Lidi mají často zmatek v tom, co je Mitsubishi a co Mazda. Obě značky jsou z Japonska, obě začínají na „M“ a obě mají ve své historii pořádná auta, ale dál už podobnosti moc nekončí. Zkus ses někdy zamyslet, proč tolik lidí tahle dvě jména plete a co vlastně „Mitsubishi“ znamená?
Napadlo tě někdy, jestli „Mitsubishi“ není náhodou nějaký druh auta od Mazdy? Po internetu i mezi autíčkáři to v diskusích lítá dost často. Přitom Mitsubishi má svůj vlastní příběh a úplně jiný význam, než by se na první pohled mohlo zdát.
Představ si, že jsi u kamaráda a ukazuje ti své Mitsubishi Lancer. Někdo z rodiny hned poznamená: „To je ta Mazda, že?“ Přichází trapná chvilka, kterou znáš. Protože slovo „Mitsubishi“ znamená víc, než si většina lidí myslí. Nejde jen o jméno, ale i o symbol, který má hluboký historický základ.
- Proč se plete Mazda a Mitsubishi
- Co znamená slovo Mitsubishi
- Příběh loga se třemi diamanty
- Mitsubishi a Mazda: Rozdíly a tipy, jak je rozeznat
- Kuriozity a zajímavosti okolo Mitsubishi
Proč se plete Mazda a Mitsubishi
Když lidi slyší Mitsubishi nebo Mazda, často je v hlavě spojí dohromady. Důvodů je hned několik a není to jen proto, že obojí jsou japonské značky. Japonci mají totiž zvukově podobná jména a loga a obě firmy se objevily na evropském trhu skoro ve stejné době.
Jedním z nejčastějších důvodů je to, že běžný člověk autům moc nerozumí a na první dobrou je pro něj všechno „nějaký Japonec“. Navíc obě značky začínají písmenem „M“ a v devadesátkách si často konkurovaly – třeba v segmentech malých a středních aut.
- Některé starší modely Mazdy i Mitsubishi byly v Evropě docela nenápadné, často šedé nebo stříbrné barvy, a když jsi zahákl očko jen na logo, rozdíl jsi moc nepoznal.
- Mazda má v logu stylizované „M“, kdežto Mitsubishi má tři diamanty – což si lidi snadno popletou, když nejedeš podle detailů.
- Když si někdo vzpomene na automobilku a neví přesně, jak se jmenuje, často řekne: „To je ta Mazda nebo Mitsubishi?“ Prostě vsadí na něco japonského s „M“.
Dost lidí taky věří, že Mitsubishi a Mazda patří pod jednoho majitele, ale to nebyla nikdy pravda – i když si v devadesátkách občas vypomáhaly v exportu nebo výrobě. Navíc japonští výrobci i čas od času spolupracovali na menších dodávkách (například mikrobusy), což ten zmatek jen přiživilo.
Vlastnost | Mitsubishi | Mazda |
---|---|---|
Založeno | 1870 (automobily od 1917) | 1920 |
Logo | Tři diamanty | Stylizované M |
Hlavní taháky u nás | Outlander, Lancer, Pajero | MX-5, 323, CX-5 |
Mateřská firma | Mitsubishi Group | Mazda Motor Corporation |
Když chceš poznat rozdíl, zaměř se na logo a název modelu. Když to bude „Lancer“ nebo „Outlander“, je to Mitsubishi. Když „MX-5“ nebo „CX-5“, jasně Mazda.
Co znamená slovo Mitsubishi
Název Mitsubishi není jen tak vymyšlený. Jde o spojení dvou japonských slov: „mitsu“, což znamená „tři“ a „hishi“ (čteno tradičně „bishi“), což znamená „vodní kaštan“ nebo taky „diamant“. Když to dáš dohromady, doslova to znamená „tři diamanty“ – a přesně to vidíš i v logu značky.
Japonská kultura má pro symboliku obrovský cit. Tři diamanty nejsou jen ozdoba; znamenají čest, spolehlivost a úspěch. Právě proto tahle značka používá v logu tři propojené kosočtverce.
