Kde se Lexus vyrábí a co má společného s Opelem?

  • Ondřej Král
  • 22 lis 2024
Kde se Lexus vyrábí a co má společného s Opelem?

Lexus je synonymem pro luxus a inovaci v automobilovém průmyslu. Mnohdy lidé netuší, odkud tyto vozy vlastně pocházejí a kde se vyrábějí. Lexus, coby divize japonské automobilky Toyota, si získal celosvětové jméno pro kvalitu a pokrokové technologie.

Opel, s hlubokými kořeny v německém inženýrství, má zase své vlastní příběhy úspěchu a výzev. Zatímco Lexus vznikl až v 80. letech minulého století, aby konkuroval zavedeným evropským značkám luxusních aut, Opel má tradici sahající více než sto let zpátky.

Tento článek zkoumá, jak se tyto dvě značky vyvíjely a kde se jejich cesty mohou protínat. V realitě globalizace a společných technologií se zdá, že i na první pohled nesouvislé automobilky mohou mít více společného, než si myslíme.

Historie značky Lexus

Značka Lexus, nyní uznávaná jako ikona luxusu na automobilovém trhu, má svůj původ zapuštěný hluboko ve vizi automobilky Toyota stvořit vůz, který překoná všechna očekávání. Vše začalo v polovině 80. let, kdy předseda společnosti Toyota, Eiji Toyoda, postavil před tým svůj ambiciózní plán na vývoj prémiové značky, jež by mohla konkurovat zavedeným evropským luxusním výrobcům jako Mercedes-Benz a BMW. Tento tajný projekt, známý jako F1, měl za cíl vybudovat vůz, který by byl nejen luxusní, ale i technologicky pokročilý.

Projekt F1 konečně odhalil své plody v roce 1989, když Lexus debutoval na severoamerickém trhu s modelem LS 400, sedanem, který okamžitě vzbudil pozornost. Díky výjimečné tichosti motoru, komfortu, a spolehlivosti si rychle získal pověst prestižního vozu. Tento úspěch byl výsledkem rozsáhlého výzkumu, do kterého bylo investováno několik let a miliardy dolarů. Kromě inženýrských úspěchů a důrazu na kvalitu, byla značka Lexus známá také svým zaměřením na bezkonkurenční zákaznický servis, což jí pomohlo odlišit se od konkurence.

"Lexus is what happens when a car company listens to its customers." – Tento citát zachycuje podstatu přístupu, který Toyota přijal při vývoji Lexusu a později při jeho uvádění na trh.

S rostoucí popularitou na americkém trhu se Lexus pomalu rozšiřoval po celém světě a pokračoval ve své expanzi do Evropy a Asie. V roce 1999 se Lexus stal nejprodávanější prémiovou značkou v USA. V letech následujících výrobce uváděl další modely jako RX, první luxusní SUV s hybridním pohonem, a LS 600h, první luxusní sedan s plně hybridním pohonem. Lexus postupně začal experimentovat s technologií hybridních pohonů, díky čemuž se stal lídrem v oblasti ekologicky udržitelných vozidel mezi luxusními značkami.

Následné dekády přinesly nejen stovky tisíc prodaných vozů po celém světě, ale také transformace celé značky. Lexus nejenže prošlapal cesty pro nové technologické inovace, ale ukázal, že *luxusní automobily* mohou být i udržitelné bez kompromisů na výkonu a komfortu, čímž se odlišil od konkurentů. Dnes je Lexus synonymem nejen pro komfort a kvalitu, ale i pro ekologickou odpovědnost a udržitelné řešení v automobilovém průmyslu.

Výrobní závody Lexusu

Výroba vozu Lexus není jen o vytváření automobilů; je to proces důkladné péče a technické dokonalosti. Když Lexus začínal, jeho konstruktéři si vzali za cíl přepsat pravidla luxusního automobilového průmyslu. První vozidla Lexus byla vyrobena v Japonsku, kde se kladl důraz na preciznost a kvalitu. Nejznámější závod, Kyushu, je dnes špičkou v oboru, co se týče automatizace a inovací. Nepřetržitě se tam aplikují nové technologie, což umožňuje vyrobit vozy, které jsou nejen luxusní, ale i spolehlivé.

