

Navíc spolupráce v oblasti Formule 1 vytvořila platformu pro mnoho neoficiálních setkání a výměn technického know-how mezi těmito a dalšími automobilkami. I když to oficiální dokumenty nevykazují, svět vozů a jejich technologie je často o neformálních aliancích a strategiích sdílení.

Budoucnost společností v automobilovém průmyslu

Automobilový průmysl se mění rychlostí, kterou jsme si před deseti lety sotva mohli představit. V éře, kdy elektřina nahrazuje spalovací motory a technologie autonomního řízení klepe na dveře, se i tak ikonické značky jako Ferrari a Renault přizpůsobují. A co to přesně znamená?

Ferrari, známé svými výkonnými motory, se rozhodlo zachovat svou historii a současně se vrhnout do budoucnosti. Elektrická vozidla od Ferrari? Už to není jen sen, ale plán na nadcházející roky. Tomu napomáhá i jejich inovační oddělení, které neustále zkoumá nové technologie a způsoby, jak udržet udržitelnost bez ztráty čisté síly a krásy, kterou fanoušci milují.

Renault, na druhé straně, má strategii modifikace a partnerství. S aliancemi, jako je ta s Nissan a Mitsubishi, se Renault snaží rozšířit svou nabídku elektromobilů a podílí se na vývoji autonomních vozidel. Tato spolupráce pomáhá Renaultu zůstat relevantní a konkurenceschopný na trhu, kde se požadavky spotřebitelů neustále vyvíjejí.

Co můžeme očekávat dál? Pravděpodobně více partnerství napříč společnostmi, které umožní rychlejší výzkum a vývoj. Je to trochu jako to, když se spojíte s nejlepším kamarádem, abyste vyhráli tag-team ve hře - společně vždycky dosáhnete více. Proč by automobilky nemohly dělat totéž?

Do budoucna budou společnosti jako Ferrari a Renault muset nejen inovovat, ale také zvládat legislativní změny a ekologické výzvy. Ty je ale nutí vynalézat nová řešení, která jsou dobrá nejen pro obchod, ale i pro planetu.

Napsat komentář