Kdo vlastní firmu Opel? Aktuální vlastník a historie vlastnictví

  • Ondřej Král
  • 30 říj 2025
Kdo vlastní firmu Opel? Aktuální vlastník a historie vlastnictví

Historická vlastnictví Opelu

Kdo vlastní Opel v roce 2025?

V současnosti značka Opel patří skupině Stellantis, která vznikla spojením PSA Group a Fiat Chrysler Automobiles v roce 2021.

1862-1929
Adam Opel a rodina
Založení firmy jako továrny na šití, přechod na výrobu kol a automobilů
1929-2017
General Motors (GM)
Převzetí 80 % akcií, později 100 %, výroba v Německu pro evropský trh
2017-2021
PSA Group
Prodej od GM, integrace s Peugeotem a Citroënom, zvýšení kvality
2021-dnes
Stellantis
Sloučení PSA a FCA, Opel jako součást globálního gigantu, elektrifikace

Detailní informace o vlastnictví Opelu

Stellantis (2021-dnes)

Stellantis je nyní čtvrtá největší automobilová společnost na světě podle objemu výroby. Opel je jednou z 14 automobilových značek ve skupině, spolu s Peugeotem, Citroënom, Fiatem, Jeepem a dalšími.

Výroba se plně integruje do společného systému - společné platformy, společné baterie, společný software. Opel může investovat do elektromobility díky technologiím Stellantis.

PSA Group (2017-2021)

PSA Group (Peugeot Citroën) koupila Opel v roce 2017 za 2,2 miliardy eur. Výroba se rozšířila na německé továrny v Rüsselsheimu a Eisenachu. Modely byly integrálně spojeny s Peugeotem a Citroënem.

General Motors (1929-2017)

GM koupil 80 % akcií Opelu v roce 1929 a následně získal 100 %. Opel se stal německou dceřinou společností GM a výroba se standardizovala. Finanční krize v roce 2008 vedla k prodeji Opelu.

Adam Opel a rodina (1862-1929)

Založil v roce 1862 továrnu na šití v Rüsselsheimu. Postupně se přesunul na výrobu kolo a automobilů. V roce 1899 vyrobil první auto s benzínovým motorem.

Opel je jedna z nejstarších automobilových značek v Evropě, ale dnes už není tím, čím byla před dvaceti lety. Kdo vlastní firmu Opel v roce 2025? Odpověď je jednoduchá: Stellantis. Ale to není celý příběh. Abychom pochopili, jak Opel skončil pod vládou francouzsko-italského gigantu, musíme se podívat na jeho dlouhou cestu - od rodinného podniku po globální automobilovou značku, kterou nyní ovládá jedna z největších automobilových skupin na světě.

Opel začal jako továrna na šití

Nejprve si představte továrnu na šití v městečku Rüsselsheim v Německu. To byl začátek všeho. Adam Opel, švýcarský výrobce, založil v roce 1862 podnik na výrobu šicích strojů. Když v 90. letech 19. století začaly být kola populární, Opel přešel na výrobu kolo. A když se objevily první automobily, Opel v roce 1899 vyráběl první auto - s benzínovým motorem. To byl začátek automobilové éry značky.

Do roku 1929 byl Opel největším výrobcem aut v Německu. Výroba se rozšiřovala, továrny rostly, a Opel se stal symbolem demokratického automobilu - levné, spolehlivé vozidlo pro střední třídu. V roce 1929 se ale stalo něco, co změnilo směr celého podniku: americká společnost General Motors (GM) koupila 80 % akcií Opelu. O pět let později koupila zbývající 20 %. Opel se stal německou dceřinou společností GM.

Opel jako součást General Motors

Pod GM se Opel změnil. Výroba se standardizovala, technologie se sdílely s americkými modely, ale značka zůstala německá. V 70. a 80. letech byl Opel výrobcem některých z nejúspěšnějších aut v Evropě - modely jako Opel Kadett, Opel Ascona nebo Opel Corsa se prodávaly v milionech kusů. V 90. letech přišel Opel Astra, který se stal jedním z nejprodávanějších automobilů v Německu a v České republice.

Opel však nikdy nebyl ziskovým oddělením GM. Ačkoli se prodávaly tisíce aut, náklady na vývoj, výroba a marketing byly vysoké. GM se snažil Opel využít jako evropský „dostupný“ značku, ale v 21. století se situace zhoršila. V roce 2008 začala finanční krize. GM se ocitl na pokraji bankrotu a musel se zbavit všech neziskových aktiv. Opel byl jedním z nich.

