Proč má Ferrari ve znaku koně? Pravý příběh slavného znaku

  • Ondřej Král
  • 2 čen 2025
Proč má Ferrari ve znaku koně? Pravý příběh slavného znaku

Už jsi někdy přemýšlel, proč má Ferrari toho slavného černého koně přímo ve znaku? Na první pohled to vypadá jako jasná věc: kůň je rychlý, silný a elegantní, přesně jako Ferrari. Ale ve skutečnosti za tím stojí příběh, který by nikoho hned nenapadl.

Hodně lidí si myslí, že italská značka prostě chtěla, aby její logo působilo sportovně. Jenže realita je mnohem zajímavější. Tenhle stojící kůň má kořeny u válečných pilotů a předtím, než ozdobil kapoty těch nejdražších aut světa, měl úplně jiný význam.

Možná taky znáš nějaké mýty, například že si výrobci Nissan někdy stěžovali na podobnost, nebo že původem je symbol nějakého starého italského města. Všechno je ale trochu jinak. Připravil jsem pro tebe fakta i pár tipů, jak poznat originální znak, když potkáš Ferrari naživo. Tak pojďme na to krok za krokem.

Jak vznikl znak Ferrari

Legenda o tom, jak se na vozech Ferrari objevil černý kůň, je ve světě aut skoro stejně slavná jako samotná auta. Ale věděl jsi, že původ znaku nesouvisí ani s výrobou aut, ani se značkou samotného Ferrari?

Celý příběh začal ještě před vznikem značky. V roce 1923 se mladý závodník Enzo Ferrari setkal s rodiči letce Francesca Baraccy. Tenhle pilot byl za první světové války italským hrdinou a na svém letadle měl namalovaného černého koně, který údajně přinášel štěstí. Baracca padl v boji, ale jeho rodiče později darovali Enzovi stejný symbol s přáním, aby mu přinesl štěstí i v závodech.

„Pane Ferrari, dejte na svá auta koníka mého syna. Přinese vám štěstí.“
— hraběnka Paolina Baracca

O šest let později, v roce 1929, slavný Enzo Ferrari zakládá závodní tým Scuderia Ferrari a právě tehdy poprvé použije černého koně na žlutém podkladu. Mimochodem, žlutá je barva města Modena, kde Enzo vyrostl.

Možná tě překvapí, že Ferrari prvně nedával kůně na auta pro běžné zákazníky – znak byl jen na závodních vozech. Teprve v roce 1947, kdy vyjel první silniční model Ferrari 125 S, začaly všechny vozy této značky nosit slavný "Cavallino Rampante".

RokUdálost
1923Enzo Ferrari přijímá symbol od rodiny Baraccových
1929Založení Scuderia Ferrari, první výskyt znaku na voze
1947Logo poprvé na silničním autě Ferrari 125 S

Díky tomu má každé Ferrari nejen rychlost, ale taky zajímavý kus historie, který spojuje letectví, válku i motorsport. Až uvidíš koně na Ferrari, vzpomeň si, že s tímhle symbolem se kdysi opravdu létalo do boje.

Co symbolizuje stojící kůň

Stojící kůň ve znaku Ferrari není jen otázka stylu. Tenhle černý kůň, italsky "Cavallino Rampante", symbolizuje sílu, odvahu a především nikdy nezdolanou vůli. Jeho kořeny sahají až k italskému válečnému esu, pilotu Francescovi Baraccovi, který měl koně namalovaného na svém letadle za první světové války. Baracca si prý kůň vybral, protože sloužil v kavalerii a kůň byl jeho symbolem.

Když se Baracca už domů nevrátil, požádala jeho maminka Enzo Ferrariho, aby jejich rodinný symbol použil pro štěstí na jeho vozech. Ferrari tu nabídku přijal a od té doby kůň zdobí každý jejich model. Není to tedy o rychlosti samotné, ale o ochotě jít do rizika a neztratit sílu ani v těžkých chvílích.

Na logu najdeš koně vždy ve vzpřímené poloze na zadních nohách. Tohle znamená připravenost k boji, odhodlání a energii. Není náhoda, že takovou pozici koně často používají armády ve svých znacích po celém světě.

Zajímavost? Na slavném žlutém štítu Ferrari vpravo pod kopytem koně vidíš tři písmena – S F – což je zkratka pro Scuderia Ferrari, závodní tým značky.

SymbolVýznam
Stojící kůňOdvaha, síla, energie
Černá barvaVzpomínka na Baraccu
Žluté pozadíBarva města Modena (rodiště Ferrariho)
S FScuderia Ferrari, závodní tým

Takže i když si někdo myslí, že Ferrari zvolilo koně jen pro efekt, příběh znaku je mnohem hlubší a spojil několik vášní – rychlost, armádu i rodinné tradice.

Proč je kůň černý

Proč je kůň černý

Když se podíváš pozorně na znak Ferrari, všimneš si, že tam vždy stojí černý kůň na žlutém pozadí. Proč zrovna černý? Není to náhoda. Celý nápad pochází od italského pilota Francesca Baraccy, který během první světové války létal se stejným černým koněm na svém letadle. Právě Baracca byl v Itálii opravdový hrdina, jeho letadlo si lidé pamatovali nejen pro jeho odvahu, ale taky právě pro toho koně.

