Kdo vlastní Mazdu: Historie a současné vlastnictví

  • Ondřej Král
  • 15 čec 2024
Kdo vlastní Mazdu: Historie a současné vlastnictví

Mazda není jen japonská automobilka, je to značka s bohatou historií plnou zajímavých zvratů a strategií. Pokud vás zajímá, kdo vlastně dnes Mazdu vlastní a jak se její vlastnictví vyvíjelo, jste na správném místě.

Počátky Mazdy

Společnost Mazda má své kořeny hluboko v historii a vznikla v roce 1920 jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. v Hirošimě, Japonsko. Původně se firma nespecializovala na automobily, ale na výrobu korkových výrobků. Bylo to až v roce 1931, kdy společnost představila svůj první motorový dopravní prostředek – tříkolku nazvanou Mazda-Go. Tento krok byl odvážný, ale ukázal se být moudrým rozhodnutím v době, kdy se Japonsko rychle industrializovalo.

Jméno 'Mazda' bylo vybráno částečně na počest Ahura Mazdy, božství starověké zoroastriánské víry, které představovalo moudrost, ale také jako odkaz na zakladatele Jujiro Matsudu. Přesunout se z výroby korku k výrobě dopravních prostředků bylo odvážné rozhodnutí, ale čas ukázal, že správné. Mazda-Go se stala první sériově vyráběnou tříkolkou v Japonsku a to přineslo společnosti velký úspěch.

Během druhé světové války se Mazda, podobně jako mnoho jiných japonských firem, musela přeorientovat na výrobu zbraní a dalších válečných potřeb. Hirošima byla jedním z měst, které byly zasaženy atomovými bombami, což mělo devastující dopad na místní ekonomiku a infrastrukturu. I přes tyto těžké okolnosti se společnost dokázala rychle zotavit a v roce 1960 představila svůj první kompaktní automobil – Mazda R360.

"Mazda R360 se stal ikonickým modelem pro Mazdu a otevřel nové dveře pro tuto společnost," říká Haruhiko Tanami, automobilový historik.

V 60. letech Mazda pokračovala v inovacích a v roce 1967 uvedla na trh svůj první vůz s Wankelovým rotačním motorem, Mazda Cosmo Sport. Tento typ motoru se stal jedním z charakteristických rysů Mazdy a značně přispěl k jejímu renomé ve světě automobilového designu a techniky. Tímto krokem Mazda definitivně upevnila své postavení na trhu a zahájila novou éru svého rozvoje.

Díky těmto inovativním krokům a odvážným rozhodnutím se Mazda stala jedním z lídrů v automobilovém průmyslu. Jejich vášeň pro technologii a design je stále patrná v každém modelu, který opustí výrobní linky dnes. To je také důvod, proč mnoho automobilových nadšenců volí Mazdu - pro její nekompromisní kvalitu a inovativní přístup.

Vývoj vlastnictví Mazdy

Když se bavíme o historii Mazdy, musíme se vrátit do roku 1920, kdy byla firma založena jako Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. Na začátku se společnost zaměřovala na výrobu korkových produktů. Během 30. let se však postupně přesměrovala na výrobu strojů a první tříkolky a nákladní vozidla, což byl skutečný začátek Mazdy jako automobilky. V roce 1931 představila svůj první tříkolový náklaďák, MaZDA-Go.

Po druhé světové válce prošla společnost reorganizací a v roce 1960 představila svůj první osobní automobil, Mazda R360. Zde začíná vlastněná cesta Mazdy jako známé automobilové značky. Během 70. let se Mazda dostala do finančních potíží, a to vedlo ke klíčovému partnerství s americkou automobilkou Ford v roce 1979, kdy Ford získal 7% podíl ve firmě, což se později zvýšilo na 24,5%.

Partnerství s Fordem pomohlo Mazdě nejen finančně, ale také technologicky. Spolu vyvinuli několik modelů aut a sdíleli mnoho technologií. Přestože bylo partnerství úspěšné, v roce 2010 se Ford rozhodl svůj podíl postupně snížit a do roku 2015 již neměl žádný významný vlastnický podíl. Tento krok byl způsoben zejména strategickými změnami ve Fordu a potřebou konsolidovat své aktivity.

