Proč si koupit Mercedes? Výhody, zkušenosti a tipy pro výběr Mercedes-Benz

  • Ondřej Král
  • 17 čec 2025
Proč si koupit Mercedes? Výhody, zkušenosti a tipy pro výběr Mercedes-Benz

Když se někdo zmíní o Mercedesu, málokdo zůstane zcela lhostejný. Na jednu stranu to je status, na druhou technická dokonalost a určité kouzlo německého inženýrství. Možná jste si už někdy řekli: Proč vlastně dát peníze právě za Mercedes, když je svět aut tak široký? Ale odpověď není jen o prestiži či emblému na kapotě – a právě to dělá Mercedes reálnou volbou pro spoustu lidí i u nás v Brně.

Více než jen značka: Co dělá Mercedes-Benz výjimečným

Mercedes není obyčejná automobilka, která vyrábí auta odněkud z dávno zavřeného katalogu. Má za sebou víc než 130 let historie – byla to právě první tříkolka Karla Benze, co změnila svět dopravy už v roce 1886. Dnes je Mercedes-Benz synonymem pro inovaci a kvalitu v automobilovém světě. Ať už koukáte na moderní limuzínu třídy S nebo stárnoucí služební třídu E, rozdíl oproti běžnému autu poznáte hned při prvním svezení.

Jedním z top důvodů, proč lidé volí Mercedes, je precizní zpracování. Není to klišé – detail poznáte v každém stehu na sedačce, slícování karoserie, v naprostém tichu při jízdě po dálnici D1. Mercedes si prostě vezme hodně času na vývoj a testování, což je cítit třeba v promyšlené akustice nebo ve způsobu, jak drží stopu v rychlých zatáčkách. Jedna ze zajímavostí z továrny Sindelfingen: Každé auto projde individuální akustickou zkouškou, aby vevnitř nebylo slyšet víc, než je nezbytně nutné.

Když jsem se bavil s kamarádem, co pracuje v servisu, říkal: „Když máte na zdviži Mercedes, všechno do sebe zapadá. Po letech často v lepším stavu než mladší auta nižší třídy jiných značek.” I proto jsou Mercedesy často v nabídce jako kvalitní ojetiny.

Komfort, bezpečnost a technologie, které jdou cítit

Nevím jak vy, ale já už jsem jako táta začal dívat víc na bezpečnost. A tady Mercedes exceluje. Nešlo jen o první airbagy na evropském trhu (byly už v roce 1981 ve třídě S), ale taky o nekonečnou řadu dalších inovací: asistenční systémy, tempomaty s radarem, automatické brzdění v nouzi, sledování únavy řidiče. Výzkum Euro NCAP pravidelně řadí Mercedes mezi nejbezpečnější auta. I ty nejmenší modely, jako třída A, mají špičkové výsledky v nárazových testech.

Komfort je další level. Tichý chod motorů, skvěle odhlučněná karoserie, podvozek, který zvládá i české silnice bez neustálého bouchání. Tady Mercedes vyloženě vyniká. Sám jsem vezl Toma na tábor a on celou cestu tvrdil, že v tomhle autě by mohl bydlet. A když se sveze s kamarádem v Renaultu, už se moc těší zpátky do Mercedesu. Velkou vychytávkou jsou masážní sedadla, automatické klimatizace rozdělené do zón nebo ambientní osvětlení, které opravdu navodí v interiéru pohodu – zvlášť po náročném pracovním dni.

Pokud jste technický fanda, Mercedes nabízí třeba MBUX infotainment. To je systém, co rozumí i běžné češtině – chcete spustit navigaci, ztlumit rádio, nechat si přečíst zprávy? Prostě řeknete „Ahoj Mercedesi, je venku zima?” a auto nejen změř dálnou, ale nastaví teplotu v kabině podle vašeho přání. Na rozdíl od některých asijských značek tady nemáte pocit, že na vás mluví robot z devadesátek.

Výhody Mercedesu: životnost, hodnota a unikátní pocit z jízdy

Výhody Mercedesu: životnost, hodnota a unikátní pocit z jízdy

Někdo říká, že Mercedes je drahý na servis a náhradní díly. Ale když srovnáte náklady na provoz s tím, kolik toho řada těchto aut zvládne najet bez závažné poruchy, poměr cena/výkon není vůbec špatný. Typická třída E s naftovým motorem najede klidně půl milionu kilometrů a pořád se prodává za rozumné peníze. To u většiny francouzských nebo italských konkurentů často chybí.

Mercedesy patří mezi auta, která méně ztrácejí hodnotu. Jedná se o statisticky doložený fakt v žebříčcích ojetin například na Mobile.de nebo u Auto ESA. Ať už mluvíme o menších modelech nebo velkých SUV, prodat Mercedes se daří snáze v jakémkoli stavu. U prémiových řad je běžné zachování více než 45 % hodnoty po pěti letech, což je nad evropským průměrem prémiových aut.

Když usednete za volant Mercedesu, hned pochopíte, proč některé věci stojí něco navíc. Těžko popsat pocit klidu z jízdy po městě, kdy se necítíte ve stresu. Rychlý předjížděcí manévr? Můžete se spolehnout na jasný výkon i bez nárazů nebo nečekaných prostojů. „Mercedes přináší harmonii mezi komfortem a dynamikou, což je v automobilovém světě pořád dost unikátní,” píše německý magazín Auto Bild. Takový pocit velmi rychle zdomácní a těžko se pak navyká zpět na obyčejné běžné vozy.

