Kde vznikla Škoda Auto a proč je tak známá v České republice

  • Ondřej Král
  • 6 čec 2025
Kde vznikla Škoda Auto a proč je tak známá v České republice

Věděli jste, že jednou z největších evropských automobilek začala cesta úplně nenápadně? Ani šéfové globálních firem by asi nevsadili na to, co všechno v malé střední Evropě dokáže vzniknout z nešťastné příhody s porouchaným kolem. Přitom právě v České republice, v malém městečku, začala historie firmy, která dnes prodává auta ve více než stovce států. Chcete slyšet, jak se ze znechuceného cyklisty vyklubal základ budoucí automobilky známé po celém světě?

Kořeny v Mladé Boleslavi: Nečekaný začátek slavných aut

Nikdo by nečekal, že Škoda Auto, dnes jedna z legend automobilového průmyslu, má své kořeny v Mladé Boleslavi. Právě tohle město je její skutečný domov—a není to náhoda. Roku 1895 se tu setkali dva pánové: knihkupec Václav Klement a mechanik Václav Laurin. Jak to celé začalo? Klement nebyl spokojený s opravou svého bicyklu německé výroby, naštval se, a tak s Laurinem začali vyrábět vlastní kola s názvem Slavia. Když jim to šlo, nenechalo je to u kol. Roku 1899 přišly na řadu motocykly, které už tenkrát vyhrávaly mezinárodní soutěže. Zatímco většinu světa pohlcovala průmyslová revoluce, Laurin & Klement už v Mladé Boleslavi montovali první automobily—tehdy se psal rok 1905 a na silnici vyrazil model Voiturette A. Tenhle maličký kousek měl v útrobách jednoválcový motor o výkonu 7 koní – asi tolik, co dnešní menší sekačka. Jak docílili svého úspěchu? Jednoduše: byli pečliví a inovátoři každým coulem. Kromě samotné výroby věnovali pozornost i testování a zlepšování detailů. Už tehdy se například snažili, aby jejich stroje byly pokud možno spolehlivé a snadno opravitelné. Když se dnes podíváte na mapu, Mladá Boleslav je pořád srdcem značky Škoda—tady najdete nejen hlavní továrnu, ale i špičkový vývoj a designové centrum. Město je díky Škodě živé. Jen samotná automobilka tam zaměstnává přes 35 tisíc lidí a je tahounem celé lokální ekonomiky. Kdo by to byl řekl, že z jednoho neopraveného kola vznikne globální stroj na auta, která dnes ve světě potkáte fakt všude?

Spojení se Škodou Plzeň: Důležitý zlom v historii

Laurin & Klement si vedli víc než dobře, jenže v roce 1925 nastal zásadní bod zlomu. Firma narazila na limity—potřebovala víc kapitálu a možnosti, které ve dvou už rozjet nedokázala. Přichází silný nový partner: plzeňská strojírna Škoda, tehdy již známý producent zbraní, lokomotiv a těžké techniky. Právě spojení s tímto kolosem znamenalo větší možnosti, víc peněz a hlavně přístup k moderním technologiím. Značka Laurin & Klement nezmizela hned, ale auta teď nesla jméno Škoda. Po spojení vznikly jedny z prvních modelů s logem okřídleného šípu, který je dnes ikonický po celém světě. První slavný vůz "Škoda 4R" už reprezentoval nový standard a kvalitu. Součástí růstu bylo i to, že automobilka začala exportovat. První vozy mířily do Polska, Bulharska, ale i do západní Evropy. Škoda nezůstala jen u osobních aut – vyráběla lehké nákladní vozy, vojenské stroje i traktory. Důležitým faktem, který málokdo zná: už v roce 1936 byla Škoda druhým největším výrobcem aut v Československu. Kdo by řekl, že motory vyráběné v Boleslavi budou brzy brázdit Evropy až po britské silnice?

