Kdy a proč koupila Čína automobilku Volvo? Vše o akvizici čínským Geely

  • Ondřej Král
  • 4 čec 2025
Kdy a proč koupila Čína automobilku Volvo? Vše o akvizici čínským Geely

Vsadím svoje nejlepší kolo, že málokdo dnes ví, jak moc velké překvapení způsobila akvizice Volva čínským gigantem Geely v roce 2010. Jasně, dneska už na tom máloco přijde zvláštní – čínské značky jsou skoro všude a kupují, co se jim zlíbí. Ale ve své době to byla bomba. Možná jste to tenkrát četli v novinách a kroutili hlavou. Skandinávská automobilka, kterou všichni znali jako špičku v bezpečnosti a designu, najednou změnila majitele za téměř 1,8 miliardy amerických dolarů. Taková transakce tehdy opravdu nebyla běžná.

Průběh a důvody akvizice Volvo Automobile čínskou Geely

Všechno začalo už na přelomu milénia. Volvo tou dobou bylo už deset let součástí amerického Fordu. Jenže Ford, zmítaný ve financích a krizí na začátku roku 2008, začal prodávat luxusnější značky, aby zůstal vůbec v plusu. Mezitím čínská Geely rostla doslova raketovým tempem. Byla už nejsilnějším soukromým výrobcem aut v Číně a její majitel Li Šu-fu chtěl prorazit na evropských trzích. Od roku 2008 Geely vedla nenápadná jednání s Fordem. Celý obchod byl oznámen 28. března 2010 a uzavřen 2. srpna téhož roku s částkou 1,8 miliardy dolarů. To bylo tehdy o 200 milionů méně, než za kolik koupil Ford Volvo v roce 1999!

Ještě vtipnější je, že samotná Volvo Cars byla v té době ekonomicky ve ztrátě. Pro Číňany ale byla tahle akvizice úplná trefa, protože jim otevřela dveře do Evropy. Volvo naopak získalo přístup k čínskému trhu a financím. Li Šu-fu jako šéf Geely měl jasno: sháněl západní technologie, know-how výroby bezpečných a úsporných aut, které v Číně celkem chyběly. Díky téhle koupi Geely poskočila do úplně jiné ligy.

Možná vás překvapí, že Ford zůstal s Volvem v různých oblastech blízko. Až ještě několik let po prodeji sdílely některé technologie motorů a podvozků. Například platforma pro Volvo XC90 i Ford Edge byla velmi podobná. Pro Volvo tahle tranzice znamenala i klid – dostalo více svobody a vývoje vlastních aut, které se dřív musely vždy vejít do fordovských tabulek priorit.

Co znamenala změna vlastníka pro kvalitu a vývoj Volva?

Klasické obavy všech skalních fanoušků byly jasné: Čína koupí Volvo a všechno půjde dolů z kopce. Jenže opak byl pravdou. Volvo získalo pod křídly Geely takřka volnou ruku. Nový management nechal v Göteborgu celé hlavní vývojové centrum, Švédové dál určovali směr technologií, stylů i bezpečnosti a Čínané posílali peníze na výzkum. Od roku 2010 investovalo Volvo přes 11 miliard USD do vývoje a výroby! Taková svoboda vývoje byla předtím v područí Fordu nemyslitelná, protože Ford ve své krizi často škrtal investice na minimum.

Největší raketový tah nastal v segmentu SUV. Modely XC60 a XC90 se staly trháky celých dekád a nesou typickou tvář Volva – odolnou severskou eleganci. Výrazně stoupl důraz na ekologii: kolem roku 2016 Volvo drasticky zrychlilo vývoj hybridních a elektrických modelů, což by před deseti lety nikdo nečekal. V roce 2019 se stalo Volvo úplně prvním tradičním výrobcem aut, který oznámil, že každý jeho nový vůz bude mít od roku 2020 elektrifikovaný pohon – buď mild-hybrid, plug-in hybrid, nebo čistě elektrický pohon. Tohle je dnes silná devíza značky, když konkurence často stále jen mluví o plánech.

Řekněte sami – není to rébus, že právě čínská podpora dala Volvu největší rozvoj v historii značky? Syn Tomáš se mě při projížďce v novém Volvu často ptá „Tati, jak je možné, že mají Švédové v autě tolik čínských částí?“ Je to jednoduché – švédsko-čínské „manželství“ dává výsledky, o kterých se jim dřív ani nesnilo.

