Chronologie značky Opel
Adam Opel založil firmu
V Rüsselsheimu začal s výrobou šicích strojů. Tím založil základy budoucí automobilové značky Opel.
První bicykle Opel
První bicykle pod značkou Opel vyrobili Adam Opel a jeho synové.
První auto Opel
První auto Opel se objevilo v roce 1899. Bylo to jednoduché vozidlo s benzínovým motorem.
První sériově vyráběné auto
První sériově vyráběné auto Opel Patent Motorwagen System Lutzmann bylo uvedeno v roce 1900.
Přechod na výrobu na pásu
Opel byl první německou automobilkou, která přešla na výrobu na pásu.
Převzato General Motors
Opel byl převzatý americkým koncernem General Motors.
Obnova po válce
Opel znovu začal vyrábět auta po druhé světové válce s modelem Opel Olympia.
Kadett
Model Kadett se stal jedním z nejprodávanějších v Evropě.
Rekord
V 70. letech přišel středně velké auto Rekord.
Astra
Astra se stala základem pro celou řadu modelů.
Corsa
V 90. letech Opel vydal model Corsa, který se stal nejprodávanějším autem v některých evropských zemích.
Převzato Stellantis
Opel byl převzatý francouzskou skupinou Stellantis (dříve PSA Group).
Elektrické auto Corsa-e
Opel uvedl první elektrické auto Corsa-e.
Elektrifikace
Dnes Opel nabízí elektrické verze téměř všech svých modelů.
Opel není jen další značka aut, kterou vidíte na silnici. Je to jedna z nejstarších automobilových firem na světě, která začala výrobou strojů, které neměly nic společného s auty. A dnes, když vidíte Opel Adam nebo Grandland, téměř nikdo neví, že její kořeny sahají až do roku 1862, kdy se v malém německém městečku Rüsselsheim začalo šít na šitých strojích.
Co se dělo v Rüsselsheimu v roce 1862?
V Rüsselsheimu, nedaleko Rýna, začal Adam Opel jako kovář a výrobce šitých strojů. Když se v roce 1862 rozhodl založit firmu, nevěděl, že jeho jméno bude jednoho dne spojováno s desítkami milionů aut. Jeho šití stroje byly v té době revoluční - přesnější, rychlejší a levnější než ty, které se dělaly ručně. Firma rychle rostla. Do roku 1885 vyrobili přes 100 000 strojů, které se prodávaly po celé Evropě.
Opelové nebyli jen výrobci. Byli i vynálezci. Když se v 90. letech 19. století začaly objevovat první bicykle s pohonem, Adam Opel a jeho synové se rozhodli, že se do toho pustí. V roce 1886 vyráběli první bicykle pod značkou Opel - a to ještě před tím, než se vůbec začalo mluvit o automobilech.
Když se kola změnila v auta
První auto Opel se objevilo v roce 1899. Nebylo to nějaké divné kouzlo - bylo to jednoduché vozidlo s benzínovým motorem, které mělo dva válce a dokázalo jet rychlostí 20 km/h. Výrobce toho roku nebyl Adam Opel, protože on už v roce 1895 zemřel. Jeho synové - Ludwig, Wilhelm, Carl a Hermann - převzali firmu a rozhodli se, že jdou dál. A to nejen s koly, ale s auty.
První sériově vyráběné auto, Opel Patent Motorwagen System Lutzmann, bylo vyráběno v roce 1900. Nebylo to nejrychlejší, nejlepší ani nejlevnější auto na trhu. Ale bylo to první, které se dalo koupit jako hotový výrobek - ne jako kus, který si někdo sestavoval z dílů. To byl zásadní krok. Opel se stal první německou firmou, která vyráběla auta v sérii.
Velká změna: od rukou k pásům
V roce 1924 se stalo něco, co změnilo celý automobilový průmysl v Německu. Opel přešel na výrobu na pásu - jako první německá automobilka. To znamenalo, že začali vyrábět auta stejně jako Ford v USA. Předtím se každé auto vyrábělo pomalu, ručně. Teď se díly přesouvaly po pásu a pracovníci je jen montovali. Výsledek? V roce 1925 vyráběli Opel 10 000 aut ročně. V roce 1927 už jich bylo 100 000. A v roce 1931 se Opel stal největším výrobcem aut v Německu.
Model, který to umožnil, byl Opel 1,2 Liter - malé, levné a spolehlivé auto, které si mohl koupit i střední příjem. Bylo to jako Volkswagen Beetle, ale o deset let dříve. V té době se v Německu začalo mluvit o „Autó pro každého“ - a Opel to zprostředkoval.
Co se stalo během války?
Ve třicátých letech Opel už byl součástí německého průmyslu. V roce 1929 byl převzatý společností General Motors - americkým koncernem, který chtěl mít přístup k německému trhu. To byl první velký zahraniční investiční případ v německém automobilovém průmyslu. GM nezakoupil jen továrnu - zakoupil značku, výrobní linky, technologie i tisíce zaměstnanců.
