Kde se vyrábí Mercedes: Přehled továren, historie a zajímavosti

  • Ondřej Král
  • 28 čen 2025
Kde se vyrábí Mercedes: Přehled továren, historie a zajímavosti

Když slyšíš slovo Mercedes, okamžitě ti asi naskočí obraz luxusu, kvality a mnohaleté tradice. Ale víš, kde se vlastně tyhle vozy rodí? Není to jenom Německo, jak si spousta lidí myslí. Vyrábí se po celém světě – i na místech, kde bys to možná vůbec nečekal. Výroba aut značky Mercedes-Benz se v průběhu let neuvěřitelně rozvětvila, aby dokázala uspokojit rostoucí poptávku a zachovala svůj punc luxusu a přesnosti. Pojďme si posvítit nejen na ikonické německé továrny, ale také na ty méně známé, o kterých se moc nepíše, i na zajímavé detaily z výroby každého auta s hvězdou na kapotě.

Hlavní továrny Mercedes-Benz v Německu a jejich specializace

Ačkoli dnes mají stopy Mercedesu globální rozměr, jeho srdce stále bije v Německu. Továrny v Sindelfingenu, Brémách a Rastattu patří mezi největší výrobní místa nejen v Evropě. Sindelfingen je často přezdíván srdcem značky: už od roku 1915 se tu rodí osobní auta Mercedes-Benz a právě tady vznikalo i legendární S-ko nebo luxusní limuzíny řady Maybach.

V Brémách vyrábí hlavně modely C, E, GLC a AMG. Dokumentace výroby z tohoto místa potvrzuje, že přibližně každých 30 vteřin zde sjede z linky jedno auto. To dává tušit dokonalou souhru lidí, robotů i detailní kontroly. Možná tě překvapí, že tady vznikají i modely elektrické řady EQ, což jen podtrhuje, jak jde Mercedes s dobou.

Rastatt je pak pravé centrum pro kompaktní modely – třeba třídu A, B, nebo GLA. Tahle továrna platí za průkopníka v automatizaci. Věděli jste, že jeden člověk dnes u výrobní linky obsluhuje až osm robotů najednou? Jak řekl Markus Schäfer, šéf vývoje Mercedes-Benz:

„Naše německé závody spojují tradici a nejnovější technologické know-how. Kombinujeme ruční práci, přesnost a technologii tak, jak to málokdo zvládne.“

Nezapomeňme ani na Untertürkheim – ikonické místo pro výrobu motorů a převodovek. Motoristický nadšenec by řekl, že tady začíná opravdová síla Mercedesu. Pokud tě zajímá spíš dobrodružství mimo silnice, továrna v Grazu (Rakousko, ale patří sem) je domovem legendární třídy G – vozu, který si oblíbili nejen vojáci, ale třeba i celebrita Arnold Schwarzenegger.

Mercedes mimo Německo: Kde se dnes vyrábějí auta s hvězdou?

Možná tě překvapí, kde všude dnes vznikají Mercedesy. Moderní automobilový průmysl je tvrdě globální, a tak aby značky jako Mercedes-Benz držely krok, musí vyrábět i tam, kde jsi to možná vůbec nečekal. Významná továrna stojí třeba v Tuscaloose v Alabamě v USA, kde vznikají SUV řady GLE, GLS nebo elektrický EQS SUV. Američané jsou na tenhle závod pyšní, protože jde o vůbec první velkou výrobu Mercedesu mimo Evropu. Když si projdeš americkým jihovýchodem, pravděpodobně potkáš více „amerických“ Mercedesů, než německých.

Zajímavé je i místo v Pekingu, kde místní partnerský podnik Beijing Benz Automotive Company (BBAC) vyrábí modely E, C a různé variace třídy G pro čínských zákazníky. Pro představu, z této jediné čínské továrny vyjede ročně víc než půl milionu aut – a čísla stále rostou.

Brazílie je dalším hráčem na poli výroby aut s hvězdou. V obří továrně v Iracemápolisu se sice libují především ve výrobě pro lokální trh, ale technologicky jde o jedno z nejmodernějších míst na jižní polokouli.

Nesmíme vynechat Indii. V Púně se vyrábějí nejen Mercedesy, ale také originální čtyřkolky, které bys v Evropě nepotkal. Když se tu rozjížděla první montáž, šlo o vůbec první „luxusní“ továrnu na auta v celé zemi. Dnes má Indie pro Mercedes strategickou roli – a to nejen kvůli levné pracovní síle, ale i nekonečnému trhu žíznivému po luxusu.

Důležité je vědět, že všude platí stejná kritéria kvality – německý inženýrský standard. Rozdíly mezi auty z různých kontinentů? Jedině v tom, že některé detaily mohou být šité na míru konkrétním trhům. Například v Číně mají některé modely prodloužený rozvor kvůli místnímu vkusu. V USA je větší důraz na klimatizaci a pohodlí na dlouhých cestách, v Brazílii úpravy na místní paliva. Ale základní pocit z Mercedesu je stejný všude.