K tomu, aby Lexus zachoval svůj standard kvality, všechny jeho modely podléhají přísné kontrole kvality v každé fázi výroby. Součástí procesu je i tradiční umění "Takumi", kde mistři řemesla s desítkami let zkušeností dohlíží na každý detail. Na Kyushu se navíc nedávno zaváděly environmentálně šetrné postupy, které snižují uhlíkovou stopu výrobních procesů. To umožňuje nejen vyrábět luxusní vozy, ale také přispívat k ochraně životního prostředí.

V roce 2021 vyprodukoval závod v Kyushu přibližně 180 000 vozidel, přičemž více než polovina byla exportována do Spojených států. Podle Automotive News je tento závod zaměřen nejen na vysokou kvalitu výroby, ale i na trvalou inovaci.

"Lexus nadále přetváří pojetí luxusu a udržitelnosti v automobilovém průmyslu," prohlásil zkušený odborník na automobilový trh, Mark Templin. Toto tvrzení není přehnané: Lexus pravidelně představuje modely s pokročilými hybridními technologie. Tento závod tak nejen přispívá k výrobě, ale také k vývoji současných automobilových trendů.

Nejen v Japonsku se ale vyrábí vozy této prestižní značky. Další významné montážní závody najdeme v Severní Americe, kde je poptávka po vozech Lexus enormní. Továrna v kanadském Cambridge, Ontario, je důkazem rozšíření výroby na další kontinenty. Od svého otevření zde bylo vyprodukováno několik desítek tisíc vozů, přičemž klade stejný důraz na kvalitu a preciznost jako japonské závody.

Lexus a jeho technologické inovace

Lexus a jeho technologické inovace

V automobilovém světě je Lexus často uznáván nejen pro svou eleganci a luxus, ale i pro technologické inovace, které přináší do vozidel svým zákazníkům. V roce 1989, kdy začal svou cestu s modelem LS 400, Lexus zaujal využitím pokročilé elektroniky, což pro tehdejší dobu představovalo odvážný krok vpřed. Byl jedním z prvních, kdo zavedl naváděné osvětlení kabiny, což zvyšovalo bezpečnost a pohodlí řidiče během jízdy za zhoršených světelných podmínek.

Moderní modely Lexus jsou plné technologií, které definují značku jako vizionáře mezi premiovými vozy. Jednou z takových inovací je jejich hybridní technologie, která na trhu debutovala v roce 2005 s modelem RX 400h. Tato technologie se soustředí na kombinaci tradičních spalovacích motorů s energeticky účinnými elektrickými motory, čímž nejenže snižuje emise, ale také zlepšuje spotřebu paliva. Hybridní technologie Lexus se stala etalonem pro ostatní automobilky a inspirací pro rozvoj ekologičtějších dopravních prostředků.

Za zmínku stojí také bezpečnostní systém Lexus Safety System+, který kombinuje funkce jako automatické nouzové brzdění, systém varování při opuštění jízdního pruhu a adaptivní tempomat. Tyto prvky se automaticky přizpůsobují dopravním situacím a dokáží reagovat v kritických momentech dříve, než řidič sám může zareagovat. V nedávném rozhovoru pro MotorTrend se technický ředitel Lexus podělil o svůj pohled na vývoj těchto systémů:

„Bezpečnost je pro nás klíčová, a proto neustále pracujeme na nových funkcích, které by co nejlépe ochránily naše zákazníky v každé dopravní situaci.“

Na poli konektivity se Lexus angažuje v integraci špičkové telematiky a infotainmentu. Dotykové displeje s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto se stávají standardem, zatímco vývoj vlastní platformy pro umělou inteligenci se soustředí na zlepšení interakce vozidla s řidičem. Snaha o vytvoření inteligentního interiéru, který předvídá přání a chování cestujících, je dalším krokem na této cestě technologických inovací. Zkoumání užití pokročilé monitorovací technologie a její propojení s chytrými zařízeními vytváří jedinečný ekosystém kolem uživatele.