Prodej Opelu PSA - začátek nové éry

V roce 2017 se stalo něco nečekaného. General Motors prodal Opel a jeho britskou dceřinou společností Vauxhall francouzské automobilové skupině PSA Group (Peugeot Citroën) za 2,2 miliardy eur. Bylo to největší převzetí evropské automobilové značky od roku 1999. PSA se rozhodla pro Opel, protože potřebovala rozšířit svou přítomnost v Německu a získat výrobní kapacity v Rüsselsheimu a Eisenachu.

PSA rychle začala integrovat Opel do svého portfolio. Modely jako Opel Corsa a Opel Astra začaly být založeny na stejných platformách jako Peugeot 208 a 308. Vývojové náklady klesly, kvalita stoupla. Opel se vrátil do evropského seznamu nejprodávanějších aut. V roce 2020 byl Opel Corsa nejprodávanějším malým autem v Německu.

Symbolický předání Opelu z General Motors do rukou PSA Group v roce 2017 s auty Corsa a Peugeot 208.

Stellantis - nový majitel Opelu

V roce 2021 se stalo ještě větší změna. PSA Group se spojilo s italskou automobilovou skupinou Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a vznikla nová společnost - Stellantis. Stellantis je nyní čtvrtá největší automobilová společnost na světě podle objemu výroby. Opel se stal součástí této nové skupiny, která zahrnuje i Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Dodge, Chrysler, Maserati a mnoho dalších značek.

Dnes je Opel jedním z 14 hlavních automobilových značek ve Stellantis. Výroba se plně integruje do společného systému - společné platformy, společné baterie, společný software. Například nový Opel Mokka je založen na stejné platformě jako Peugeot 2008. Elektrický Opel Corsa-e používá stejnou baterii jako Peugeot e-208. Vývojové náklady se dělí mezi 14 značek, což znamená, že Opel může investovat do elektromobility i bez toho, aby musel samostatně platit za celý vývoj.

Co znamená vlastnictví Stellantis pro zákazníky?

Pro zákazníky je to výhoda. Opel nyní nabízí moderní technologie, které by jinak byly příliš drahé na vývoj. Elektrické auta, hybridní systémy, digitální přístrojové panely a inteligentní asistenční systémy - všechno to je díky společnému vývoji ve Stellantis. Zároveň značka zachovala svou německou identitu - design, řízení, kvalita výroby - a to je důvod, proč Opel stále vydělává v Německu a České republice.

Opel se také vrátil do České republiky. V roce 2023 byl Opel Corsa jedním z deseti nejprodávanějších aut v Česku. Výroba se koná v Německu, ale prodej a servis jsou silné i v Česku. Zákazníci si mohou koupit Opel v téměř každém městě - od Prahy po Brno, Ostravu nebo Plzeň.

Opel a elektromobilita

Stellantis má ambiciózní plán: do roku 2030 bude 100 % nových modelů v Evropě elektrických. Opel je klíčovým hráčem v tomto plánu. V roce 2024 byl Opel Astra Electric nejprodávanějším elektrickým autem v Německu v kategorii kompaktních vozidel. Opel také představil nový model Opel RAKETA - koncept elektromobilu s autonomním řízením, který bude vyráběn v roce 2027.

Opel využívá společnou technologii Stellantis - platformu STLA Small, STLA Medium a STLA Large. Všechny tyto platformy jsou navrženy pro elektrická auta a umožňují různé velikosti vozidel s různými výkony. To znamená, že Opel může vyrábět malé městské auta i větší SUV, aniž by musel vynalézat nové technologie od nuly.

Opel Astra Electric v roce 2025 jako součást Stellantis, propojený s dalšími značkami digitálními proudy a nabitými stanicemi.

Opel dnes - značka s budoucností

Opel už není značka, kterou vlastní americký koncern. Už není ani značka, kterou vlastní francouzský výrobce. Opel je dnes součástí Stellantis - globálního automobilového gigantu, který má kapacity, technologie a zdroje, které by žádná značka sama nemohla mít. A přesto - Opel zůstává Opel. Německý design, německá kvalita, německá spolehlivost. A v České republice je Opel stále populární. V roce 2024 se prodalo v Česku přes 18 000 nových Opelů - o 12 % více než v roce 2023.