Po Baraccově smrti jeho rodiče nabídli Enzu Ferrarimu, aby použil černého koně jako znak pro svá auta. Měl to být symbol štěstí. A proč černá barva? Ta měla původně připomínat smutek rodiny po ztrátě syna. Nešlo tedy jen o sílu a rychlost, ale i o vzpomínku a úctu. Ferrari to dál rozvinul – černý kůň na žlutém štítu se stal ikonou sportovních aut po celém světě.

Ferrari tak v logu spojuje víc než jen styl: připomíná pilota, odvahu, tradici a zároveň možná i kapku štěstí, které v motorsportu rozhodně potřebuješ.

Jak se logo měnilo v čase

Logo Ferrari vypadá na první pohled pořád stejně, ale když se podíváš blíž, najdeš zajímavé rozdíly. První verze, která se objevila v roce 1932 na závodním autě Scuderia Ferrari, byla dost jednoduchá – černý kůň na žlutém pozadí. Žlutá barva byla použita proto, že znamená Modenu, město, odkud zakladatel Enzo Ferrari pocházel.

Na samém začátku měl kůň ještě malý detail. Horní ocas směřoval dolů a pod ním byly jen základní iniciály S.F. – Scuderia Ferrari. Až později se ke znaku přidala typická trikolóra nahoře: zelená, bílá, červená. Ta má ukázat italský původ značky.

Během let procházelo logo menšími úpravami. Asi největší změna přišla po roce 1947, když začalo Ferrari vyrábět auta pro veřejnost. Nápis S.F. zůstal jen na závodních autech, zatímco běžné sportovní modely měly ve znaku už jen nápis Ferrari. Tvar štítku se taky drobně upravoval, stejně jako proporce koně – například na některých autech byl kůň robustnější, jinde štíhlejší.

Hodně lidí si dnes plete originál s fejky právě kvůli těmto detailům v logu. Pokud narazíš na Ferrari, vždy se podívej na správné proporce, pozici nohou a detaily hřívy koně, protože padělky mají často nepřesnosti. I novější modely se drží tradice, ale občas dostanou malou úpravu barvy nebo výraznější metalický vzhled loga.

  • 1932 – První podoba se S.F. a ocasem dolů
  • Přidání italské trikolóry
  • Upravený tvar štítku v padesátých letech
  • Přechod na nápis Ferrari u civilních aut
  • Moderní design s 3D efektem a metalickými odstíny

Logo Ferrari se prostě mění s dobou, ale základní symbolika zůstává. Když víš, na co si dát pozor, poznáš pravé logo hravě od napodobeniny.

Zajímavosti a omyly kolem znaku

Zajímavosti a omyly kolem znaku

Kolem loga Ferrari se točí spousta polopravd nebo legend, které se drží i mezi autíčkáři. Tak pojďme pár z nich rozseknout.

  • Ferrari ve svém znaku nemá obyčejného koně, ale "stojícího koně" (italsky "Cavallino Rampante"). Tento výraz označuje koně se zvednutýma předníma nohama, což symbolizuje sílu a energii. Není to tedy jen náhoda nebo náhodný obrázek.
  • Za prvé: znak nevznikl kvůli závodu aut. Původně ho používal italský pilot Francesco Baracca na svém letadle během 1. světové války. Jeho rodiče pak znak nabídli Enzovi Ferrarimu jako symbol štěstí.
  • Často se plete, že barvy na znaku mají nějaký hluboký význam. Pravda je, že žluté pozadí symbolizuje Modenu, rodné město Enza Ferrariho, žádná tajná mafie nebo šlechta v tom není.
  • Spoustu lidí si nedávno všimlo, že Nissan má ve znaku také koně – to ale není pravda. Nissan nikdy koně nepoužil; nějací japonci sice párkrát zkusili podobné logo u menších značek, ale v běžných autech ho nenajdeš.

Možná tě taky překvapí, jak moc se logo Ferrari měnilo v detailech. Někdy měl kůň delší ocas, jindy kratší nozdrami nebo jiný úhel zadních nohou. Podívej se na srovnání nejčastějších verzí za posledních sto let:

RokPopis změny
1929Kůň je více kulatý, znak bez žlutého podkladu
1947Poprvé žlutý podklad, kůň už vypadá hbitěji
1957Kůň má ostřejší linky a detaily v hrudníku
1990Přibyly barvy italské vlajky nahoře
2020Moderní styl, detaily v digitální podobě

Když budeš koukat na Ferrari na ulici nebo na srazech, zaměř se na tvar ocasu nebo postoj nohou. Často to prozradí stáří a pravost auta. Jinak – nikdy se neboj ptát. Když jsem se na jednom srazu zeptal Jana, proč je kůň právě takhle postavený, skoro mi vyprávěla další pověsti. Ale jak vidíš, fakta jsou často úplně jinde, než bychom čekali.

Napsat komentář