Během druhé světové války Opel vyráběl vojenská vozidla - nákladní auta, vozy pro armádu, dokonce i části pro letadla. To nebylo neobvyklé - většina německých automobilových firem dělala to samé. Ale po válce byla továrna v Rüsselsheimu téměř zničena. Zůstalo z ní jen pár stěn. A přesto - v roce 1947 Opel znovu začal vyrábět auta. První nové auto po válce bylo Opel Olympia, které bylo v podstatě upravená verze předválečného modelu.
Začátek moderní éry: Kadett, Rekord, Astra
Šedesátá léta byly obdobím růstu. Opel vydal model Kadett - malé auto, které se stalo jedním z nejprodávanějších v Evropě. V roce 1966 bylo vyrobeno přes 1,5 milionu kusů. V 70. letech přišel Rekord - středně velké auto, které se prodávalo v celé Evropě jako konkurent Fordu Cortina nebo Volkswagenu Passat.
V 80. letech přišla Astra - náhrada za model Ascona. Astra se stala základem pro celou řadu modelů - hatchback, sedan, estate. V 90. letech Opel vydal model Corsa, který se stal nejprodávanějším autem v některých evropských zemích. V roce 1997 bylo vyrobeno 1,7 milionu kusů Corsy - to byl rekord pro značku.
Co se stalo po roce 2000?
Opel se stal součástí koncernu PSA v roce 2017. PSA - francouzská skupina, která vlastnila Peugeot a Citroën - koupila Opel od General Motors. To byl konec 88 let spolupráce s americkým koncernem. GM si v roce 1929 řekl: „Toto je dobrá investice.“ V roce 2017 si řekl: „Toto už nás stojí příliš mnoho peněz.“
PSA (dnes Stellantis) přivedlo do Opelu nové technologie - elektrické pohony, moderní infotainment systémy, nové designy. První elektrické auto Opel, Corsa-e, bylo uvedeno v roce 2020. Dnes je Opel jednou z mála značek v Evropě, která nabízí elektrické verze téměř všech svých modelů.
Proč je Opel důležitý?
Opel není jen značka. Je to příběh toho, jak se malá dílna v Německu stala jednou z největších automobilových firem. Je to příběh o tom, jak se šitý stroj změnil v auto, které mohlo jet 120 km/h. Je to příběh o tom, jak se výroba na pásu stala standardem pro celou Evropu. A je to příběh o tom, jak firma přežila válku, změny vlastnictví a přechod na elektromobilitu.
Dnes, když vidíte Opel Mokka nebo Vivaro, nevidíte jen auto. Vidíte 160 let historie. Výrobní linky v Rüsselsheimu dnes vyrábějí elektrická auta, ale stále se tam vyrábí to, co vyrábělo Adam Opel - stroje, které lidem pomáhají jet rychleji, bezpečněji a levněji.
Je Opel stále německá značka?
Ano. I když je vlastněna francouzskou skupinou Stellantis, Opel má svou sídlo v Rüsselsheimu. Většina vývoje, designu a inženýrství probíhá v Německu. Výroba se děje nejen v Německu, ale i v Polsku, Španělsku a jinde. Ale jádro - technologie, návrhy, vývojové centrum - je stále v Německu.
Opel je jedna z posledních značek, která má svůj původ v 19. století, přežila obě světové války, změny vlastnictví a technologické revoluce. A stále vyrábí auta - dnes elektrická, ale pořád s tím stejným cílem: dát lidem spolehlivé a přístupné dopravní prostředky.
Kdo založil značku Opel?
Značku Opel založil Adam Opel v roce 1862 v německém městečku Rüsselsheim. Původně vyráběl šití stroje, až později přešel k výrobě kol a poté automobilů.
Kdy bylo vyrobeno první auto Opel?
První sériově vyráběné auto Opel, Patent Motorwagen System Lutzmann, bylo uvedeno v roce 1900. Výroba byla zahájena již v roce 1899, ale první plně hotové vozy se objevily v roce 1900.
Je Opel dnes německá značka?
Ano, Opel je stále německá značka. I když je vlastněna francouzskou skupinou Stellantis, její sídlo, vývojové centrum a hlavní výrobní linky jsou v Rüsselsheimu v Německu.
Kdy Opel přešel na výrobu na pásu?
Opel byl první německou automobilkou, která přešla na výrobu na pásu v roce 1924. Toto inovace umožnila rychlejší a levnější výrobu a vedla k nárůstu prodejů.
Kdo vlastní Opel dnes?
Opel je vlastněn skupinou Stellantis, která vznikla sloučením PSA Group (Peugeot, Citroën) a FCA (Fiat, Chrysler). Stellantis převzal Opel od General Motors v roce 2017.
Napsat komentář