Význam GT na autě: Co opravdu značí tato legendární zkratka?

  • Ondřej Král
  • 27 čec 2025
Význam GT na autě: Co opravdu značí tato legendární zkratka?

Nekonečné diskuze o autech s písmeny GT na zádi většinou vyvolávají stejnou otázku: Co to vlastně znamená? Když někdo zahlédne znáček GT na zadní části vozu, okamžitě si představí rychlost, sílu, styl a špetku nadřazenosti. Písmenka GT často způsobují, že lidé v hospodě nebo na parkovišti začnou sázet, hádat se a vykládat neuvěřitelné historky. Má ale ta legendární zkratka opravdu hlubší smysl, nebo jde jen o marketingový tahák výrobců? Tohle rozpleteme.

Počátky a význam zkratky GT

Zkratka GT pochází z italského „Gran Turismo“, což doslova znamená „velké cestování“. Tento termín byl poprvé použit už v 50. letech minulého století, kdy automobilky jako Ferrari, Maserati a Alfa Romeo vyráběly auta navržená ke dlouhým rychlým jízdám přes celou Evropu v luxusu a pohodlí, ale s pořádným výkonem pod kapotou. GT vozy byly něco mezi ostrým sportovním autem a pohodlným silničním korábem - mělo je bavilo řídit rychle, ale zvládly zvládnout i delší trasu bez toho, aby vás rozbolela záda nebo jste omdleli vedrem.

Běžně měly tyto vozy pořádný motor – typicky šestiválce nebo osmiválce, dlouhou kapotu, dvoudveřovou karoserii, často se čtyřmístným uspořádáním – a nabídly pořádný výkon bez kompromisů v komfortu. To odlišovalo GT od čistokrevných sporťáků typu Ferrari 250 GTO nebo Porsche 911 Carrera RS, které byly stavěné primárně na závody nebo ostrou jízdu na okruhu. Gran Turismo mělo umět i tisícikilometrový přejezd od severu Itálie do Monaca v relativním pohodlí, i když pořád s opojením z jízdy.

GT vozy v očích legend: Klíčové historické modely

Většina dnešních automobilových nadšenců si s GT vybaví hlavně ikonické vozy minulého století. Třeba původní Aston Martin DB5, který proslavil James Bond, nebo legendární Porsche 928 – první Porsche s motorem vpředu a automatem. GT znamenalo, že auto vás mrskne po dálnici 200km/h v klidu, s kůží uvnitř a kufrem dost velkým na dva menší kufry a golfové hole.

Mezi nejslavnější modely řadících se do kategorie GT patří Ferrari 275 GTB, Maserati 3500 GT nebo Mercedes-Benz 300 SL. Každý z těchto vozů měl trochu jiný přístup, ale společným jmenovatelem byla kombinace luxusu, výkonu a designu. Třeba Ferrari 250 GT, které ovládalo tratě i silnice, přitom bylo natolik pohodlné, že si italský šlechtic mohl v klidu vychutnat espresso, než dorazil do cíle.

V 70. a 80. letech se GT rozšířilo i mezi dostupnější značky. Ford Capri GT, Toyota Celica GT nebo německé BMW 635CSi nabídly gran turismo i běžnějšímu smrtelníkovi. Výrobci začali GT lepit na kde co, a tím se význam lehce rozmělnil. Přesto pravé GT dodnes znamená určitou úroveň luxusu, výkonu a stylu.

Moderní GT: Stále platí původní filozofie?

Moderní GT: Stále platí původní filozofie?

Dnešní doba přinesla spoustu modelů, které GT v názvu nesou, ale už to nemusí nutně znamenat to samé, co kdysi. Znáš třeba Volkswagen Polo GT? Nebo Renault Megane GT? Těmhle autům silný benzínový (nebo dokonce naftový) motor nechybí, ale spíš než cestování Evropou na tři tankování najednou nabízejí sportovnější podvozek nebo lepší výbavu. Některým puristům z toho běhá mráz po zádech.

Skutečné gran turismo dneska najdeš u značek jako Aston Martin DB11, Bentley Continental GT, Ferrari Roma nebo BMW 8 Gran Coupe. Tahle auta pořád ctí původní filozofii: silný motor, obrovský výkon, styl a komfort pro delší štreky. U některých modelů přibylo i místo vzadu nebo kufr s elektrickým zavíráním, klimatizace, špičkový zvukový systém a digitální technologie. Ale když k tomu sedneš, pořád cítíš ten starý étos luxusního rychlíku na dlouhé cesty.

