Kdo je výrobcem Hyundai? Hyundai Motor Company, koncern a výroba v Nošovicích

  • Ondřej Král
  • 8 zář 2025
Kdo je výrobcem Hyundai? Hyundai Motor Company, koncern a výroba v Nošovicích

Někdo se v hospodě zeptá: „Kdo je vlastně výrobce Hyundai?“ A u stolu to často sklouzne k tomu, že „to dělají v Koreji“ nebo „u nás v Nošovicích“. Pravda je přímočařejší: značku Hyundai vyrábí Hyundai Motor Company, součást koncernu Hyundai Motor Group. Míst, kde auta fyzicky vznikají, je ale víc - a i v Česku jich sjede z linek každý den spousta. Tady je jednoduché, ale poctivé vysvětlení bez kliček, které vychází z veřejných výročních zpráv Hyundai a tiskových informací závodu v Nošovicích k roku 2025.

  • TL;DR:
  • Hyundai výrobce = Hyundai Motor Company (Jižní Korea), značka patří do koncernu Hyundai Motor Group.
  • V Evropě (a Česku) se Hyundai montuje v Nošovicích: Tucson, i30 a vybrané verze Kona (stav 2025; modely se mohou v čase měnit).
  • Koncern zahrnuje i Kia a Genesis; klíčový dodavatel modulů je Hyundai Mobis.
  • Výrobce v techničáku bývá „Hyundai Motor Company“, země původu se pozná z VIN (např. TMA = Nošovice, KMH = Korea, MAL = Indie, NLH = Turecko, 5N… = USA).
  • Neplést s Hyundai Heavy Industries (lodě, průmysl); to je jiná skupina, ne automobilka.

Kdo vyrábí Hyundai: rychlá odpověď a jak to číst na papírech

Hyundai auta vyrábí Hyundai Motor Company (HMC). Je to korejská automobilka založená v roce 1967 Chung Ju-youngem. Dnes patří do koncernu Hyundai Motor Group (HMG), kde jsou i Kia a luxusní značka Genesis. Když se podíváte do technického průkazu nebo do Certifikátu shody (CoC), najdete jako „výrobce“ právě Hyundai Motor Company.

Proč pak tolik různých názvů závodů? Kvůli lokální výrobě. Hyundai Motor Company zakládá dceřiné společnosti a joint ventures, které konkrétní vozy montují pro místní trhy: třeba Hyundai Motor Manufacturing Czech (Nošovice), Hyundai Motor Manufacturing Alabama (USA), Hyundai Assan (Turecko) nebo Hyundai Motor India (Chennai + rozšíření v Pune/Talegaon). Z právního pohledu je typovým výrobcem modelu pořád Hyundai Motor Company, ale auto může mít na štítku závod v jiné zemi. V papírech se to neháda: „výrobce“ (typový) vs. „místo montáže“ (továrna).

Rychlá pomůcka: země původu jde vyčíst z VIN. První tři znaky (WMI) naznačí region a závod:

  • TMA = Nošovice (ČR)
  • KMH = Jižní Korea
  • NLH = Turecko
  • MAL = Indie
  • 5N… = USA (Alabama)

Není to vyčerpávající seznam, ale pro běžné evropské modely stačí. Když jsem synovi Tomášovi vysvětloval, proč má nový Tucson kamaráda z Ostravy „v rodném listu“ a na značce Hyundai Korea, stačilo mu ukázat štítek s VIN v rámu dveří a řádek „Manufacturer“. To je celé kouzlo.

Jak je Hyundai organizovaný: značka, koncern a kdo doopravdy šroubuje

Hyundai Motor Group (HMG) je koncern, který zastřešuje několik firem. V autě, které řídíte, se potkává práce několika z nich:

  • Hyundai Motor Company - automobilka a majitel značky Hyundai (a značky Genesis pro prémiové vozy).
  • Kia Corporation - sesterská automobilka v rámci stejného koncernu (sdílené platformy, technologie).
  • Hyundai Mobis - klíčový dodavatel modulů (kokpity, nápravy, světla, bateriové systémy) a dílů pro Hyundai i Kia.
  • Hyundai Wia, Hyundai Steel a další - výroba strojů, komponent a materiálů.

Reálně auto skládají lokální závody, které jsou dcerami nebo joint ventures Hyundai Motor Company. Třeba Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích patří do HMC, ale funguje jako samostatný výrobní závod s vlastními směnami, plánováním a dodavatelským řetězcem. Vývoj a platformy řeší HMG globálně - příklad: elektrická platforma E-GMP pro Ioniq 5/6 a příbuzné vozy Kia a Genesis vznikla pod koncernovým vývojem. Podle výroční zprávy Hyundai Motor Company 2024 je hlavní R&D zázemí v korejském Namyangu, s dalšími centry v Evropě, USA a Indii.

Co s tím má společného Hyundai Heavy Industries? Nic zásadního k autům. Historický „Hyundai“ se v 2000s rozštěpil. Loděnice a těžký průmysl jsou dnes pod jinou skupinou, zatímco auta spadají pod Hyundai Motor Group. Zákazník to pozná tak, že kdykoliv se bavíme o autech, mluvíme o Hyundai Motor Company a HMG.

