Renault – to jméno vydoluje z paměti skoro každý, kdo někdy zavadil o volant. Nejspíš ani nemusíte být fanouškem aut, abyste značku Renault někde potkali – na silnici, v reklamě, možná vám dokonce stojí jeden na parkovišti. Ale odkud vlastně tahle firma pochází? Odpověď je možná jednodušší, než se zdá, ale to nejzajímavější často bývá schované v detailech, které těžko odhadnete na první pohled. Renault je symbolem francouzského šarmu a inženýrské chytrosti, ovšem jeho původ a cesta do dnešní podoby dávají pořádně zabrat i ostříleným znalcům. Někdo vzpomene legendární Clio, jiný se pousměje nad starým Espace, a fanoušci motorsportu začnou básnit o Formuli 1. Ale ještě než se ponoříme do historie, pojďme rozklíčovat, co dodává této značce její typický francouzský charakter a proč Renault už víc než sto let vzbuzuje pozornost celého světa.
Počátky značky Renault: Pařížský dvůr a první auto
Bylo 24. prosince 1898, když Louis Renault projel svým vlastním výtvorem, nenápadným vozítkem s označením Voiturette, po pařížské Rue Lepic a okamžitě vzbudil senzaci. Nebyla to žádná náhoda. Právě tady, ve Francii, tedy přímo v Paříži, vznikla jedna z nejstarších automobilových značek světa. Renaultovo „první auto“ zvládlo vyjet do prudkého kopce, což kolemjdoucí ohromilo natolik, že si ještě téhož večera objednali dvanáct kusů. Právě tehdy začal ten nenápadný revoluční příběh, který vyrostl ve světově uznávaný kolos. Louis Renault a jeho bratři Marcel a Fernand oficiálně založili firmu Société Renault Frères v roce 1899 a začali vyrábět automobily na okraji Paříže ve čtvrti Boulogne-Billancourt. Tady položili základ továrně, která byla kdysi největší na světě. Už tehdy Renault stavěl na inovacích – například jako první nabídl automobil s uzavřenou karoserií (pravda, stálo to ranec a bylo to určeno pro pařížského lékaře). Vzhledem k tomu, že už počátkem 20. století zaměstnávala firma několik set lidí, stala se velmi rychle symbolem technického optimismu tehdejší Francie. I když začala jako rodinná firma, během několika let dobyli bratři také závodní tratě. Participovali na prestižních závodech Paříž – Vídeň nebo Paříž – Madrid, což ještě více zvedlo pověst značky mezi domácím i evropským publikem.
Francouzské kořeny a rozvoj ve stínu dějinných událostí
Původ Renaultu nelze přehlédnout – Francie je v jeho DNA všude. Bilance této automobilky je úzce spjatá s historickými milníky vlasti. První světová válka? Renault v té době nevyráběl jen osobní auta, ale v továrně sjížděly z pásu i slavné tanky FT-17, které změnily vojenskou taktiku a jsou dodnes předmětem výzkumů. Po válce přišel velký rozmach a Renault se rozšířil po Evropě, prodával auta v Anglii, Itálii, Belgii. Ve 30. letech už měl své výrobní závody i mimo mateřskou Francii. Druhá světová válka ale znamenala nucenou přestávku, protože továrna byla zabavena Němci a výroba znárodněna. Po válce byla státem znárodněná automobilka pojmenovaná Régie Nationale des Usines Renault. Tehdy to byl vlastně symbol poválečné obnovy. Francouzi vzali značku za svou, Renault začal masově vyrábět cenově dostupné vozy, které motorismus přinesly širokým vrstvám. Megapopulární Dauphine, nebo už tehdy ikonický Renault 4, byly nejen hrdostí domácího trhu, ale exportní černým koněm po celém světě. Renault si podržel image typického francouzského auta – prostorného, chytrého, s odvážným designem. Ve Francii má automobilka silné kořeny, a to nejen produkční – Renault dlouho udával v zemi směr, od socialistické éry až po privatizaci v 90. letech.