Když se řekne Mitsubishi, většině lidí naskočí auta. Ale Mitsubishi jako korporace je mnohem větší a starší – vznikla už v roce 1870, tedy ještě dřív, než Mazda vůbec existovala. Založil ji Japonec Yataro Iwasaki a původně šlo hlavně o lodní dopravu. Auta přišla až daleko později.
Nevěříš? Podívej se na stručné info v tabulce:
Japonština | Význam |
---|---|
mitsu | tři |
hishi (bishi) | diamant, vodní kaštan |
Mitsubishi | tři diamanty |
Mitsubishi se dnes nedělí jen o auta, ale vyrábí i klimatizace, letadla, výtahy nebo dokonce elektroniku. Kdybys někdy zahlédl logo tří diamantů třeba na chladničce, není to náhoda. Všechny s tímhle názvem mají stejný historický základ.
Na rozdíl od Mazdy, která jméno vzala podle zakladatele (Matsuda), má Mitsubishi svůj název přímo spojený se symbolem značky. Příště, když někdo zamění Mitsubishi za Mazdu, můžeš je lehce opravit a ukázat, že rozumíš, co to jméno opravdu znamená.

Příběh loga se třemi diamanty
Když se řekne logo Mitsubishi, většina lidí si vybaví tři propojené kosočtverce nebo diamanty. Ve skutečnosti to nejsou jen nějaké hezky nakreslené tvary. Jsou v tom skryté dvě důležité rodinné tradice, a to fakt není náhoda.
Název Mitsubishi je v překladu „tři diamanty“ – japonsky „mitsu“ znamená tři a „hishi“ (nebo hishi, které se v japonštině často vyslovuje jako „bishi“) kosočtverec nebo právě diamant. Proto má logo tři diamantové tvary. Není to žádný marketingový trik, ale odkaz na historii firmy.
Zakladatel Mitsubishi, Yataro Iwasaki, spojil dva důležité znaky: znak klanu Tosa (tři vrstvené dubové listy) a znak jeho vlastní rodiny (tři překřížené diamanty). Tím vznikl ten charakteristický symbol, který teď najdete na každém voze Mitsubishi i na obrovských lodích nebo v energetice.
Věděl jsi, že Mitsubishi už v roce 1870 začínalo jako lodní přepravní společnost? Logo tři diamanty se na lodích objevovalo zhruba o dvě dekády dřív, než spatřili světlo světa první auta s tímto znakem. Zatímco ostatní automobilky měly loga s nápisy nebo zvířaty, Mitsubishi šla od začátku s čistým geometrickým motivem. Fungovalo to jako jasný rozpoznávací prvek a vytvořilo to silnou značku.
- Tři diamanty symbolizují spolehlivost, čestnost a úspěch v podnikání – Mitsubishi si na tomto poselství hodně staví.
- Znak je jeden z nejstarších stále používaných japonských firemních symbolů.
- Dodnes používají různé společnosti skupiny Mitsubishi stejné logo, jen v jiných barvách nebo s drobnou úpravou.
Pokud někdy uvidíš tři červené diamanty vedle sebe, teď už víš, jaký je jejich skutečný příběh a proč ve světě hned všichni poznají, že je to logo právě Mitsubishi.
Mitsubishi a Mazda: Rozdíly a tipy, jak je rozeznat
Když někdo spletl Mitsubishi a Mazdu, není divu. Obě značky mají v Česku celkem dost aut a nejsou drahé nebo luxusní jako Lexus nebo Infiniti. Ale jakmile se mrkneš blíž, jejich rozdíly opravdu nejde přehlédnout.
Hlavní rozdíl? Všechno. Fakt. Mitsubishi a Mazda jsou naprosto oddělené firmy. Mitsubishi je součást obrovské skupiny fungující od 19. století, která kromě aut vyrábí třeba i klimatizace nebo výtahy. Mazda je naopak samostatná firma se sídlem v Hirošimě a soustředí se jen na auta.
