Výrobní továrny Renaultu – interaktivní mapa
Výrobní kapacity podle regionů
Statistiky výroby
Klíčové body
- Renault vyrábí auta vpřes 15 továrnách po celém světě.
- Největší evropské závody jsou vDouai (Francie) aValladolid (Španělsko).
- Společnost je součástí aliance Renault‑Nissan‑Mitsubishi a má ičínské JV sDongfeng.
- Elektrifikace určuje budoucí výrobu - modely Zoe, MeganeE‑TECH aTwingoE.
- Do roku2025 plánuje Renault otevřít novou bateriovou továrnu vNord‑Pas‑de‑Calais.
Společnost Renault je francouzský výrobce osobních i komerčních vozidel, který působí na globálním trhu už více než sto let. Značka je známá modely jako Clio, Captur nebo elektrickým Zoe, ale co většina řidičů neví, je kde ajak se tato auta skutečně staví. V tomto článku rozebíráme Renault výrobu od historických kořenů po současné továrny abudoucí plány.
Historie a vznik značky
Renault byl založen v1899 bratry Louisem, Marcelem a Fernandem Renaultem vLeMans. První automobil - Voiturette8/9hp - získal úspěch vprvním závodě, což položilo základ pro rychlou expanzi. Vroce1919 se společnost transformovala na akciovou společnost azačala vyrábět nejen osobní vozy, ale idodávky anákladní automobily.
Po druhé světové válce se Renault dostal do státního vlastnictví avroce1976 byl privatizován pod vedením LéonaBerger‑a. Od té doby se rozrostl na globálního hráče, který vroce2023 dosáhl obratu 46miliard eur aprodával více než 3,5milionu vozidel ročně.

Výrobní síť Renault - hlavní továrny
Renault má výrobu rozprostřenu po třech kontinentech. Nejdůležitější evropské závody jsou:
- Závod Douai (Francie) - nejnovější plant pro elektrické modely, kapacita 200000kusů/rok.
- Závod Flins‑Saint‑Quentin (Francie) - tradiční výrobce modelů Clio aMegane, kapacita 300000kusů/rok.
- Závod Valladolid (Španělsko) - montáž hybridních iběžných motorů, kapacita 250000kusů/rok.
Další významné závody mimo Evropu zahrnují:
- Plant Algiers (Alžírsko) - výroba levných kompaktních modelů.
- Joint venture Renault Dongfeng vČíně - úspěšná série modelů CMF‑A.
- Plant Brampton (Kanada) - hlavně výroba užitkových vozů.
Závod | Země | Modely | Roční kapacita (kusy) |
---|---|---|---|
Douai | Francie | Zoe, TwingoE | 200000 |
Flins‑Saint‑Quentin | Francie | Clio, Megane, Scenic | 300000 |
Valladolid | Španělsko | Clio, Captur, Hybrid | 250000 |
Algiers | Alžírsko | Duster, Kwid | 120000 |
Dongfeng‑Renault | Čína | Kong, Talisman | 350000 |
Aliance a partnerství - jak Renault sdílí výrobu
Od roku1999 funguje aliance Renault‑Nissan‑Mitsubishi. V rámci ní sdílí platformy (CMF), motorové řadí ataké výrobní kapacity. Například motor V6 2.5dCi, který používají jak Renault, tak Nissan, se vyrábí vtovárně vSainte‑Gazelle (Francie) apak se do různých závodů rozesílá podle poptávky.
Spolupráce sčínským Dongfeng Motor Corporation umožňuje Renault vstup na trh slokálními modely, které jsou složené zkomponent nasazených vČíně ive Francii. To snižuje logistické náklady azkracuje čas do trhu.
VAmerice Renault prodává užitkové vozy pod značkou Dacia aty jsou vyráběny vMeksičku (Córdoba). Toto partnerství smexickým OEM zajišťuje, že ivregionu LATAM má Renault lokální výrobu, což je klíčové pro tarifní výhody.
Současná produkce - kde se vyrábějí nejpopulárnější modely
Největším prodejcem vEU je model Renault Clio. Vroce2024 se vyráběl hlavně ve Flins a ve Valladolid, kde se ročně vyrobilo přes 500000 kusů. Elektrický Renault Zoe je produkován vDouai avtovárně vNord‑Pas‑de‑Calais (od 2024). Kapacita pro Zoe se postupně zvyšuje na150000kusů ročně, což pokrývá téměř polovinu evropského trhu sEV.
Modely jako Captur (kompaktní SUV) a Megane (střední třída) jsou vyráběny vklasické fabrice Flins aspartou ve Španělsku. Díky hybridním variantám se část motorů montuje vtovárně vSainte‑Gazelle, kde jsou testovány jak benzínové, tak elektrické pohony.

Budoucnost výroby - elektrifikace a nové závody
Renault plánuje do konce roku2027 otevřít novou bateriovou továrnu vregionu Nord‑Pas‑de‑Calais. Projekt, označovaný jako “Futuris”, má kapacitu 20GWh abude zásobovat hlavně Zoe a nově vyvíjené modely TwingoE aKoleosE‑TECH.
Dalším krokem je přechod všech evropských závodů na 100% obnovitelnou energii do roku2030. Doufá se, že výrobní procesy budou zcela digitalizovány - robotické linky aAI‑optimalizované logistické systémy sníží náklady o15% azrychlí čas montáže o8%.
VČíně aIndii Renault rozšiřuje kapacity pro platformu CMF‑C, aby mohl nabídnout levnější elektrické SUV. Tyto továrny jsou umístěny vChengdu aNovi‑Delhi akaždá má roční kapacitu přes 200000 kusů.
Často kladené otázky
Kde je hlavní sídlo výroby Renaultu?
Centrála avětšina výzkumu avývoje sídlí vBoulogně (Francie). Samotná výroba je rozprostřena po více než 15 továrnách, přičemž největší evropské závody jsou ve Francii (Douai, Flins) ave Španělsku (Valladolid).
Jaké jsou největší evropské továrny Renaultu?
Největší jsou Douai (elektrické modely, 200000 kusů/rok), Flins‑Saint‑Quentin (Clio, Megane, 300000 kusů/rok) aValladolid (hybridy, 250000 kusů/rok).
Kolik vozidel Renault prodává ročně?
Vroce2024 společnost prodala přibližně 3,5milionu vozidel globálně, ztoho kolem 1,2milionu vEvropě.
Jaký je podíl elektrických vozidel vprodukci Renaultu?
V2024 byl podíl EV vcelkové produkci zhruba 30%, převážně díky modelu Zoe aelektrické verzi Twingo. Cíl pro 2026 je 45%.
Které země jsou největšími exportními trhy Renaultu?
Mezi hlavní exportní destinace patří Německo, Itálie, Spojené státy aČína. VEU tvoří tyto země přes 60% celkového exportu.
Co dál?
Pokud vás zajímá, jaké konkrétní modely se vyrábějí v‑blízkosti vašeho domova, podívejte se na mapu výrobních závodů Renaultu na oficiálním webu. Pro fanoušky EV sledování kapacity bateriové továrny vNord‑Pas‑de‑Calais nabízí dobrý indikátor, kde bude další revoluční model vyráběn. A když uvažujete o koupi, zvažte, zda model pochází zevropské továrny - těsněji kontrolovaná kvalita akratší dodací lhůty jsou často výhodou.
Napsat komentář