Rozmach a světová expanze: Renault v globálním měřítku
Možná vás překvapí, že Renault má dnes montážní závody ve více než patnácti zemích světa. Ale domovem zůstává Francie – konkrétně oblasti kolem Paříže a města, jako jsou Flins, Douai nebo Le Mans. Typickou francouzskou povahu nepopírá ani styl modelů: ať už jde o sportovní Alpine, rodinný Scenic, nebo revoluční Twingo, vždy za nimi stojí stále trocha toho „francouzského šmrncu“. Renault už v 60. a 70. letech vyvážel auta do Čechoslovenska, v 80. letech prorazil na americký trh skrze spolupráci s AMC (American Motors), a od roku 1999 expandoval v rámci aliance se japonským Nissanem. Díky této alianci se skupina Renault-Nissan-Mitsubishi řadí mezi tři největší světové automobilové hráče. Renault má unikátní schopnost přizpůsobit se různým trhům – v Brazílii byla třeba natolik silná poptávka, že tu automobilka spustila vlastní výrobu Dusteru a Kwidu. Stejně tak v Turecku vyrobili už přes šest milionů aut typu Clio a Megane. A přestože auta z produkce Dacia, patřící dnes Renaultu, sjíždí z linek v Rumunsku, z pohledu technologie a vývoje je to stále Renault, 100% francouzský know-how.
Renault a Francie: Nepřerušené pouto i v moderní době
Když se dnes řekne Renault, drtivá většina lidí si pořád vybaví Eiffelovku, croissanty a pařížské bulváry. Francie není pro tuto značku jen domovem, ale i inspirací. Před 125 lety naštartoval Louis Renault malý jednoválcový motor na pařížské ulici – dnes patří automobilka k nejdůležitějším hráčům evropského průmyslu. Ve francouzských městech potkáte Renault doslova na každém kroku. Renault zaměstnává ve Francii přes 40 000 lidí a ročně zde vyrobí okolo milionu aut, což představuje více než polovinu jeho evropské produkce. Většina vývoje, výzkumu a designu také probíhá v okolí Paříže – třeba legendární centrum technického vývoje v Guyancourtu, kde se rodí nejen nové Clio nebo Zoe, ale i vychytávky pro elektromobily nebo autonomní řízení. Francie je pro Renault víc než adresa – je to motor inovací, trendy v ekologii, i testovací poligon pro nové technologie.

Zajímavosti, tipy a fakta, která jste nejspíš netušili
Kdyby někdo vyhlašoval soutěž o automobilku s nejbohatším životopisem, Renault by na bedně určitě nechyběl. Věděli jste, že v roce 1906 získal první vítězství v Grand Prix, nebo že Renault dodnes vyrábí mimo auta i motory pro letadla, lodě a lokomotivy? Zajímavostí je, že model Renault Espace, průkopník rodinných MPV, měl původně vyrábět Peugeot. Vývoj elektromobilů začal Renault už v 90. letech, v roce 2012 byl Zoe v Evropě nejprodávanějším elektromobilem. Pokud se zajímáte o čísla, mrkněte do tabulky – najdete tu třeba, kolik aut Renault kde vyrobil, kolik modelů nabízí a kolik jich jezdí po světě:
Rok | Počet vyrobených aut (Francie) | Počet vyrobených aut (Svět) | Počet modelů | Počet zaměstnanců |
---|---|---|---|---|
1990 | 1 400 000 | 2 100 000 | 12 | 80 000 |
2000 | 1 350 000 | 2 800 000 | 15 | 71 000 |
2010 | 1 100 000 | 3 600 000 | 18 | 60 000 |
2020 | 980 000 | 2 950 000 | 21 | 46 000 |
Ať už řešíte původ Renaultu z pohledu historie, technologií nebo jeho vlivu na životní prostředí, platí jedno – je to typicky francouzská značka s bohatou minulostí a citem pro inovace. Pokud byste někdy přemýšleli, zda auto pod značkou Renault „francouzštější“ už být nemůže, stačí se podívat nejen na nápisy na palubní desce, ale i na to, jaký styl a přístup tahle značka pořád razí. A jestli máte rádi francouzskou kuchyni, možná vás pobaví, že v šedesátých letech Renault vlastnil továrnu na sýry a dokonce produkoval i traktory. Francie a Renault – zkrátka nerozlučné dvojče. Pokud se v budoucnu vydáte po stopách automobilových ikon, rozhodně doporučuji navštívit muzeum Renault na jihu Paříže. Tam pochopíte, jak hluboko sahají kořeny tohoto jména – a že příběh značky je pořád živý.
Napsat komentář