Mercedes AMG na první pohled vypadá jako obyčejný Mercedes, ale kdo slyšel jeho motor nebo zažil jeho zrychlení, ví, že je to úplně jiná liga. Ty tři písmena AMG rozbuší srdce každému milovníkovi rychlých aut. Není divu – AMG verze nabízí o poznání větší výkon, agresivnější vzhled a zážitek, na který žádné rodinné auto nemá šanci dosáhnout.
Sám jsem si kdysi myslel, že AMG je jen takový marketingový trik, jak z drahého auta udělat ještě dražší. Pak jsem dostal možnost projet C63 AMG a pochopil, že tady nejde jen o logo na kufru. Všechno je tady opravdové: motor, zvuk, reakce auta na plyn. A ne, nelze to porovnat třeba s tím, když soused vymění výfuk na svém kombíku a chlubí se, jaký má teď "sporťák".
- AMG: co znamená ta zkratka
- Zrod AMG a krátký pohled do historie
- Jak poznat AMG od 'obyčejného' Mercedesu
- AMG v praxi: které modely fakt stojí za to
- Na co si dát pozor a pár tipů, pokud o AMG uvažujete
AMG: co znamená ta zkratka
AMG jsou tři písmena, která se v autě promění v totální zážitek. Oficiálně to znamená Aufrecht, Melcher a Großaspach. To jsou příjmení zakladatelů Hanse Wernera Aufrechta a Erharda Melchera, a název německé vesnice Großaspach, odkud Aufrecht pocházel. Žádná složitá věda – prostě dvě jména a rodné město. Takhle vzniklo jméno něčeho, co pozná i ten, kdo auta jinak neřeší.
Dneska má AMG v rámci Mercedesu roli továrny na rychlost a zvuk. Takže když vidíte na víku kufru „AMG“, nekoukáte na lepší výbavu – koukáte na úplně jiný přístup k tomu, jak má auto fungovat. U Mercedesu je AMG spíš jako zvláštní oddělení pro lidi, kteří chtějí čtyři kola a pořádný adrenalin navíc.
Mercedes-Benz má díky AMG v nabídce auta, která nejsou jen o komfortu, ale hlavně o výkonu. Každý model projde speciálním tuningem, často i ruční stavbou motoru. Ve světě sportovních aut to není úplně běžné – většina značek dává sériové motory s drobnými úpravami, ale AMG jde dál. Jen pro zajímavost:
První písmeno | Význam |
---|---|
A | Aufrecht (příjmení spoluzakladatele) |
M | Melcher (příjmení druhého spoluzakladatele) |
G | Großaspach (rodné město Aufrechta) |
Některé motory AMG dostávají plaketu, kde najdete vyražené jméno mechanika, který daný kus složil celý sám od začátku do konce. Opravdu ruční práce – něco, co je dnes fakt vzácné a dává tomu hodnotu, která zůstane i po letech.
Zrod AMG a krátký pohled do historie
Když se řekne Mercedes AMG, málokdo ví, že tahle legenda začínala v malé garáži, kde dva bývalí inženýři Mercedesu – Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher – v roce 1967 ladili motory doslova po večerech. Název AMG vznikl podle jejich jmen (Aufrecht, Melcher) a města, odkud Aufrecht pocházel – Großaspach. V té době nebylo vůbec jisté, že z toho někdy něco bude.
První pořádná bomba přišla, když postavili svůj vlastní závodní model pro Mercedes 300 SEL 6.8. V roce 1971 tahle obluda přezdívaná „Červené prase“ překvapila druhým místem ve vytrvalostním závodě 24 hodin ve Spa. Bylo jasné, že AMG má co nabídnout – a poptávka po jejich úpravách v tu chvíli raketově stoupla.
V 80. a 90. letech už nebylo AMG žádný garážový tuning, ale firma, kterou brali zákazníci vážně. V roce 1990 vzniklo oficiální partnerství s Mercedes-Benz, což znamenalo, že si člověk mohl objednat AMG verzi přímo v autosalonu. To byl velkej zlom.