Přežití ve válce a komunismu: Bojovný duch pod tlakem

Přežití ve válce a komunismu: Bojovný duch pod tlakem

Mezi lety 1939–1945 zažila Škoda těžké roky, když se z výrobní linky místo aut musely sypat tanky a vojenská technika pro nacisty. Po válce si oddechla, ale netrvalo dlouho, a přišel další zlom—tentokrát znárodnění. Automobilku převzal stát a stal se z ní "národní podnik". To bylo období, kdy se začaly vyrábět legendární modely jako Tudor, Spartak nebo Octavia—auta, která dnes poznají i mladší generace díky retro akcím a veteránům na silnicích. V šedesátých letech přišel další klenot: Škoda 1000 MB byla na tu dobu obrovský skok. Auto mělo motor vzadu, karoserii z přesně lisovaných dílů a výrobní linka připomínala západní koncerny. Česko žilo ve stínu železné opony, přesto se dařilo vyvážet vozy do exotických destinací jako Egypt nebo Indie. Reálně ale byla výroba silně limitovaná a technologicky se už moc neposouvala. Přesto mají auta této éry stále své místo na srazech i v garážích nadšenců. O Škodě se ve světě stále vědělo—byla symbolem českého průmyslu i v době, kdy domácí výrobky jinak tolik netáhly. Zajímavé je, že v sedmdesátých letech se Škoda poprvé „postavila“ i na trať rally a i přes skromné prostředky slavila úspěchy například na Rallye Monte Carlo.

Cesta ke globálnímu úspěchu: Éra Volkswagenu a modernizace

Největší zlom v novodobé historii přišel v roce 1991, když do hry vstoupil silný hráč: německý Volkswagen. Zrodila se nová kapitola, kdy z dříve zastaralé značky začal být lídr evropského trhu. Volkswagen investoval miliardy korun do modernizace továren i technologií. První společný model Felicia ukázal, jak moc se věci změnily—auto bylo spolehlivé, bezpečné a pořád ještě dostupné pro běžného Čecha. V roce 1996 už sjížděly z linek první generace Octavie—model, který Škodě vystřelil dveře ke světovým trhům. Úspěch byl raketový díky prostornosti, kvalitě a ceně, a dnes patří Octavia mezi nejprodávanější modely střední třídy v Evropě. Škoda otevřela další fabriky nejen doma, ale i v Ruské federaci, Číně, Indii nebo Alžírsku. Najít automobil Škoda dnes ve Vietnamu, Brazílii nebo v Egyptě fakt není problém. Modely jako Superb, Fabia nebo SUV Kodiaq oslovily tisíce zákazníků. Česko je díky značce známé nejen jako země piva a hokeje, ale i jako místo, kde se vyrábí auta světového formátu. Silná škodovácká komunita žije i v zahraničí – od Finska po Chile pořádají fanoušci festivaly a vlastní závody. Jak radikálně se změnila pověst značky? Z auta pro východní blok je dnes seriózní konkurence pro západoevropské mazlíky.

Zajímavosti a tipy: Co jste možná o Škodě nevěděli

Zajímavosti a tipy: Co jste možná o Škodě nevěděli

Pokud si myslíte, že víte o Škodě úplně všechno, možná Vás překvapím. Například ikonické logo s okřídleným šípem má původ v inspiraci indiánským čelenem—prý má evokovat rychlost, pokrok a přesnost. A víte, že už v roce 1936 byla Škoda součástí první motorizované trasy autobusové dopravy v Československu? Za zmínku stojí i rekord z roku 2014, kdy výrobní závod v Mladé Boleslavi dosáhl výroby 1,5 milionu aut za jediný rok. Škoda se nebojí ani vývoje: byla mezi prvními automobilkami v Evropě, které začaly s testováním plně elektrických modelů na běžných silnicích ještě před rokem 2020. Pracují zde špičkoví čeští inženýři, kteří se podílejí na vývoji nejnovějších asistenčních systémů a digitalizace pro celý koncern Volkswagen. Mimochodem, pokud máte zájem navštívit firmu osobně, Škoda nabízí prohlídky muzeí i samotných továren—rezervace sice bývají plné, ale stojí za to. Zajímavost navíc: do dnešního dne sjelo z výrobních linek přes 25 milionů vozů a nejprodávanější model všech dob je – jak jinak – Octavia. Pokud někde ve světě potkáte auto s okřídleným šípem, vězte, že má svoje kořeny právě v malé české Mladé Boleslavi. Škoda Auto je zkrátka značka, za kterou by Češi měli být hrdí – a rozhodně stojí za to sledovat, kam dál povede její cesta.

Napsat komentář