Kontrola optimalního času pro prodej BMW
Zjistěte, zda je čas pro prodej vašeho BMW na základě jeho věku a ujetých kilometrů. Podle článku je nejlepší čas pro prodej mezi 5 a 8 lety s 80 000–120 000 km.
Stojíte před garáží a díváte se na své BMW, které má už osm let a 140 tisíc kilometrů? Ptáte se, jestli už je čas ho prodat, nebo ho držet ještě pár let? Mnoho lidí si tuto otázku klade - a většina z nich má špatnou odpověď. Neexistuje žádné magické číslo, kdy je auto „staré“ a musíte ho změnit. Ale existují jasné signály, které vám řeknou, kdy je čas přemýšlet o novém vozidle. A pro vlastníky BMW je to ještě důležitější, protože jejich technika je složitější a náklady na údržbu rychle stoupají.
Co se skutečně děje s vaším BMW po 5 letech?
Prvních pět let je BMW v záruce. Většina modelů má záruku 3 roky bez omezení počtu kilometrů, ale některé verze, zejména s plným servisním balíkem, mají až 5 let. To znamená, že po pátém roce všechny náklady na opravy padají na vás. A to je bod, kde se mnozí vlastníci začínají bát. Většina lidí si myslí, že auto po pěti letech začíná „padat“. To není pravda. Pravda je, že po pěti letech začínají vznikat první skryté náklady.
U BMW se často objevují problémy s chlazením - výměna chladiče, výměna termostatu nebo výměna vodního čerpadla. Tyto věci stojí mezi 800 a 2 500 korunami. Některé modely, jako například F30 s motorom B48, mají tendenci k únikům oleje z ventilového krytu - oprava těchto úniků může stát 4 000 až 7 000 Kč. A to je jen začátek.
Po pěti letech také začínají problémy s elektronikou. Zkoušečky senzorů, poruchy řídicích jednotek, selhání ovládání klimatizace - všechno to je drahé, protože BMW používá specifické komponenty, které nejsou standardní jako u VAG nebo Toyota. A pokud to necháte na servisu, platíte za práci i za díly, které jsou vždy o 30-50 % dražší než u jiných značek.
Kdy se náklady začnou zrychlovat?
Po osmi letech se náklady na údržbu začínají mnohonásobně zvyšovat. To je ten bod, kdy většina vlastníků BMW začíná vážně přemýšlet o prodeji. Proč? Protože se začínají objevovat věci, které se nedají „odložit“.
Řetězec rozvodového mechanismu - u motorů N20, N55, B58 - je známý tím, že se začíná prodlužovat po 100 000 až 120 000 km. Pokud ho nevyměníte, může dojít k závažnému poškození motoru. Výměna řetězu stojí od 18 000 do 25 000 Kč. To je cena, kterou většina lidí nečeká. A pokud to necháte, může to stát 100 000 Kč - a to jen oprava motoru.
Automatizované převodovky - Steptronic - jsou spolehlivé, ale po 10 letech se začínají objevovat problémy s přepínáním. Výměna oleje v převodovce je nutná každých 60 000 km, ale mnoho lidí to ignoruje. Když se převodovka začne chovat divně, je už pozdě. Výměna celé převodovky může stát 80 000 Kč a více.
A co suspense? Po osmi letech se začínají opotřebovávat tlumiče, pružiny, ložiska a kuličkové hlavice. Celá přední náprava může stát 15 000 Kč. A to je jen jedna strana auta. Pokud máte sportovní nápravu, je to ještě dražší.
Proč BMW nejsou jako Toyota?
Velká část lidí se ptá: „Proč Toyota jede 20 let a BMW po 8 letech už je „staré“?“ Odpověď je jednoduchá: BMW je navržené pro výkon, komfort a technologii - ne pro trvalost. Toyota vyrábí auto, které se má dostat z bodu A do bodu B bez problémů. BMW vyrábí auto, které má být zábavné, rychlé a technicky pokročilé.
BMW používají lehčí materiály, složitější elektroniku, agresivnější motory a přesnější systémy. To všechno znamená, že když se něco rozbije, je to drahé. A pokud necháte auto bez pravidelné údržby, všechno se to zhorší. Většina lidí si myslí, že „BMW je BMW“ - a že to musí být vždycky v pořádku. Ale to není pravda. Bez pravidelné údržby se BMW rychle přemění v nákladní auto s velkým účtem.
Kdy je opravdu čas prodat BMW?
Nechte si to říct: nejlepší čas prodat BMW je mezi 5 a 8 lety, pokud máte 80 000-120 000 km a všechny servisy provedeny. Proč? Protože v tomto období je auto ještě „hodnotné“. Koupíte si nové BMW, které má záruku, a prodejní cena vašeho starého auta je stále dobrá - obvykle mezi 40 a 60 % původní ceny.
Pokud máte auto s 150 000 km a 10 lety, je jeho hodnota už jen 20-30 %. A náklady na opravy už přesahují jeho hodnotu. Pokud si koupíte nové auto, můžete si vybrat záruku, nové technologie, lepší spotřebu a nižší náklady na údržbu. Pokud ho držíte, platíte za to, že máte starší auto - a nejste si vědomi, kolik peněz vlastně utrácejete.
Nejčastější chyba: lidé drží BMW, protože „to je moje autíčko“. Ale to není logika. To je emocionální přívěs. Když máte BMW, které vás stojí 15 000 Kč ročně na opravy, a zároveň máte možnost koupit nové auto za 10 000 Kč ročně (včetně pojistky, servisu a paliva), je to jasná volba.