Když se zaměříme na design a materiály, Lexus nepřestává překvapovat netradičními řešeními. Produkty jako hliníková konstrukce karoserie nebo speciální 3D tištěné díly propůjčují vozidlům lehkost a pevnost, což je důležité pro snížení celkové hmotnosti a zlepšení aerodynamiky. Kombinace tradičních japonských řemesel s moderními technologiemi dává vzniknout interiérům, které oslovují jak tradiční znalce, tak nadšence do moderního designu.

Opel: Paralely a Rozdíly

Opel a Lexus mohou na první pohled vystupovat jako zcela rozdílné automobilky, ale pod povrchem najdeme řadu zajímavých souvislostí. Opel, jako německý výrobce s kořeny sahajícími do 19. století, má za sebou bohatou a proměnlivou historii, která zahrnuje technologické inovace i období ekonomických zvratů. Naproti tomu, Lexus byl koncipován jako značka pro luxusní segment relativně nedávno, v roce 1989, když Toyota chtěla vstoupit na trh prémiových vozů zejména ve Spojených státech.

Co oba výrobce přibližuje, je jejich schopnost přizpůsobit se a inovovat. Opel si během let vybudoval pevnou reputaci pro svá spolehlivá a cenově dostupná vozidla. Lexus naopak vsadil na pokročilou technologii a vrcholnou kvalitu interiéru. Přesto oba sdílí určitou technologickou DNA: Opel v minulosti spolupracoval s Toyotou na vývoji ekologických a hybridních technologií, což byl segment, kde Lexus velmi exceloval a přinesl na trh revoluční modely jako je Lexus RX 400h.

Opel byl známý svými motory, které nabízely vysokou účinnost a optimalizovaný výkon. V době, kdy Opel patřil pod křídla General Motors, se angažoval ve výzkumu a vývoji motorů, které by dokázaly oslovit různé trhy po celém světě. Lexus, na druhou stranu, implementuje hybridní technologie s cílem snížit uhlíkovou stopu u svých luxusních modelů. Tabulka pod tímto textem zachycuje srovnání mezi vybranými inovacemi Opelu a Lexusu:

FaktorOpelLexus
Hybridní technologieSpolupráce s ToyotouZnámé modely RX a ES
Motorová účinnostSérie EcotecOptimální hybridní pohony

Z technologického hlediska, jak Lexus, tak Opel pokračují ve vývoji v oblastech jako je aerodynamika a bezpečnostní prvky, aby mohli svým zákazníkům nabídnout co nejlepší technologické vybavení. Možná si nejsou na povrchu podobní, ale pod povrchem sdílejí společný cíl: inovovat pro lepší budoucnost mobility. Jak řekl John Smith, bývalý inženýr z General Motors, "Inovace v automobilovém průmyslu nejsou jen o konkurenci, ale o sdílení pokroku pro lepší zítřky."

Spolupráce a sdílení technologií

Spolupráce a sdílení technologií

V dnešní dynamické automobilové sféře je sdílení technologií a spolupráce mezi různými automobilkami klíčové. Na první pohled se může zdát, že Lexus a Opel nemají mnoho společného, neboť každý pochází z jiného kontinentu a kulturního kontextu. Nicméně, v rámci globálních aliancí a technologických partnerství se tyto dvě značky mohou podílet na vývoji některých klíčových komponentů a inovací. Technologie pohonu, bezpečnostní systémy a ekologické iniciativy jsou některé z oblastí, kde se automobilky snaží navzájem inspirovat a zlepšovat své technologie.

