Jaká auta se nejvíce kradou? Žebříček ČR 2025 a jak se bránit

  • Ondřej Král
  • 1 zář 2025
Jaká auta se nejvíce kradou? Žebříček ČR 2025 a jak se bránit

Chcete vědět, jaká auta si zloději v Česku v roce 2025 vybírají, a co udělat, aby si nevybrali to vaše? Reálná odpověď není jen „Octavia a SUV“, ale hlavně proč a jak k tomu dochází. Tady máte aktuální přehled, jasná pravidla, co funguje, a konkrétní postup, když auto zmizí.

  • Co přesně se krade a jaké modely vedou.
  • Proč jsou tyto vozy atraktivní a jaké mají slabiny.
  • Jak si auto prakticky zabezpečit s minimem peněz a času.
  • Co dělat v prvních minutách a hodinách po krádeži.
  • Jak přemýšlet o pojištění, GPS a právní stránce.

Shrnutí (TL;DR): co se v ČR krade v roce 2025 a proč

  • Na špici jsou dlouhodobě Škoda Octavia a Škoda Superb. Z SUV nejčastěji mizí Hyundai Tucson a Kia Sportage, roste zájem o Toyota RAV4. U prémií jsou v kurzu BMW X5/X6 a Audi Q5/Q7.
  • Metody: tzv. relay útok na bezklíčový systém, „CAN injection“ přes světlomet/nárazník, a přeprogramování klíče přes OBD.
  • Rizikové lokality: Praha a Středočeský kraj, pak Jihomoravský a Moravskoslezský. Největší riziko je noční stání na ulici u domu.
  • Jednoduchý recept: kombinujte mechanické a elektronické jištění (aspoň dvě bariéry), parkování s dohledem a „mrtvé“ klíče (pouzdro/Faraday). Náklady od 1-5 tisíc výrazně snižují riziko.
  • Po krádeži: okamžitě volejte 158, zablokujte telematiku/aplikace, aktivujte GPS a nahrajte kamerové záznamy. Pojišťovna, evidenční kroky a hlášení do 24 h.

Žebříček a trendy 2025: modely, značky, regiony

V Česku se nejvíc kradou auta, která mají: 1) velkou flotilu na silnici (snadný odbyt dílů), 2) hodnotné díly a 3) slabiny v bezklíčových systémech. Těch pár modelů tak tvoří nadprůměrný podíl krádeží. Opírá se to o dlouhodobá data Policie ČR, Cebia a statistik pojišťoven. Konkrétní čísla se rok od roku liší, pořadí se ale mění jen kosmeticky.

Pořadí (trend 2024-2025)ModelKategorieProč atraktivníTypický způsob odcizení
1Škoda Octavia (II/III/IV)KompaktObrovská flotila, poptávka po dílech, „znalost“ zlodějůCAN injection, OBD programování, relay
2Škoda Superb (III)Střední třídaDrahé díly, firemní flotily, časté parkování venkuCAN injection, OBD, odtah na podvalu
3Hyundai Tucson (TL/NU)SUVVysoká poptávka v EU, slabiny keyless u starších ročníkůRelay, OBD, CAN přes světlomet
4Kia Sportage (QL/NQ5)SUVPodobné jako Tucson, rychlý odbyt dílůRelay, CAN injection
5Toyota RAV4 (HEV/PHEV)SUV/hybridOblíbená v zahraničí, drahé HV komponentyRelay, „code grabber“, odtah
6Volkswagen Passat (B7/B8)Střední třídaVelká zásoba ojetin, shodné díly s jinými VWOBD programování, odcizení řídicí jednotky
7BMW X5/X6Prémiové SUVVysoká cena dílů, export mimo EUCAN injection, relay, odtah
8Audi Q5/Q7Prémiové SUVSilná poptávka po světlech, náraznících, interiéruCAN injection přes světlomet, OBD
9Toyota Land Cruiser/HiluxOff-road/pick-upExport, využití mimo EU, odolnost a pověstOdtah, „klonování“ VIN, falešné doklady
10Volkswagen Golf / Hyundai i30KompaktyPočetnost, univerzální díly, oblíbené u mladýchOBD, rozlomení zámku, rychlé nastartování

Pořadí je agregací dlouhodobých výsledků (Policie ČR - výroční statistiky, Cebia - analýzy krádeží a legalizací, data vybraných pojišťoven za 2022-2024) a letošního trendu. Detaily se liší podle regionu a verze modelu (motorizace, ročník, výbava).

Kde mizí auta nejčastěji: Praha (zejména noční ulice u bydlení, okrajová parkoviště), Středočeský kraj (rychlý výjezd po dálnici), následně Jihomoravský a Moravskoslezský kraj. V menších městech je riziko nižší, ale není nulové - stačí „zakázka“ na konkrétní auto v okolí.

