Auta a jejich barvy – možná ti to přijde jako pěkná ptákovina, ale ve skutečnosti jde o detail, na kterém záleží víc, než se zdá. Jasně, Ferrari je pro spoustu lidí rudé stejně jako Coca-Cola nebo poštovní schránka, ale proč to tak vůbec je?
Ve dvacátých a třicátých letech si výrobci aut nemohli barvu na závody vybrat jen podle chuti. Pravidla byla jasná – každá země měla svou vlastní barvu. Britové závodili v zelené, Němci ve stříbrné a Italové, odtud Ferrari, dostali přidělenou právě červenou – přesněji to byla odstín známý jako "Rosso Corsa." Tahle věc nebyla o stylu, spíš o tom, aby diváci jasně poznali, kdo je kdo.
- Začátky Ferrari a povinné barvy
- Význam červené v závodní historii
- Jak barvy ovlivňují vnímání značek
- Tipy: Výběr barvy auta v dnešní době
Začátky Ferrari a povinné barvy
Když dnes někdo uvidí červené auto s koněm ve znaku, hned si vybaví Ferrari. Ale kdyby ses narodil před sto lety, znamenala by červená něco úplně jiného. Všechno začalo ještě před samotnou značkou Ferrari. Už v roce 1907 se totiž domluvily automobilové kluby, že pro mezinárodní závody dostane každá země svoji barvu, aby bylo na první pohled jasné, odkud kdo je. Italové to měli jasné – červená, Britové tmavě zelenou, Němci bílou a nakonec stříbrnou, Francouzi modrou.
První Ferrari spatřilo světlo světa až v roce 1947, ale Enzo Ferrari už předtím závodil s auty značky Alfa Romeo – samozřejmě v povinné červené. A tahle tradice se držela i po založení vlastní značky. Enzo sice říkal, že auta dělá pro závody a silnice je jen nutné zlo, ale ta červená se mu prostě líbila. Ostatně, nebyl v tom sám:
„Červená byla přidělena Itálii a Ferrari ji povýšilo na symbol. Od té doby, když někdo pomyslí na rychlost a styl, představí si červené Ferrari.“ – magazín Classic & Sports Car
Když Ferrari začínalo, nebylo moc prostoru pro výběr. Pokud chtěl někdo italské auto na startovní čáře, prostě muselo být červené. Stačilo se podívat na legendární Mille Miglia nebo na první ročníky Formule 1 po roce 1950 – italští jezdci téměř bez výjimky v červeném.
Rok | Italská závodní barva | Britská | Německá | Francouzská |
---|---|---|---|---|
1920 | Červená | Zelená | Bílá/Stříbrná | Modrá |
1950 | Červená | Zelená | Stříbrná | Modrá |
Pravidla se změnila až v roce 1968, kdy si stáje mohly zvolit vlastní barevnou kombinaci. Jenže Ferrari už bylo červené tak silně zapsané v hlavách lidí, že se od toho nechtělo odchýlit. A řekněme si na rovinu – proč taky měnit něco, co je legendární?
Význam červené v závodní historii
Červená barva se pro Ferrari nestala legendou přes noc. Šlo o nutnost, protože tehdy v závodním světě platil jasný barevný kodex podle národních federací. Když Ferrari vyjelo poprvé na start, šlo hlavně o identifikaci, ne o frajeřinu. Ale za pár let? Ta červená začala znamenat víc než jen státní vlajku – dala Ferrari pověst dravce na okruzích.
V padesátých letech se kolem Ferrari začalo vše točit právě kvůli úspěchům v závodech jako Le Mans nebo Formule 1. Zajímavé je, že ještě v roce 1961 bylo v F1 v poli 15 Ferrari, všechny samozřejmě červené, což tehdy nebyla žádná výjimka – většina týmů držela národní barvy. Právě ta dominance v závodech spojila červenou s vítězstvími.
Když se řekne „Rosso Corsa“, už nejde jen o odstín – je to vizitka vítězů. Díky mnoha úspěchům Ferrari v nejslavnějších závodech, tahle barva začala být synonymem pro výkon a emoce. Nedívej se na to jako na náhodu – marketingově to znamenalo trefu do černého. Dodnes, podle statistik z roku 2024, přes 50 % všech prodaných Ferrari nese nějakou variantu červené.