Z vlastní zkušenosti: žiju v Brně a na sever jedu často, když máme s Tomášem fotbal venku. Když míjíme Nošovice, je vidět, jak to žije i mimo brány - stovky kamionů, navazující logistika, lokální dodavatelé. HMMC přímo zaměstnává přes tři tisíce lidí, ale s návaznými dodavateli ten efekt sahá za celý Moravskoslezský kraj. Podle tiskových zpráv HMMC se závod dlouhodobě pohybuje kolem kapacity 350 tisíc aut ročně a klíčovým produktem je Tucson pro Evropu. i30 pořád běží, byť v branži se mluví o tom, že další generace už nemusí dávat smysl kvůli emisím a přesunu zákazníků k SUV. Kona v Nošovicích doplňuje, ale elektrické verze se ve větším objemu rodí v Koreji. Skoro sázka na jistotu je, že Tucson s evropskou specifikací zůstane v Nošovicích i nadále - tohle auto je prostě evropský bestseller.

Ještě jedna praktická věc: sdílení platforem. Auta Hyundai a Kia nejsou „ta samá auta s jiným logem“, ale sdílí hodně techniky. To není mínus - je to moderní způsob, jak mít širší nabídku a držet kvalitu i cenu. Pokud se rozhodujete mezi Tusconem a Sportage, díváte se na příbuzné modely z jednoho koncernu, i když estetika a naladění se liší.

Kde se Hyundai vyrábí: závody, modely, kapacity (2025)

Kde se Hyundai vyrábí: závody, modely, kapacity (2025)

Hyundai montuje auta ve světě tam, kde je prodává. Evropa dostává vozy hlavně z Česka, Turecka a Koreje. USA berou z Alabamy a v roce 2025 naběhne nový koncernový gigafactory pro elektromobily v Georgii. Indie je obří základna pro Asii, ale i pro vybrané exporty. Rusko je dlouhodobě mimo hru - výroba je od roku 2022 pozastavená.

Země / město Název závodu Rok spuštění Typické modely pro EU (2025) Roční kapacita (orientačně) Poznámka
Česko / Nošovice Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 2008 Tucson, i30 (hatch/wagon), vybrané verze Kona ~350 000 Klíčová základna pro Evropu; vysoká míra lokálních dodávek
Turecko / İzmit (Kocaeli) Hyundai Assan Otomotiv 1997 i10, i20 (EU specifikace) ~245 000 Společný podnik; malé a B-segment
Jižní Korea / Ulsan Hyundai Motor Ulsan Plant 1968 Kona (včetně EV), Ioniq 5/6, exportní mix ~1 400 000 Největší integrovaný automobilový komplex na světě
Jižní Korea / Asan Hyundai Motor Asan Plant 1996 Sonata, Grandeur (pro vybrané trhy) ~300 000 Střední a vyšší střední třída
Jižní Korea / Jeonju Hyundai Motor Jeonju Plant 1995 Užitkové vozy, autobusy ~100 000 Komerní vozidla
USA / Montgomery (Alabama) Hyundai Motor Manufacturing Alabama (HMMA) 2005 Tucson, Santa Fe (US specifikace) ~400 000 Primárně pro Severní Ameriku
USA / Bryan County (Georgia) Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA) 2025 (ramp-up) EV pro Hyundai/Kia/Genesis ~300 000 (plán) Nová koncernová EV továrna; náběh v 2025
Indie / Sriperumbudur (Chennai) Hyundai Motor India 1998 i20, Venue, Creta (export omezeně do EU) 800 000+ Velkokapacitní základna pro Asii
Indie / Talegaon (Pune) Hyundai Motor India - Talegaon 2025 (ramp-up) Regionální modely ~150-200 000 (plán) Ex-GM závod, rozšíření indické kapacity
Brazílie / Piracicaba Hyundai Motor Brasil 2012 HB20, Creta (LATAM) ~180 000 Pro Jižní Ameriku
Indonésie / Cikarang (Bekasi) Hyundai Motor Indonesia 2022 Creta, Ioniq 5 (region) ~250 000 (plán) Rostoucí EV uzel pro ASEAN
Rusko / Petrohrad Hyundai Motor Manufacturing Rus 2011 - ~200 000 Výroba dlouhodobě pozastavena

Tabulka shrnuje hlavní uzly; nejsou zde CKD/SKD montáže a menší projekty. Pro evropského řidiče jsou nejdůležitější Nošovice, Turecko a Korea. Z toho plyne i reálná dostupnost konfigurací: když se model nebo výbava nevyrábí „v našem“ závodě, čeká se déle, nebo se objedná z Koreje.