„Nejčastějším způsobem odcizení osobního vozidla v posledních letech je útok na bezklíčový přístup a následná úprava identifikátorů. Riziko roste při dlouhodobém parkování na ulici.“ - Policie ČR, Výroční zpráva o kriminalitě 2024
„Zloději necílí na značku z prestiže, ale na dostupnost dílů a rychlý odbyt. Proto se roky drží na špici flotilové modely.“ - Cebia, Analýza krádeží vozidel 2024

Evropský rozměr: skupiny kradou na objednávku a auta míří do rozebíraček (díly v šedé ekonomice) nebo rovnou do zahraničí. Hybridi a populární SUV jsou oblíbené, protože mají drahé komponenty a jsou snadno prodejné. To potvrzuje i Europol ve svých materiálech k organizovanému automobilovému zločinu.

Proč zrovna tato auta: slabiny a metody, které se dnes používají

Proč zrovna tato auta: slabiny a metody, které se dnes používají

Zloději neimprovizují. Přijedou s přesným plánem a nástroji. Tři hlavní cesty:

  • Relay útok (bezklíč): prodloužení signálu klíče z bytu k autu. Trvá desítky sekund. Bez škrábnutí.
  • CAN injection: napojení na komunikační sběrnici přes světlomet/nárazník. Auto „uvěří“, že je uvnitř pravý klíč.
  • OBD programování: po otevření dveří (mechanicky nebo elektronicky) se přes diagnostický konektor „naučí“ nový klíč.

Proč fungují? Moderní auta se spoléhají na komfortní funkce, které v praxi zjednodušují práci i pachatelům. Navíc flotilové modely mají dokumentované postupy a levné nástroje na černém trhu. U starších ročníků nejsou bezpečnostní záplaty a některé řídicí jednotky jdou vyměnit během pár minut.

Segmenty v hledáčku:

  • Kompakty/střední třída (Octavia, Superb, Passat): obrovská poptávka po „běžných“ dílech, od náprav až po interiéry. Ty díly se točí každý den.
  • SUV (Tucson, Sportage, RAV4): kombinace oblíbenosti a slabin keyless u částí ročníků. Navíc vyšší zůstatková hodnota v zahraničí.
  • Prémiová SUV (BMW X, Audi Q): jedou na export nebo rozborku. Světla, nárazníky, multimédia mají vysokou marži.
  • Off-roady/pick-upy (Land Cruiser, Hilux): často „na objednávku“ mimo EU.

Časté mýty, které neplatí:

  • „Když mám manuál, jsem v bezpečí.“ Ne. Zloděj auto neřídí jako vy, odtah na podvalu je otázka minut.
  • „Starší auto nikoho nezajímá.“ Zájem je, pokud je vysoká poptávka po dílech - právě u starších modelů je.
  • „Alarm stačí.“ Samotný alarm většinou nestačí. Kombinace prvků dává smysl.

Co funguje z pohledu náklad vs. přínos: dvě až tři bariéry, které zloději prodlouží čas na práci a zvýší šanci, že to vzdá. Když mu to trvá déle než pár minut, jde jinam.

Jak snížit riziko: praktický postup, triky a checklist

Chcete jednoduchý plán, který zvládnete o víkendu? Tohle je realistický mix kroků, které dávají dobrý poměr cena/čas vs. efekt:

  1. Klíče „umlčte“: používejte pouzdro s Faradayovou klecí nebo doma odkládejte klíče min. 3-5 metrů od dveří a oken. U některých modelů můžete v menu vypnout pasivní keyless (zkontrolujte manuál).
  2. Přidejte mechaniku: kvalitní zámek volantu (viditelný) nebo pedálů. Bonus: mechanický ventil paliva/rychlý odpojovač zapalování (skrytý přepínač).
  3. CAN/OBD ochrana: elektronický „immobilizer 2.0“, který blokuje start mimo autorizovaný režim, a kryt OBD konektoru se zámkem.
  4. GPS/GSM lokátor: ideálně dva - hlavní (s napájením z auta) a záložní s vlastní baterií a „spícím“ režimem. Jeden dáte na typické místo, druhý netypicky.
  5. Chytré parkování: pod kamerou, blízko vchodu, nos auta „zacvakněte“ k překážce (zeď, sloup), aby byl odtah složitý. V garáži nezapomeňte zamykat i bránu a použít fyzickou závoru.
  6. Viditelné značky: UV leptání VIN do oken (sada stojí pár stovek), štítky o zabezpečení. Zloděj nerad riskuje stopovatelné díly.
  7. Aktualizace a servis: ptejte se v servisu na dostupné softwarové záplaty týkající se zabezpečení. U novějších modelů hledejte „motion sensor“ v klíči (usíná mimo pohyb).

Pravidla, která si držte v hlavě:

  • Pravidlo dvou bariér: kombinujte mechaniku + elektroniku. Jedna věc se dá obejít, dvě už výrazně bolí.
  • Pravidlo času: co prodlouží práci nad 3-5 minut, snižuje pravděpodobnost, že to zloděj zkusí nebo dokončí.
  • Pravidlo kýblu s vodou: klíče vyzkoušejte. Dejte je do pouzdra a zkuste auto odemknout. Když to odemkne, pouzdro nefunguje.