A ještě malý postřeh z běžného života: Mercedes je opravdu auto, kterého si lidé všímají, a ne jen kvůli hvězdě na kapotě. Mnoho starších generací má ke značce respekt. Není to jen symbol důležitosti, je to skutečný důkaz pečlivosti i pro ty, co už na auta dávno rezignovali.

Nevýhody a mýty kolem Mercedesů: Co je pravda a co fáma?

Samozřejmě, není zlato, co se třpytí. Mercedes má i své slabší stránky a bylo by fér je zmínit. Servisní náklady určitě nejsou nejnižší, zvlášť když si necháte opravit auto v originálním servisu. Náhradní díly bývají dražší a při starých modelech vás může očekávat vyšší cena za renovaci interiéru nebo elektroniky.

Moderní Mercedesy jsou doslova prošpikované elektronikou. Vyšší modely nabízejí hromadu asistentů, ale při poruše některého z nich častokrát potřebujete specializovanou diagnostiku, což nezvládne každý menší servis. V jednom rozhovoru pro iDNES.cz řekl mechanik z oficiálního servisu Mercedesu:

„Největší slabinou současných prémiových aut je rychlý vývoj elektroniky – řada řídících jednotek je po třech letech tak zastaralá, že výměna bývá dražší než u klasických aut z devadesátek.”

Někteří lidé mají také předsudek, že Mercedes je jen pro důchodce nebo pro arogantní šéfy firem. To už ale dnes dávno není pravda. Modely jako A nebo B třída jsou běžnými rodinnými auty, C třída často slouží mladým podnikatelům, kteří chtějí něco spolehlivého do každodenního provozu. A Mercedesy mají ve srovnání s konkurencí logicky vyšší pojištění – tady fakt musíte počítat s tím, že si pojišťovny cenu pojistky rády přirazí.

Spotřeba je dalším častým tématem. U starších benzínových motorů a velkých SUV je vysoká, ale novější naftové nebo hybridní pohony už sedí okolo 5–7 litrů na sto kilometrů – to odpovídá i většině obyčejných aut. Jenže na rozdíl od nich vám Mercedes pořád nabídne zásadně lepší pohodlí, výkon i bezpečnost.

Do mínusů bych ještě připsal komplikovanější možnosti parkování – hlavně ve městech nebo na starých křivolakých parkovištích. Ale to je daň za rozměrnější a bezpečnější karoserii.

Na co si dát pozor při koupi Mercedesu: Praktické tipy ze života

Na co si dát pozor při koupi Mercedesu: Praktické tipy ze života

Pokud už vážně přemýšlíte o koupi, je potřeba vědět, na co se zaměřit. Předně – nenechte se nalákat nízkou cenou podezřelé ojetiny. Ceny oprav bývají vyšší než u běžných aut, proto je vždy lepší koupit Mercedes s jasnou servisní historií. Doporučuju prověřit VIN přes online databáze a zjistit, zda auto nebylo bourané. Ověřte si, že vůz měl pravidelně měněný olej v automatické převodovce – to je u Mercedesu úplný základ.

Dejte pozor na ojetá SUV (třeba ML nebo GLE) – ta mívají hodně za sebou. Drahý je například servis vzduchového podvozku. Pokud se při zkušební jízdě auto kolébá nebo „klekne“ na bok, ruce pryč. Odradit by vás měla i nadměrná koroze – pozor hlavně na lemy blatníků a podběhy u starších aut z doby před rokem 2010.

Před koupí hybridních modelů z posledních let si nechte prověřit stav baterie – novější modely mají sice lepší dojezd, ale výměna baterie bývá otázkou desítek tisíc. Manuální převodovky a „menší“ motory, jakými jsou třeba 160 CDI nebo 180 Benzín, rozhodně nezatracujte. Zkušenosti lidí kolem mě ukazují, že jsou často spolehlivější a levnější na provoz než větší šestiválce a osmiválce.

Při výběru konkrétní výbavy raději sáhněte po variantech s menším počtem zbytečné elektroniky (například panoramatická střecha nebo hi-tech LED světla), pokud chcete minimalizovat možné závady. Vyplatí se ověřit u odborníka, jestli vámi vyhlédnutý Mercedes nebyl používán jako taxi nebo služební auto – ty bývají sice pravidelně servisované, ale mají často obrovský nájezd a opotřebované komponenty.

Pokud máte děti jako já, doporučuju hledat verze s větším zavazadlovým prostorem a zadními airbagy, případně integrovanou dětskou sedačkou, kterou Mercedes do některých modelů montoval už od roku 1999. Už to samo o sobě posouvá bezpečnost a pohodlí na nový level.

Kdybych měl doopravdy radit, sáhl bych po dobře udržované klasické třídě E nebo menším SUV GLA z posledních let. Tyto modely mají rozumné servisní náklady, výdrží, nabízejí moderní technologie i dostatek prostoru pro rodinu. Především – kupujte srdcem, ale ověřujte hlavou. Mercedes je nejen symbolem, ale hlavně spolehlivým parťákem na tisíce kilometrů po českých i evropských silnicích.

Napsat komentář