Rok | % červených Ferrari prodaných celosvětově |
---|---|
1980 | 72 % |
2000 | 58 % |
2024 | 51 % |
Když se vrátíme zpátky ke značkám jako Nissan, Ferrari si vybudovalo image, který je dnes prakticky neoddělitelný od tohohle odstínu. Není divu, že i jiné značky občas sáhnou po ikonické červené, když chtějí působit rychle, agresivně a „závodně“.

Jak barvy ovlivňují vnímání značek
Když někdo zmíní červené auto, spousta lidí si okamžitě vybaví Ferrari. Barvy nejsou jenom o designu. Podle marketingových průzkumů může správně zvolená barva zvýšit rozpoznatelnost značky až o 80 %. To je brutální náskok před konkurencí.
Psychologové říkají, že barvy v nás vyvolávají emoce. Červená znamená rychlost, vášeň a energii. Právě proto ji mají tak oblíbenou sportovní značky – nejen Ferrari, ale třeba i Ducati, Alfa Romeo nebo občas i Nissan u svých Nismo modelů. Lidi si podvědomě spojují červenou s tím, co je vzrušující a odvážné.
„Barva vozidla často ovlivňuje pocity a očekávání zákazníků dávno předtím, než se dotknou volantu,“ říká britský automobilový expert David Lee.
Koukneme-li na Ferrari a Nissan, oba vědí, jak s barvami pracovat. U Ferrari je červená tradice, u Nissanu najdeš ikonickou bílou, stříbrnou nebo černou hlavně u sportovních modelů jako GT-R. Každá barva má svůj účel: má přilákat pozornost, vyjadřovat emoce a pomoct s budováním image auta.
Výrobci aut si dokonce platí průzkumy, aby zjistili, která barva nejlíp prodává. Mrkni na srovnání:
Značka | Nejčastější firemní barva | Do jaké emoce cílí |
---|---|---|
Ferrari | Červená | Energie, rychlost |
Nissan (Nismo) | Bílá/Červená | Modernost, výkon |
BMW | Modrá | Důvěra, technologie |
Tohle všechno ovlivňuje nejen to, jak lidi značku vnímají, ale i jestli si auto vůbec koupí. Takže barva rozhoduje, i když o tom často ani nepřemýšlíme.
Tipy: Výběr barvy auta v dnešní době
Barva auta dneska není jen o stylu, ale dost často taky o praktičnosti. Zajímavý je třeba fakt, že v Česku je skoro polovina aut bílých. Statistiky Cebie za rok 2024 ukazují bílé vozy na 46 % trhu, šedé a stříbrné na 29 %. Červená, včetně Ferrari „Rosso Corsa“, tvoří jen cca 5 %.
- Ferrari sází na tradici a emoce, ale většina lidí řeší spíš praktičnost. Tmavé barvy schovají špínu hůř než světlé, ale bílá zas ukáže škrábance.
- Pojišťovny mají jasno – nejvíc bourají auta v černé a stříbrné. Červená je ve statistikách méně nápadná, protože je jí prostě méně.
- Hodnota auta při prodeji může záviset právě na barvě. Exotické odstíny snižují šanci na dobrý prodej, u běžných značek pořád vede šedá, bílá nebo černá.
Pokud si chceš vybrat barvu auta chytře, mrkni na tahle data:
Barva | Podíl na trhu (%) | Výhoda | Nevýhoda |
---|---|---|---|
Bílá | 46 | Univerzální, viditelná, lehká údržba | Ukáže škrábance, špínu v zimě |
Stříbrná/šedá | 29 | Neutrální, prodávaná | Splynutí s okolím, vyšší riziko nehod |
Černá | 16 | Elegantní vzhled | Špatně schovává špínu, vyšší cena za mytí |
Červená | 5 | Sportovní dojem, přitahuje pozornost | Hůř se prodává, někdy vyšší pojištění |
Pokud máš radši praktické věci, drž se bílé, šedé nebo stříbrné. Baví tě vystupovat z davu nebo tě prostě láká legendární styl Ferrari? Pak sáhni po červené, i když si musíš zvyknout, že kolem budeš nepřehlédnutelný – jak u sousedů, tak u následovníků v koloně.
Napsat komentář