Doba se mění i z hlediska ekologie – přibývá hybridů a elektrických GT. Například Porsche Taycan Turbo GT prolomilo hranice elektromobility tím, že nabízí opravdové gran turismo parametry. Zároveň ale ukazuje, že i auta bez výfuků dovedou splnit sny milovníků dálkových rychlých jízd v pohodlí a tichu.

GT jako marketingová nálepka: Význam písmen dnes

Dneska se s písmeny GT setkáš na autech všech možných značek a tříd, někdy sám nechápeš, jaký to má přesně význam. GT se stalo symbolem sportovního stylu nebo lepší výbavy. Značky jako Ford nebo Kia dávají GT na hatchbacky a SUV, často jako označení nejvýkonnější nebo nejbohatší výbavy. U Citroënu znamenala kdysi GT verze trochu lepší motor a výraznější sedačky, u Mazdy bylo GT synonymem pro plnou výbavu.

Marketingovou hodnotu GT potvrdila i porce dalších zkratek, které z něj vychází. GTS značí „Gran Turismo Sport“, což mívá odkaz na ještě větší sportovnost – třeba Porsche 911 GTS nebo Maserati GranTurismo S. GTO („Omologato“) zase znamenalo homologaci pro závody, což dnes připomíná Ferrari 599 GTO. GTE pak může odkazovat i na hybridní nebo čistě elektrickou verzi auta, třeba u Volkswagenu.

Ve výsledku platí jednoduché pravidlo: čím slavnější a luxusnější značka, tím spíš GT zachovává původní smysl. U běžných (nebo levnějších) aut GT často znamená hlavně styl a bohatší výbavu, což ale není nutně špatně – když vás to auto baví, tak proč ne!

Tipy, fakta a zajímavosti o GT vozech: Jak rozpoznat to pravé?

Tipy, fakta a zajímavosti o GT vozech: Jak rozpoznat to pravé?

Pokud hledáte pravé GT auto, je jasné, že nestačí jen nápis na zadku. Zaměřte se na pár klíčových vlastností: silný motor (ideálně nad 250 koní), pohodlný interiér (kůže, masivní sedadla, často i zadní místa), stabilní a komfortní podvozek (ani závodní tvrdost, ani rozkolísaná limuzína). Pravé GT vás prostě neunaví ani po několika hodinách na dálnici, ale zároveň z něj nebudete chtít vystoupit díky spojení výkonu a pohodlí.

A teď pár věcí, co vás možná překvapí:

  • Pojem GT zavedla v roce 1951 oficiálně značka Lancia modelem Aurelia B20 GT.
  • Nejdražší GT všech dob je Ferrari 250 GTO – v aukci v roce 2018 padla za 70 milionů dolarů.
  • Aston Martin DB5 GT, stvořený pro Jamese Bonda, měl i speciální schránky třeba na lahve šampaňského nebo pistole.
  • BMW dnes nabízí v modelu 8 Gran Coupe i masážní sedadla, aby ani tisíc kilometrů nebyl problém.
  • Ve statistikách Evropské unie patří GT vozy mezi nejméně havarované segmenty, protože je kupují zkušení řidiči.

Jak se v tom vyznat? Hodně napoví i ceny. Skutečné GT auta stojí nové často přes dva miliony korun, kdežto „stylové“ GT hatchback pořídíte klidně za třetinu. Důležité je vždy srovnávat parametry: sílu motoru, typ pohonu, vybavení a skutečné jízdní vlastnosti.

Model GTRok původuVýkon (k)MotorizacePohodlí/výbava
Ferrari 250 GTO196230012válec, benzínKůže, rádio, kufr na zavazadla
BMW 635CSi19832186válec, benzínKůže, klimatizace, elektrická okna
Bentley Continental GT202365912válec, benzínMasáže, voňavé kůže, hi-fi
Porsche Taycan Turbo GT2024761ElektroLuxusní interiér, digitální ovládání
Toyota Celica GT19721054válec, benzínPohodlná sedadla, točivý motor

Chcete poznat pravé GT? Prvním krokem je projet se v některém z nich. V Brně, Praze nebo Vídni se dá dnes pronajmout Aston Martin, Ferrari nebo Bentley na víkend. To je nejlepší cesta, jak zažít, proč skrz GT dostalo auto novou tvář. Nedat jen na slova prodejců, ale ochutnat legendu vlastní kůží.

Napsat komentář