Po odchodu Fordu Mazda ve větší míře začala sázet na vlastní nohy a samostatnost. Spoléhala se více na interní výzkum a vývoj a vytvářela si jedinečný technologický podpis, včetně moderních motorů SkyActiv a inovativních designů. Tento krok se ukázal jako správný, protože Mazda v posledním desetiletí posilovala svou pozici na globálním trhu.

V roce 2020 oznámila Mazda další strategické partnerství, tentokrát s Toyotou. Obě japonské automobilky spolupracovali na vývoji nových technologií a sdíleli výrobní kapacity. I když toto partnerství nevedlo k přímému vlastnictví, výrazně ovlivnilo směr a strategie Mazdy v oblasti elektromobility a autonomního řízení.

„Mazda si udržuje svůj nezávislý duch, ale zároveň posiluje svou pozici prostřednictvím strategických partnerství,” řekl Akira Marumoto, CEO Mazdy, v roce 2021.

Dnes je Mazda plně autonomní firmou, která je veřejně obchodovatelná. To znamená, že její vlastnická struktura je rozprostřena mezi tisíce individuálních a institucionálních akcionářů. Největší podíl však mají japonské finanční instituce a investiční fondy. Demonstrace její schopnosti udržet si samostatnost a zároveň inovovat své portfolio je ukázkou silné vize a vedení.

Strategická partnerství

Strategická partnerství

Strategická partnerství hrála klíčovou roli ve vývoji a růstu automobilky Mazda. Od samotných počátků, kdy se Mazda ještě věnovala výrobě nástrojů a korku, se společnost zaměřila na růst pomocí různých strategických spojenectví a partnerství s jinými světovými výrobci automobilů. Jedním z nejdůležitějších partnerství v historii Mazdy bylo to s firmou Ford. Toto partnerství začalo v roce 1979, kdy Ford získal 25% podíl v Mazdě. Tento krok pomohl Mazdě nejen zvýšit kapitál, ale také získat přístup k moderním technologiím a výrobním metodám, což bylo klíčové pro její další rozvoj.

Během let spolupráce se Mazda a Ford podílely na vývoji několika modelů automobilů. Například Mazda Bongo a Ford Econovan se vyráběly společně a sdílely četné komponenty. Stejně tak v devadesátých letech Ford a Mazda spolupracovali na platformách, které vedly ke vzniku modelů jako Ford Escape a Mazda Tribute. Toto partnerství nepochybně pomohlo Mazdě etablovat se na světových trzích a získat si renome stabilní a inovativní automobilky.

Rok 2015 přinesl další významnou změnu, kdy Ford prodal svůj zbývající podíl v Mazdě, čímž oficiálně ukončil éru strategického partnerství mezi těmito dvěma firmami. Tato změna umožnila Mazdě dosáhnout větší nezávislosti a zaměřit se na vlastní vývoj a výrobu. Sami inženýři z Mazdy se začali více věnovat vývoji vlastních technologií, jako je například revoluční motor SKYACTIV, který kombinuje efektivitu a výkon, což přineslo Mazdě nový větr ve světě automobilového průmyslu.

Přesto Mazda nezůstává izolována. V současném globalizovaném světě jsou partnerství a aliance stále důležité. V roce 2017 Mazda oznámila nové strategické partnerství s Toyotou. Toto spojení se zaměřuje na sdílení technologií a společný vývoj elektromobilů a jiných ekologicky šetrných vozidel. Toyota a Mazda rovněž plánují spolupracovat na vývoji komplexního systému bezpečnostních technologií a autonomního řízení. Toto partnerství je důležité pro strategii Mazdy, která se snaží být ekologickou a technologicky pokročilou automobilkou.

Zajímavým faktem je, že Mazda a Toyota rovněž zahájily projekt výstavby společné továrny v Alabamě, USA, kde budou vyráběny nové modely obou značek. Tato továrna nejen že přinese nová pracovní místa, ale také posílí pozici obou značek na americkém trhu. Mazda tím získává přístup ke zkušenostem a technologii Toyoty, což je důležité pro udržení konkurenceschopnosti.

Strategická partnerství tak hrají klíčovou roli v historii i v současnosti Mazdy. Díky nim se Mazda mohla přizpůsobit měnícím se trendům a technologiím, což jí umožnilo udržet si svou pozici inovativní a konkurenceschopné automobilky. Zejména spolupráce s Toyotou ukazuje, jak důležité je pro automobilky sdílení technologií a zkušeností v rychle se vyvíjejícím světě automobilového průmyslu.