Rok | Důležitý moment AMG |
---|---|
1967 | Založení firmy AMG |
1971 | Slavný závod ve Spa - "Červené prase" |
1990 | Oficiální dohoda s Mercedes-Benz |
2005 | AMG zcela pod Mercedesem |
Dnes si můžeš koupit sportovní AMG přímo z fabriky, často s ručně stavěným motorem. Tohle označení se postupně stalo symbolem pro kombinaci výkonu, luxusu a spolehlivosti. Nejen mezi auty, ale vlastně mezi všemi značkami, co kdy dělaly rychlé sériové vozy.

Jak poznat AMG od 'obyčejného' Mercedesu
Možná se ti už někdy stalo, že jsi na parkovišti zahlédl Mercedes, který na první pohled nevypadal nijak extra, ale pak jsi zahlédl malý nápis AMG na zádi a začal se víc zajímat. Jak ale vlastně poznáš pravé AMG od běžného Mercedesu, co má jen sportovní paket?
Největší rozdíl je samozřejmě pod kapotou, tam ale na ulici nenakoukneš. Co si teda všímat na první pohled?
- Výraznější brzdy – AMG verze mají často velké brzdové kotouče a třmeny s nápisem AMG, a ty nejde přehlédnout ani přes alu kola.
- Širší karoserie a "nabourané" nárazníky – AMG auta mají jinak tvarované nárazníky, prahy i difuzory. Auto působí svalnatěji.
- Dvojité (často čtyřnásobné) koncovky výfuku – test: koukni zezadu, pokud má auto čtyři opravdové výfuky, je to silný kandidát na AMG.
- Speciální kola – AMG má svoje vlastní designy ráfků, které na běžné verzi nenajdeš.
- V interiéru logo na volantu, pořádné sedačky se sportovním bočním vedením a většinou i digitální přístrojovku s AMG grafikou.
Jestli máš možnost, všímej si i zvuku motoru. Pravé AMG hraje pořádně hlasitou, hutnou "muziku" už při nastartování.
Prvek | Běžný Mercedes | Mercedes AMG |
---|---|---|
Výkon motoru (např. C klas) | 120–204 koní | 390–510 koní |
Výfukové koncovky | 2 (často nefunkční dekor) | 4 funkční výfuky |
Barevné třmeny brzd | Černé/stříbrné | Stříbrné/červené s nápisem AMG |
Přístrojový panel | Klasický/menší display | AMG grafika, větší display |
Podvozek | Komfortní | Sportovní, tuhý |
S mírným přeháněním – když tě auto na semaforu popožene už samotným zvukem, vidíš čtyři výfuky a v zrcátku nápis AMG, můžeš se s klidem vsadit, že máš před sebou pořádný Mercedes AMG.
AMG v praxi: které modely fakt stojí za to
Když se dnes řekne Mercedes AMG, je to skoro jako říct mezi auty slovo „legenda“. Ale nejsou všechny AMG modely stejné. Některé mají pověst opravdových králů silnic a jiné jsou spíš pro sběratele nebo na víkend do garáže. Pojďme na pár modelů, co fakt stojí za to a proč.
- Mercedes-AMG C 63: Jasná volba, pokud člověk hledá pořádné sportovní BMW, ale v ještě lepším „balení“. Starší verze měly obrovský atmosférický osmiválec 6.2 V8 (pozor, to auto umí jezdit bokem skoro samo). Novější C 63 najede až 510 koní a díky zvuku je to zážitek i při popojíždění do školky.
- Mercedes-AMG E 63 S: Rodinné auto? Jo, ale se 612 koni. Z nuly na stovku za 3,4 sekundy. S tímhle vezmete děti na hory a zpátky a stihnete to dřív, než si všimnou, že vynechali Spongebobův díl.
- AMG GT: Tohle už není upravený Mercedes, ale čistokrevné AMG. Dlouhá kapota, motor vpředu, pohon zadku, výkon až 585 koní. Tahle bestie vznikla kvůli tomu, aby potrápila Porsche 911 – a na okruhu to dokáže.