Rychlé tipy, když řešíte původ auta pro pojišťovnu nebo fleet:

  • VIN pro Nošovice začíná „TMA“. V techničáku najdete kód a někdy i závod pod „Místo výroby“.
  • Na výrobním štítku v rámu dveří je závod a datum výroby. Fotka štítku je dobré uložit - hodí se při servisu i při prodeji.
  • Modely jako Tucson mají pro EU typicky původ ČR; specifické motorizace (např. PHEV) se mohou lišit podle kapacity linek.

Je fér dodat, že rozložení modelů po závodech se mění. Koncern pružně přehazuje programy podle poptávky, emisních norem a logistiky. Proto v jedné modelové řadě můžete během let potkat různé země původu. Je to normální, ne známka „lepší/horší“ kvality. Klíčové jsou procesy a audit - a ty má Hyundai standardizované bez ohledu na to, jestli auto sjelo z Ulsanu, Nošovic nebo Izmitu.

Časté dotazy a další kroky

Krátké odpovědi na to, co zaznívá nejčastěji - a praktické kroky, když potřebujete něco ověřit dnes, ne zítra.

FAQ

  • Je Hyundai korejská značka? - Ano. Značka Hyundai patří Hyundai Motor Company z Jižní Koreje. Typový výrobce na papírech je právě HMC.
  • Jsou Hyundai a Kia to samé? - Ne, jsou to dvě automobilky v rámci jednoho koncernu (Hyundai Motor Group). Sdílí platformy a technologie, ale design, ladění a nabídku si řídí samy.
  • Kdo vlastní Hyundai? - Hyundai Motor Company je veřejně obchodovaná firma. V rámci koncernu existují křížová vlastnictví (např. podíly mezi HMC, Kia a Hyundai Mobis). Přesné podíly se mění a najdete je ve výročních zprávách za daný rok.
  • Proč je v techničáku „Hyundai Motor Company“, když auto vzniklo v Česku? - Protože typový výrobce modelu je HMC. Nošovice jsou montážní závod HMC pro Evropu. V praxi máte auto „made in Czech Republic“, ale s výrobcem HMC.
  • Podle čeho poznám původ auta? - Nejrychleji z VIN: TMA (Nošovice), KMH (Korea), NLH (Turecko), MAL (Indie), 5N… (USA). Na výrobním štítku bývá i závod a datum.
  • Jak je to s kvalitou mezi závody? - Procesy a standardy jsou stejné. Rozdíly poznáte spíš ve specifikaci pro daný trh (výbava, odhlučnění, zimní paket), ne v kvalitě montáže.
  • Je Genesis „Hyundai“? - Genesis je prémiová značka v rámci Hyundai Motor Group. Právně ji zastřešuje HMC/Genesis Motor. V Evropě jde o samostatnou značku s vlastním prodejem a servisem.
  • Vyrábí Hyundai i užitková vozidla? - Ano, v Koreji (Jeonju) a přes koncernové spolupráce. V Evropě je ale značka Hyundai v lehkých užitkových vozech okrajová.
  • Co Rusko? - Výroba v Petrohradu je od roku 2022 pozastavená. Pro evropský trh to nemá praktický dopad.

Další kroky podle vaší situace

  • Chci rychle ověřit původ svého Hyundai - Podívejte se na VIN na skle nebo v rámu dveří a porovnejte první tři znaky s přehledem výše. Pro formální potřeby (fleet, pojišťovna) přiložte fotku štítku.
  • Pořizuji firemní flotilu - V nabídce od dealera si vyžádejte: přesný závod výroby, termín přidělení slotu na lince, potvrzení o CoC. Umí to ušetřit týdny čekání, když se hýbou modelové roky.
  • Řeším dotace/parkovací benefity pro EV - U elektromobilů sledujte, odkud přijede bateriový pack (Mobis) a kde auto sjede z linky. Může to ovlivnit dodací lhůty i podmínky lokálních pobídek.
  • Chci prodat vůz s bonusem „made in CZ“ - Ukažte VIN (TMA) a výrobní štítek z Nošovic. Kupující to ocení, protože ví, jaká je dostupnost dílů a co čekat v servisu.
  • Potřebuju zdroj pro interní audit - Sáhněte po výroční zprávě Hyundai Motor Company 2024/2025 a tiskových materiálech HMMC. Jsou to primární zdroje, se kterými projdete i přísnější kontrolou.

Když řešíte auta, lidi většinou chtějí vědět dvě věci: kdo za nimi stojí a kde se dělají. U Hyundai je to jednoduché: výrobce je Hyundai Motor Company a pro nás v Česku je „domovskou“ fabrikou Nošovice. Zbytek jsou detaily, které se hodí v praxi - VIN, štítek, a dobrý kontakt u prodejce, který ví, odkud mu přijíždí kamiony.

Na závěr jedna osobní: mockrát jsem stál s Tomášem na parkovišti před stadionem a počítali jsme, kolik je tam Tucsonů z Nošovic. Vždycky jich je víc, než čekáte. A když se vás někdo zeptá „Kdo je výrobcem Hyundai?“, už víte, že správná a přesná odpověď zní: Hyundai Motor Company - a často srdcem vyrobeno u nás.

Napsat komentář