Současní vlastníci

Dnes se Mazda Motor Corporation těší nezávislosti, která ji odlišuje od mnoha jiných automobilových značek. V průběhu let Mazda zažila různá partnerství, ale v současné době je její vlastnictví rozptýlené mezi veřejnými a institucionálními investory. To znamená, že žádná jednotlivá společnost nemá úplnou kontrolu nad podnikem.

Podívejme se blíže na to, kdo dnes skutečně vlastní Mazdu. Přestože hlavní část akcií je na volném trhu, největšími akcionáři jsou institucionální investoři a jednotlivci, včetně zaměstnanců společnosti. Například japonské finanční instituce, jako je Japan Trustee Services Bank, patří mezi největší podílníky. Tito investoři hledají dlouhodobý růst a stabilitu, což je pro Mazdu ideální.

Mezi další významné akcionáře patří automobilka Toyota, která má přibližně 5 % akcií. Toto partnerství je strategické a poskytuje Mazdě přístup ke klíčovým technologiím, což je oboustranně výhodné. Toyota a Mazda spolupracují na různých projektech, zejména v oblasti vývoje elektrických a hybridních vozidel.

"To, že jsme nezávislí, nám umožňuje udržet si kreativitu a inovace, které jsou součástí našeho DNA," řekl Aikawa Masamichi, prezident a CEO Mazda Motor Corporation.

Přestože některé části vlastnictví přinejmenším částečně spočívají v zahraničních rukou, Mazda stále zůstává pevně pod japonskou kontrolou. Tato nezávislost a místní zaměření umožňuje Mazdě udržovat své kulturní hodnoty a důraz na detail, což se projevuje v kvalitě jejich vozidel.

Současná vlastnická struktura Mazdy je tedy směsicí institucionálních a soukromých investorů z Japonska i ze zahraničí, přičemž žádný z nich však nemá dominující podíl. Tento rozptýlený vlastnický model poskytuje stabilitu a flexibilitu, což je klíčové pro udržení dlouhodobé vize a inovací společnosti. A právě toto jedinečné postavení umožňuje Mazdě pokračovat v předávání jedinečných zážitků z jízdy svým zákazníkům po celém světě.

Mazda na trzích

Mazda na trzích

Od svého vzniku se Mazda úspěšně rozrostla na několika klíčových trzích a stala se oblíbenou automobilovou značkou v mnoha zemích po celém světě. Jeden z klíčových trhů pro Mazdu je bezpochyby Japonsko, kde má značka hluboké kořeny a silnou fanouškovskou základnu. Japonský trh je charakteristický náročnými zákazníky, kteří očekávají kvalitu a inovace, a Mazda se zde vždy snažila přinášet nové technologie, ať už jde o výkon motorů, ekologičtější pohon či bezpečnostní prvky.

V Severní Americe, zejména v USA a Kanadě, Mazda zaznamenala velký úspěch díky svým sportovním a zároveň dostupným modelům, jako je populární MX-5 Miata. Tento model se stal ikonou pro milovníky sportovních vozů a získal mnoho ocenění za svou jízdní dynamiku a styl. Jeden z kritiků z časopisu Car and Driver popsal MX-5 jako „dokonalý sportovní vůz pro každodenní použití a zároveň nástroj pro čistou radost z jízdy“.

Evropa, zvláště pak země jako Velká Británie a Německo, představují další významný trh pro Mazdu. Na evropském trhu se Mazda setkává s tvrdou konkurencí od tradičních evropských značek, přesto však dokáže zaujmout svou strategií, která klade důraz na spojení kvality, výkonu a designu. Na evropském trhu je velmi oblíbený rodinný hatchback Mazda3, který kombinuje elegantní design s moderními technologiemi a výkonnými motory.

Čína je dalším klíčovým trhem, kde se Mazda za poslední desetiletí snažila zvýšit svůj podíl. S rychle rostoucí střední třídou a rostoucí poptávkou po osobních vozech je čínský trh mimořádně důležitý pro všechny automobilky. Mazda zde investovala značné prostředky do marketingu a rozšíření své dealerské sítě, což se odrazilo v rostoucích prodejích modelů jako Mazda6 a CX-5.