Ekonomické výsledky a globální růst značky po roce 2010

Ekonomické výsledky a globální růst značky po roce 2010

Byla to jízda nahoru. Ztrátová automobilka, co byla na prodej skoro za babku, se změnila v extrémně ziskovou firmu. Více než polovina aut Volvo se dnes vyváží do Číny, kde se Volvo stalo symbolem vyšší střední třídy. Mezi lety 2010 a 2019 vzrostly prodeje téměř dvojnásobně. V roce 2019 prodalo Volvo celosvětově přes 700 000 vozů, což byl historicky největší úspěch značky. V tabulce přehledně vidíte, jak se vyvíjely prodeje Volvo po roce akvizice:

RokCelkový prodej (ks)Prodej v Číně (ks)
2010373 52530 522
2015503 12781 588
2019705 452154 961
2022615 121162 322
2023708 716170 091

Fascinující je, že právě v době, kdy zbytek automobilového světa zakopával o covidové ztráty, Volvo pořád rostlo. V Číně mezitím šly prodeje jako na běžícím pásu. Sázka na čínský trh vyšla na výbornou. Stačí se podívat na nové modely řady Recharge a C40 – dnes Volvo prodává více než třetinu vozů s elektropohonem. A od roku 2021 běží výroba na plné obrátky i mimo Švédsko – v USA i v Číně, kde mají vlastní high-tech továrny.

Volvo tak ukazuje, že i v globalizovaném světě, kde se boří staré hranice, lze spojit evropský design, bezpečnost a luxus s čínskými výrobními kapacitami i kapitálem. Není divu, že z něj je dnes respektovaná „prémiovka“, které se už dávno nikdo neposmívá.

Tipy a zajímavosti pro fanoušky Volva i automobilové trhy

Pokud plánujete koupit Volvo, zajímejte se hlavně o modely po roce 2015 – právě tehdy brand nasadil nové technologie SPA a CMA. Tyhle platformy znamenají pohodlí, bezpečnost a fakt, že Volvo už není pod Fordem, ale skutečně po švédsku svobodné. Dobré je vědět, že všechny modely pro evropský trh – a taky ty nejluxusnější – se stále vyrábí v Göteborgu a ve švédském Torslandě. Čína vyrábí hlavně pro svůj domácí trh.

  • Volvo je kromě aut dnes také hodně silné v oblasti elektromobilů. Modely řady Recharge jsou extrémně populární hlavně v Norsku, Švédsku a Německu.
  • V roce 2021 Volvo oznámilo, že od 2030 bude prodávat pouze elektromobily. To z něj udělá první značku klasických spalovacích aut v Evropě, která s benzinovými a dieselovými motory definitivně skončí.
  • Skvělá zpráva pro bastlíře: náhradní díly jsou díky spolupráci s Geely levnější a snadněji dostupné, ať už objednáváte z Evropy nebo přes zahraniční e-shopy.
  • Překvapení, ale realita: Volvo dál zůstává jednou z nejbezpečnějších značek vůbec a pravidelně sbírá pětihvězdičková ocenění Euro NCAP.
  • Mnoho modelů Volvo dnes sdílí zobrazovací a infotainment systémy s Polestarem, což je další značka vzniklá v rámci skupiny Geely.

Zajímává vás budoucnost? Sledujte nejen nový model SUV EX90, ale především chytré technologie pilot assist, které se už pomalu přibližují plně autonomní jízdě. A nesmím zapomenout na fakt, že výroba plug-in hybridů v továrně v Torslandě patří k nejčistším v Evropě – 85 % všeho odpadu se tam recykluje. Jestli máte doma děti jako já malého Tomáše, doceníte, že Volvo zůstává etalon bezpečnosti, protože v crash testech patří dlouhodobě k absolutní špičce.

Možná už vám dneska zpráva, že „Volvo je čínské,“ nezní tak divně jako před patnácti lety. Ve skutečnosti to byla trefa hlavně pro Volvo. Na silnici poznáte rozdíl hlavně podle moderních technologií a designu, za kterým pořád stojí parta lidí ze Švédska, kteří hrdě tvoří auta pod legendární značkou, i když šéfem je Číňan. Volvu tohle partnerství rozhodně svědčí.

Napsat komentář