Pokud pořád váháš, jestli na parkovišti stojíš u Mazdy nebo Mitsubishi, koukej hlavně na logo:
- Mazda má stylizované M v oválu, připomíná křídla. Barva loga je většinou stříbrná, někdy lehce metalická.
- Mitsubishi má jednoduché tři červené diamanty poskládané do trojúhelníku. Tomu se říká "tři klenoty". To je snadno zapamatovatelné, pokud víš, co hledáš.
Rozdíly najdeš i v autech samotných. Mitsubishi bývalo hodně zaměřené na SUV a offroady (třeba Pajero, Outlander) nebo sporťáky jako Lancer Evolution. Mazda je známá hlavně kompaktnějšími a sportovními vozy (Mazda 3, MX-5) a vsází hodně na design a radost z jízdy s mottem "zoom-zoom".
Jestli potřebuješ snadné tipy, když tápeš, zeptat se můžeš na:
- Logo: Tři červené diamanty? To je Mitsubishi. Křídla v oválu? Mazda.
- Modely: Lancer nebo Outlander je vždy Mitsubishi. MX-5 nebo CX-5 patří Mazdě.
- Firemní barvy: Mitsubishi používá červenou, Mazda většinou stříbrno-bílou grafiku.
Ještě jedna zajímavost: V roce 2015 bylo v Česku registrováno víc aut od Mazdy než od Mitsubishi, a dodnes to platí. Obyčejná čísla, ale při nákupu v bazaru nebo hledání dílů tě to možná zachrání, když budeš váhat nad značkou.
Značka | Logo | Nejznámější model |
---|---|---|
Mazda | Křídla v oválu | Mazda 3, MX-5 |
Mitsubishi | Tři červené diamanty | Lancer, Outlander |
Když víš, co hledat, už se ti tyhle dvě značky nikdy nespletou. Stačí kouknout na logo a model auta – a máš jasno.

Kuriozity a zajímavosti okolo Mitsubishi
Asi každý zná Mitsubishi hlavně díky autům, ale tohle jméno sahá mnohem dál. Firma začínala už v roce 1870 a vůbec ne s auty, ale s lodní dopravou. První Mitsubishi loď se jmenovala „Nagaski Maru“ a přepravovala uhlí, což málokdo ví.
Další zajímavost? Mitsubishi není jen výrobce aut. Má prsty třeba v elektronice, klimatizacích, dokonce i v bankovnictví. Skupina se rozděluje na spoustu firem – dnes jich je přes tři desítky, od chemie po těžební průmysl. Takže když slyšíš „Mitsubishi“, můžeš narazit na ledničku, vrtulník i výtah.
Zapomínat se nesmí ani na legendární Mitsubishi Lancer Evolution, který si získal respekt nejen na rallye, ale i mezi nadšenci po celém světě. Většina lidí zná Evo díky závodění a filmům jako Rychle a zběsile.
„Žádné jiné auto neudělalo pro pověst Mitsubishi tolik jako Lancer Evo. Byl to důkaz, že Japonci zvládnou dělat ostré vozy s duší," napsal magazín TopGear v roce 2015.
Když zůstanu ještě chvilku u čísel – třeba v roce 2023 prodalo Mitsubishi jen v Evropě kolem 100 tisíc aut, přestože řada lidí značku považuje za okrajovou. Největší trh mají přitom v jihovýchodní Asii, hlavně v Indonésii a na Filipínách.
Malý tip navíc: Pokud doma uvidíš klimatizaci s logem tří diamantů, je to pořád stejná značka. Mitsubishi totiž používá svůj slavný znak prakticky na všem, včetně výtahů nebo solárních panelů.
- Mitsubishi udělalo první čtyřkolku s turbem pro obyčejné zákazníky (Pajero 1982)
- Ve druhé světové válce vyrábělo stíhací letadla Zero, která patřila tehdy k nejlepším na světě.
- Lancer Evo VIII má stále pověst "nejlépe ovladatelného" auta v historii své třídy.
Když někdo mluví o Mitsubishi, rozhodně to není jen o autech. Tahle značka má opravdu všestranný dosah a historii plnou překvapení.
Napsat komentář