Indie je trhem s enormním potenciálem, ale současně i s četnými výzvami. Mazda se v Indii zaměřuje především na cenově dostupné modely, které mohou konkurovat v segmentu kompaktních a rodinných vozů. Vyšší konkurence a rozdílné preference spotřebitelů činí z Indie trh, na kterém Mazda musí neustále inovovat, aby si udržela svůj podíl.

Zajímavým trhem pro Mazdu je i Austrálie, kde značka pravidelně dosahuje vysokých prodejních čísel, zejména u SUV modelů, jako je Mazda CX-5, která se těší velké oblibě díky své spolehlivosti a výkonným motorům. Australský trh je charakteristický vysokou poptávkou po terénních vozech, což Mazda dokonale využívá.

Mazda klade důraz na své hodnoty a snaží se na všech trzích, kde působí, dodržovat svou filozofii „Jinba Ittai“, tedy jednoty mezi jezdcem a vozem. Tato filozofie je klíčem k úspěchu značky na světových trzích a odlišuje Mazda od konkurence.

Mazda nadále pokračuje ve svém rozvoji a adaptaci na jednotlivé trhy s ohledem na specifické potřeby a preference zákazníků, což jí umožňuje růst a zůstat relevantní v silně konkurenčním automobilovém průmyslu.

Zajímavosti a tipy o Mazdě

Mazda je známa pro svůj unikátní přístup k technologiím a designu, díky čemuž se odlišuje od ostatních výrobců automobilů. Jedním z nejzajímavějších aspektů Mazdy je jejich vývoj a používání rotačního motoru, což je jeden z mála automobilových výrobců, kteří tuto technologii využívali.

Rotační motor, také nazývaný Wankelův motor, byl v Mazdě poprvé použit v modelu Cosmo Sport v roce 1967. Tento motor měl mnoho výhod, včetně kompaktního designu a vysokého výkonu, ale také měl jisté nevýhody, jako byla vyšší spotřeba paliva a náročnější údržba.

„Mazda se vždy snažila přinést na trh něco nového a neobvyklého. Rotační motor je skvělým příkladem inovativního myšlení našich inženýrů.“ - řekl jeden z bývalých inženýrů Mazdy.

Dalším zajímavým aspektem Mazdy je jejich filozofie „Jinba Ittai“, což v japonském překladu znamená „soulad jezdců a koně“. Tato filozofie se vztahuje k úsilí Mazdy o to, aby řidič a automobil fungovali jako jeden celek. Tento přístup je patrný ve všech modelech Mazdy, které se vyznačují vynikající ovladatelností a zábavou z jízdy.

Některé další zajímavé skutečnosti o Mazdě zahrnují:

  • Mazda je jedním z mála nezávislých výrobců automobilů, který není plně vlastněn velkou automobilovou skupinou. Ačkoliv mají partnerství s firmami jako Toyota, zůstávají samostatným subjektem.
  • Firma byla původně založena v roce 1920 pod názvem Toyo Cork Kogyo Co., Ltd. a vyráběla strojní zařízení. Až v roce 1931 začali vyrábět první motorová vozidla.
  • Známým modelem Mazdy je MX-5, v Japonsku známá také jako Miata. Tato sportovní výkonná kabrioletka je vysoce ceněná pro svůj lehký design a zábavu z jízdy.

Navíc je Mazda také známá pro svůj závazek k životnímu prostředí. Vyvinuli SKYACTIV technologii, která zlepšuje účinnost motorů, což vede k nižším emisím a lepší spotřebě paliva. Co se týče elektrifikace, Mazda již představila některé hybridní a elektrické modely, a jejich cíl je mít veškerá vozidla plně elektrifikovaná do roku 2030.

Mazda se také pyšní svým designem „Kodo: Duše pohybu“, což zdůrazňuje dynamický a elegantní vzhled jejich vozidel. Tento design je oceněn na mnoha mezinárodních soutěžích za svůj estetický přístup.

Pokud tedy přemýšlíte nad koupí Mazdy, důrazně doporučujeme vyzkoušet některé z jejich ikonických modelů jako Mazda3 nebo CX-5. Jejich jedinečný technologický přístup, silný důraz na výkon a inovativní design z nich činí jedinečnou volbu ve světě automobilů.

Napsat komentář