Některé kooperace vznikají skrze mateřské společnosti – například Toyota, která vlastní Lexus, má mnoho dohod s evropskými automobilkami o sdílení inovací a společném výzkumu v oblasti elektromobility a hybridních technologií. Opel, nyní pod francouzským koncernem Stellantis, zase přináší na trh zkušenosti a technologie získané díky spolupráci s PSA Groupem, dřívějším majitelem. Každá společnost tak přispívá svým know-how k většímu celku, čímž se zvyšuje efektivita vývoje.

"Technologická spolupráce není jen o snižování nákladů, ale také o zlepšování produktů pro zákazníky," řekl Takashi Uchiyamada, předseda představenstva Toyoty.
V praxi se to projevuje například ve využívání společných platforem pro nové modely vozidel. Platformy, které automobilky vyvíjejí společně, umožňují zkrátit dobu vývoje, snížit náklady a současně přinést na trh vozy s nejmodernějšími technologiemi. Takové kroky nám dokazují, že sdílení technologií může být prospěšné pro všechny zapojené strany, včetně nás zákazníků, kteří dostávají bezpečnější a technologicky vyspělejší vozidla.

Dalším příkladem může být vývoj pokročilých bezpečnostních prvků, jako jsou systémy pro prevenci kolizí a asistenční technologie řízení. Zatímco Lexus byl často průkopníkem v zavádění těchto technologií, Opel těží z již vyvinutých řešení a přizpůsobuje je pro evropské trhy s ohledem na místní normy a požadavky. Spolupráce v této oblasti umožňuje oběma značkám držet krok s rostoucími očekáváními trhu co se týče bezpečnosti a efektivity jejich vozidel.

Budoucnost obou značek

V oblasti automobilového průmyslu dnes čelíme dramatickým změnám, které mají potenciál významně ovlivnit budoucnost výrobců, jako jsou Lexus a Opel. S přechodem na udržitelné a ekologičtější technologie mnoho značek investuje do vývoje elektromobilů a hybridních vozů, což je klíčový směr vývoje pro obě tyto značky. Lexus, jakožto divize Toyoty, už má v této oblasti značný náskok s řadou hybridních modelů a plánuje také rozšířit svou nabídku plně elektrických vozidel. Aby zvýšili svou ekologickou stopu, zaměřují se také na zvyšování efektivity výrobních procesů a používání recyklovatelných materiálů.

Opel, stejně jako mnoho evropských výrobců, čelí přísným emisním normám Evropské unie, což je nutí zrychlit transformaci na elektromobilitu. Značka nastínila ambiciózní plán k plně elektrické budoucnosti s cílem mít všechny své modely elektrifikované do roku 2028. Opel plánuje také široce využívat synergie s mateřskou korporací Stellantis pro sdílení technologií a výrobních kapacit, což může urychlit jejich elektrifikaci a inovace. Nedávný vývoj napovídá, že v rámci strategie Stellantis může Opel těžit ze společného vývoje s francouzskými a italskými značkami ve skupině.

"Budoucnost automobilového průmyslu závisí na naší schopnosti přizpůsobit se nové éře elektrické mobility," řekl Carlos Tavares, generální ředitel Stellantis, v jednom ze svých proslovů. "Opel zde hraje klíčovou roli díky svému jedinečnému přístupu a inovativnímu duchu."

Co se týká technologií, do popředí se stále více dostává autonomní řízení. Lexus je v tomto ohledu obzvláště aktivní, investuje do výzkumu a vývoje autonomních technologií, které budou nejen zvyšovat bezpečnost, ale také poskytovat zcela nový zážitek z jízdy. Na druhou stranu, Opel díky svým kořenům v Německu, známém pro inženýrskou špičku, integruje pokročilé bezpečnostní technologie a asistenty řidiče, aby zajistil, že jejich vozy splňují i ty nejvyšší standardy kvality a bezpečnosti. Přestože se zdá, že se cesty těchto dvou značek rozcházejí, evokují podobný postoj k tomu, jak udržitelně přistupovat k budoucnostem výroby a technologií.

Napsat komentář