- Mercedes-AMG A 45 S: Nejmenší AMG, ale není radno ho podceňovat. Motor 2.0 turbo má 421 koní – je to nejvýkonnější dvoulitr na světě ve výrobním autě. Ideální pro ty, kdo chtějí něco ostřejšího i pro denní ježdění po městě.
Pro lepší představu, jak si stojí ty nejzásadnější AMG modely, mrkněte na srovnání:
Model | Rok uvedení | Výkon (koní) | Zrychlení 0–100 km/h (s) | Pohon |
---|---|---|---|---|
C 63 AMG (W204) | 2008 | 457 | 4,5 | Zadní |
E 63 S AMG (W213) | 2016 | 612 | 3,4 | 4MATIC (4x4) |
AMG GT R | 2017 | 585 | 3,6 | Zadní |
A 45 S AMG | 2019 | 421 | 3,9 | 4MATIC (4x4) |
Při výběru zvažte, jestli se budete chtít jen ukazovat nebo auta opravdu využívat. Někdo hledá silné kombi na každodenní ježdění, jiný sní o sportovním dvoumístném kupé. Za mě: pokud chcete AMG na každý den, zkuste E 63 S nebo A 45 S. Pro čistou zábavu a radost z řízení je AMG GT jasná volba.

Na co si dát pozor a pár tipů, pokud o AMG uvažujete
Kupovat AMG není jako pořídit si běžný Mercedes. Tady se hraje o vyšší ligu, takže je fajn vědět, na co si dát bacha. Servis, spotřeba nebo výběr správného modelu – na spoustě věcí může záležet, jestli si užijete parádní jízdu, nebo najednou zjistíte, že vás nový “mazlíček” stojí víc, než jste čekali.
Hodně lidí si myslí, že AMG auta jsou hlavně o motoru. Jasně, to je základ, ale měli byste mrknout i pod povrch. Originální AMG má nejen silný motor, ale taky upravený podvozek, brzdy, diferenciál a často i speciální výbavu uvnitř.
- Ověřte si, jestli kupujete opravdu originální AMG, a ne jen Mercedes s AMG paketem (to jsou hlavně designové doplňky, ale výkon zůstává stejný jako u běžného modelu).
- Servis a údržba nejsou levné – počítejte s tím, že cena za výměnu brzd nebo oleje bývá několikanásobně vyšší než u klasického Mercedesu.
- Spotřeba paliva bývá solidní. Například legendární C63 AMG ve městě polapí klidně dvanáct až patnáct litrů na sto kilometrů.
- Sledujte servisní historii a počet předchozích majitelů. Nejlépe, když byla všechna údržba dělaná přímo v autorizovaném servisu Mercedes.
- Některé starší modely (například E55 AMG s motorem kompresor V8) dokážou spolehlivě sloužit, když se o ně někdo dobře staral, ale opravy přijdou draho.
Pokud přemýšlíte, jak poznat opravdu kvalitní kousek, poptejte se v Mercedes klubech nebo na specializovaných fórech. Dost lidí tam sdílí své tipy a mají přehled, které modely mají klasické "dětské nemoci" a kterým verzím se vyhnout.
Model AMG | Průměrná spotřeba (l/100 km) | Cena za základní servis (Kč/rok) |
---|---|---|
C63 AMG (W204) | 12–15 | 35 000 |
E63 AMG (W212) | 10–13 | 40 000 |
A45 AMG | 8–10 | 25 000 |
Chcete ušetřit? Hledejte auta s kompletní servisní knížkou a jasnou historií. Při jazdě se zaměřte na podvozek, brzdy a řazení. Pokud někdo tvrdí, že údržba je za pár korun, buď neříká pravdu, nebo o AMG moc neví. A ještě jedna věc: Mercedes AMG se vyplatí testovat, nejlíp s někým, kdo tomu opravdu rozumí – schválně zkuste otevřít diskuzi v Mercedes klubu, lidi rádi poradí podle vlastních zkušeností.
Napsat komentář