Tipy podle typu auta:

  • Škoda Octavia/Superb/Passat: zaměřte se na OBD zámek, doplňkový immobilizer a mechanický zámek volantu.
  • Tucson/Sportage: vypnutí pasivního keyless (pokud jde), Faraday pouzdra, GPS dvojmo.
  • RAV4 a další hybridy: dvě GPS, viditelné značení dílů a důraz na parkování s dohledem.
  • BMW/Audi SUV: kombinace všeho výše + pojistka vysoké hodnoty (GAP, vyšší limity asistenčních služeb).

Levné a účinné vychytávky:

  • Starý smartphone jako záložní tracker se SIM a „Najdi zařízení“ - schovejte hluboko v interiéru.
  • Časovač na nabíječce v garáži, který spíná světla náhodně, když nejste doma.
  • Samolepky a štítky zabezpečení i bez konkrétní značky. Psychologie funguje.

Ano, je to práce navíc. Ale náklady pár tisíc korun často znamenají, že si zloděj vybere auto o dvě místa vedle.

FAQ a další kroky: co dělat po krádeži, pojištění a legální rámec

FAQ a další kroky: co dělat po krádeži, pojištění a legální rámec

Nejprve rychlý postup, když auto zmizí. První desítky minut rozhodují.

  1. Okamžitě 158: nahlaste krádež, uveďte přesný čas, místo, VIN, SPZ, barvu, specifické znaky (poškození, fólie, kola). Požádejte o přijetí oznámení a číslo jednací.
  2. Aktivujte sledování: otevřete aplikaci výrobce/telematiky a GPS lokátory. Sdílejte polohu policii - nejezděte na místo sami.
  3. Zabezpečte účty a klíče: odhlaste auto z mobilní aplikace, deaktivujte sdílení klíčů, změňte hesla k účtu výrobce.
  4. Pojišťovna: oznamte škodní událost do 24 hodin. Připravte druhý klíč, velký/malý TP (pokud máte kopie), servisní doklady, fotky, seznam příslušenství.
  5. Obešlete okolí: požádejte sousedy a podniky o kamerové záznamy (do 24-48 hodin se přepisují). Zapište si, kdo co má.

Časté otázky:

nejkradenější auta v ČR dlouhodobě zahrnují Octavii a Superb. Mezi SUV vedou Tucson a Sportage, přidává se RAV4. Z prémií hlavně X5/X6 a Q5/Q7. Konkrétní pořadí se může lišit podle regionu a roku, ale tahle jména uvidíte ve statistikách opakovaně.

  • Má smysl havarijní pojištění a připojištění krádeže? Ano, zvlášť u novějších a rizikových modelů. Sledujte limity, spoluúčast, požadované zabezpečení a výluky (např. klíče v blízkosti vstupu do domu).
  • Co když mám jen POV? Krádež řeší havarijní, ne povinné ručení. Zvažte připojištění krádeže nebo aspoň doplňkovou asistenci a GAP u nového vozu.
  • Pomůže garáž? Výrazně. Ale pozor na sdílené garáže a otevřené vjezdy - doplňte fyzické bariéry a kamery.
  • Je legální blokovat OBD? Ano, pokud zásah neovlivní bezpečnost provozu a emisní systém. Doporučuji řešení instalované odborníkem.
  • Má smysl „stealth“ vypínač? Ano. Skrytý odpojovač startu/paliva je levný a účinný, když je instalace promyšlená.

Co když zloděj použije odtah? Mechanika a parkování „čumákem“ k překážce pomáhá. Dále sloupky před autem, zamčená brána, a sousedská ostražitost. Odtah sice obejde elektroniku, ale viditelné bariéry a kamerové prostředí ho často odradí.

Jak volit kombinaci zabezpečení podle rozpočtu:

  • Do 1 500 Kč: Faraday pouzdra, UV leptání VIN, základní mechanický zámek volantu.
  • Do 5 000 Kč: lepší zámek volantu + OBD zámek + základní GPS lokátor.
  • Do 15 000 Kč: přídavný immobilizer s autorizací, dvojité GPS, lepší mechanika.
  • 15 000 Kč a více: profesionální instalace (immobilizer, CAN ochrana), kamerové parkování, uzamykání vjezdu.

Právní a praktické poznámky:

  • Servis a záruka: u nových aut vybírejte montáže, které nezasahují do homologovaných systémů. Kvalitní montáž má dokumentaci.
  • Pojišťovna může vyžadovat konkrétní zabezpečení u rizikových modelů. Ověřte si to před uzavřením smlouvy.
  • VIN a doklady: nefotografujte a veřejně nesdílejte úplný VIN a dokumenty k autu. Ulehčuje to „klonování“.

Zkušenost z ulic: když jsem v Brně mluvil se sousedy, nejvíc pomohlo, když se domy dohodly na společné kameře s cloudem a na večerních kontrolách brány. Krádeže v lokalitě to nevyřeší navždy, ale zloději si pak volí jednodušší cíle jinde.

Pokud chcete mít klid, nastavte si připomínku: jednou za půl roku si zkontrolujte, že klíče opravdu „usínají“, GPS posílá signál a mechanický zámek je po ruce a používá se.

Napsat komentář