Proč Mercedes rozšířil výrobu do světa a jak to ovlivňuje auta?

Proč Mercedes rozšířil výrobu do světa a jak to ovlivňuje auta?

Možná si říkáš, proč se vlastně Mercedes pustil do stavby továren až v Americe, Číně nebo Indii. Hlavní důvod? Logistika a poptávka. Je zbytečně drahé tahat auta přes oceán, když máš miliony zákazníků na novém kontinentu. Navíc – každý trh má svoje zvláštnosti. Čínská střední třída dnes kupuje obří množství aut – proč je tedy nevyrábět přímo tam a ušetřit na dovozních clech i dopravě?

Dalším důvodem je pružnost. Výroba v různých koutech světa znamená menší závislost na jednom regionu. Když Německo zasáhne krize, továrna v Indii jede dál. To samé platí pro výkyvy v logistice, jako byl nedávný nedostatek čipů během pandemie. Mercedes mohl přeřadit výrobu mezi různými kontinentálními závody a omezené díly směrovat tam, kde byly nejvíc potřeba.

Když se ptáš odborníků, jak to ovlivnilo kvalitu aut, většina odpoví překvapivě stejně: rozdíl vlastně nepoznáš. Všechny vozy mají centrálně řízenou kontrolu kvality a klíčové díly – třeba motory pro nové modely – často stále putují z Německa. Znamená to, že ať už koupíš Mercedes v Německu, USA, nebo Číně, základ je stále stejný. Jediný rozdíl bývá v některých komponentech a případných drobných úpravách.

Zajímavostí je, že Mercedes-Benz má striktní interní pravidla, kdy každá továrna musí splnit nejen technické parametry, ale i sofistikovaný systém žádostí, audity i pravidelné neohlášené kontroly. Jedná se o jasný pokyn shora, jak vysvětluje dlouholetý auditní manažer značky:

„Chceme, aby zákazník poznal Mercedes na první pohled i dotek, ať si auto přiveze odkudkoli.“

Takže pokud někdy někdo začne mudrovat o tom, že správný Mercedes vzniká jenom v Německu, můžeš ho lehce vyvést z omylu. Tvůj Mercedes klidně mohl začít svůj život v americké Alabamě, putovat světem a stále splní nejpřísnější měřítka, jaké značka kdy nastavila. Zákazníci si většinou všímají spíš výbavy, kvality materiálů a designu – a v těchto oblastech Mercedes sází na globálně stejný standard.

Zajímavosti a tipy pro milovníky značky: Jak poznat původ a na co si dát pozor

Napadlo tě někdy, kde konkrétně se narodil ten tvůj Mercedes? Nejde jen o zajímavost – podle výrobní VIN kódu můžeš zjistit přesně továrnu, kde auto sjelo z linky. První tři znaky VIN značky Mercedes odhalují výrobní závod: třeba "WDD" znamená Německo (Sindelfingen), "4JG" pro USA (Tuscaloosa) nebo "WDC" pro Brémy.

Máš rád starší auta? Pak tě asi zaujme, že třeba legendární model 190E z 80. let vznikal pouze ve Stuttgartu. Dnes je to sběratelská rarita. Vozy třídy G se stále vyrábí v Rakousku a každé prochází náročným testováním v terénu. Jestli toužíš po dobrodružství, zkus si na vlastní oči prohlédnout modely, které absolvují slavný "Schöckl test" v alpách – jen málokterý terénní Mercedes ho přežije bez šrámu.

Moderní zájemce o nové vozy bude nejvíc zajímat rozdíl mezi evropskou a mimoevropskou výrobou. Tady je dobrá rada: pokud chceš tradiční motor V8 nebo AMG verzi, hledej vždy německý původ (a tedy třeba kód VIN začínající na „W“). Mnohé speciální výbavy se dělají jen v domovském závodě. Na druhé straně, auta z americké nebo čínské výroby mají často navíc určité bonusy ve výbavě, které jsou šité na míru tamnímu trhu – třeba extra prostoru vzadu či jiný multimediální systém.

Tip na závěr: pokud si vybíráš Mercedes z druhé ruky, chtěj vždy znát detaily o původu auta. Pomůže ti to nejen při vyjednávání ceny, ale také v porozumění budoucímu servisu. Autorizované servisy znají všechny rozdíly jednotlivých výrob, takže když potřebuješ specifický náhradní díl, často se může stát, že jediný rozdíl bude v něčem tak jednoduchém, jako jsou klimatizační ústrojí nebo navigace. Ale u klíčových částí – třeba podvozku nebo bezpečnostních prvků – si Mercedes drží úplnou jednotnost.

Když si to shrneš, Mercedes dnes není jen synonymem pro kvalitu z Německa, ale spíš globálně fungující fenomén. Výroba auta, které ti může udělat radost na silnici, je rozprostřená po půlce světa – a přitom si pořád drží to, co fanoušci od značky očekávají: tradici, inovace a hlavně pocit, že do ruky dostáváš poctivý kus německého inženýrství.

Napsat komentář