Co dělat, když nechcete měnit auto?
Někteří lidé mají BMW, které mají rádi - a nechtějí ho prodat. To je v pořádku. Ale musíte přijmout pravidla. Pokud chcete držet BMW déle než 8 let, musíte:
- Provádět servis v autorizovaném servisu každých 15 000 km - nikdy nejde na „levný“ servis
- Vyměňovat olej každých 10 000 km - a jen originální BMW olej
- Pravidelně kontrolovat chlazení, vodní čerpadlo a řetěz rozvodového mechanismu
- Nečekat, až se něco rozbije - měňte věci předem, pokud je to doporučeno
- Mít záložní fond na opravy - alespoň 50 000 Kč na případné náklady
Pokud toto neuděláte, vaše BMW se stane „nákladem“ - ne vozidlem. A to je to, co většina lidí nechce.
Co si vybrat místo starého BMW?
Pokud se rozhodnete pro nové auto, neznamená to, že musíte koupit nové BMW. Existují lepší volby:
- BMW 3 Series (G20) z let 2020-2023 - ještě s kvalitním interiérem, zárukou, a nižšími náklady než starší modely
- Mercedes C-Class (W206) - lepší elektronika, větší záruka, podobná výkonnost
- Audi A4 (B10) - spolehlivější převodovka, nižší náklady na údržbu
- Volvo S60 (2020-2025) - nejbezpečnější, nejlevnější na údržbu, a stále luxusní
Pokud chcete zůstat u BMW, vyberte model s novějším motorem - B58 nebo B38. Tyto motory jsou mnohem spolehlivější než N20 nebo N55. A vyhněte se modelům s dieselovými motory - u nich se problémy s výfukovým systémem objevují rychleji a stojí více.
Co dělat s prodejem starého BMW?
Pokud se rozhodnete prodat, nečekejte, až se auto „rozbije“. Prodej je nejlepší, když máte:
- Méně než 120 000 km
- Všechny servisní knížky a doklady
- Žádné vážné opravy za posledních 12 měsíců
- Čistý interiér a bez škrábanec
Nejlepší místo pro prodej je nezávislý dealer, který se specializuje na BMW - ne největší autosalon. Ti vám dají lepší cenu, protože vědí, co je auto hodno. A nezapomeňte: pokud máte záruku, můžete ji převést na nového vlastníka - to zvyšuje hodnotu auta o 10-15 %.
Co dělat, když vám auto zůstane „v kuse“?
Některá BMW se drží 15 let a více - ale jen pokud byla pečlivě obsluhována. V Brně mám známého, který má E46 z roku 2001 - a jede na něm každý den. Má 320 000 km. A co dělal jinak? Každých 10 000 km ho nechal v servisu, vyměňoval všechny gumy, měnil olej, a nikdy nečekal, až se něco rozbije. Jeho náklady ročně byly 12 000 Kč - ale auto je stále v pořádku.
Takže pokud chcete držet BMW déle, neřešte „kolik let“ - řešte „kolik peněz“ a „jak často“. Pokud máte peníze a čas, můžete ho držet 15 let. Pokud ne, prodejte ho mezi 5 a 8 lety - a nechte si větší část peněz pro nové auto.
Je lepší měnit BMW po 5 nebo po 8 letech?
Nejlepší čas je mezi 5 a 8 lety, pokud máte méně než 120 000 km a všechny servisy provedeny. Po 5 letech přestává záruka, a po 8 letech se začínají objevovat drahé opravy, které přesahují hodnotu auta. Pokud chcete ušetřit peníze, prodejte ho předtím, než se náklady začnou zrychlovat.
Můžu držet BMW déle než 10 let?
Ano, ale jen pokud jste ho pravidelně servisovali. Bez pravidelné údržby se BMW po 8 letech stává nákladem. Pokud chcete držet auto déle, musíte mít záložní fond na opravy, vždy používat originální díly a nečekat, až se něco rozbije. Náklady ročně mohou být 15 000-25 000 Kč - a to je cena za to, že máte auto, které je stále v pořádku.
Proč jsou náklady na BMW tak vysoké?
BMW používají složitější technologie, lehčí materiály a specifické díly, které nejsou standardní. Servisní centra platí více za díly a práci, a tyto náklady se přenášejí na vás. Navíc elektronika a převodovky jsou citlivější na nedbalou údržbu. To všechno znamená, že opravy jsou drahé - ale jen pokud je necháte na poslední chvíli.
Který model BMW je nejspolehlivější?
Nejspolehlivější jsou modely s motorem B58 (např. 340i, X3 M40i) nebo B38 (např. 118i, 218i). Tyto motory mají menší problémy s řetězem, olejem a chlazením. Vyhněte se motorům N20 a N55 - ty se začínají rozbíjet po 100 000 km. A vyhněte se dieselovým modelům - jejich výfukové systémy jsou drahé na opravu.
Co dělat, když nemám peníze na nové auto?
Neprodávejte auto jen proto, že nemáte peníze. Místo toho si vytvořte plán. Uložte 1 500 Kč měsíčně na fond pro opravy. Přečtěte si návod na údržbu BMW - mnoho věcí můžete udělat sami. A pokud je auto v dobrém stavu, můžete ho držet ještě 2-3 roky, dokud si neuspoříte dost na nové. Důležité je nečekat, až se auto „rozbije“ - to je nejdražší chyba.
Napsat komentář