Opel není jen historie. Je to značka, která se přizpůsobuje. Která přežila krize, prodeje, fúze a revoluce. A dnes, v roce 2025, má jasnou cestu: elektrifikace, digitalizace a společný vývoj s dalšími značkami Stellantis. Kdo vlastní Opel? Stellantis. Ale kdo je Opel? Opel je značka, která se nevzdala své identity - jen se přizpůsobila novému světu.

Co se stane s Opel v budoucnu?

Stellantis plánuje do roku 2030 investovat přes 30 miliard eur do elektromobility. Opel bude jedním z hlavních příjemců těchto investic. Výrobní závod v Eisenachu se přeměňuje na centrum výroby elektrických aut. Nové modely, jako Opel RAKETA a Opel ZEST, budou vyráběny v Evropě, ale prodej bude globální.

Opel nebude mít samostatný vývojový tým, ale bude mít přístup k vývojovým týmům z celého Stellantis. To znamená, že budoucnost Opelu je bezpečnější než kdy dříve. Nezáleží na tom, že vlastník je velká společnost - důležité je, že Opel má přístup k technologiím, které dříve nebyly k dispozici.

Srovnání vlastníků Opelu v historii
Období Vlastník Událost
1862-1929 Adam Opel a rodina Založení firmy, výroba šicích strojů, kol a automobilů
1929-2017 General Motors (GM) Převzetí 80 % akcií, později 100 %, výroba v Německu pro evropský trh
2017-2021 PSA Group Prodej od GM, integrace s Peugeotem a Citroënom, zvýšení kvality
2021-dnes Stellantis Sloučení PSA a FCA, Opel jako součást globálního gigantu, elektrifikace

Proč je Opel stále populární v Česku?

Opel není luxusní značka. Není Mercedes-Benz ani BMW. Opel je autem pro každého. Pro rodiny, pro mladé, pro starší. Pro ty, kteří potřebují spolehlivost, nízké náklady na údržbu a dobrý poměr ceny a kvality. V Česku se Opel prodává dobře, protože je cenově přístupný. Výběr modelů - od Corsy po Grandlandu - pokrývá téměř všechny potřeby.

Opel také nevyžaduje náročný servis. Každý opravář v Česku umí pracovat s Opel. Náhradní díly jsou levné a dostupné. A to je pro mnoho lidí důležitější než značka. V roce 2024 se v Česku prodalo 18 100 nových Opelů. To je více než u Škody Octavia v některých měsících. Opel není v Česku jen značka - je to důvěryhodný výrobce.

Kdo vlastní firmu Opel v roce 2025?

Opel v roce 2025 vlastní společnost Stellantis, která vznikla sloučením PSA Group a Fiat Chrysler Automobiles v roce 2021. Opel je jednou z 14 automobilových značek ve skupině Stellantis, spolu s Peugeotem, Citroënom, Fiatem, Jeepem a dalšími.

Proč General Motors prodal Opel?

General Motors prodal Opel v roce 2017, protože značka nebyla zisková. I když se prodávaly miliony aut, náklady na vývoj a výrobu byly příliš vysoké. Po finanční krizi v roce 2008 se GM rozhodl zorientovat se na americký trh a zbavit se evropských aktiv, které nebyly ziskové. Opel byl jedním z těchto aktiv.

Je Opel teď francouzská značka?

Opel je technicky součástí francouzského PSA Group, ale od roku 2021 je součástí Stellantis, která má hlavní sídlo v Nizozemsku a je vlastněna francouzskými i italskými investory. Opel je německá značka s německým vývojem, ale výroba a technologie jsou sdíleny s celou skupinou Stellantis.

Prodávají se Opely v České republice?

Ano, Opely se v České republice prodávají dobře. V roce 2024 se prodalo přes 18 000 nových Opelů, což je více než u některých jiných evropských značek. Nejprodávanější modely jsou Corsa, Astra a Grandland. Opel má síť servisů ve všech větších městech, včetně Brna, Prahy a Ostravy.

Je Opel elektrická značka?

Opel se přesune na 100 % elektrické modely do roku 2028. V roce 2024 už má Opel tři čistě elektrické modely: Corsa-e, Mokka-e a Astra Electric. Všechny tyto modely využívají technologie ze Stellantis - stejné baterie a platformy jako Peugeot a Citroën. V budoucnu bude Opel vyrábět pouze elektrická auta.

Napsat komentář