RS na autě: Co to znamená u Mazdy a proč to řešit

  • Ondřej Král
  • 15 kvě 2025
RS na autě: Co to znamená u Mazdy a proč to řešit

Spousta lidí si myslí, že když na boku auta svítí písmena RS, musí to být automaticky žádanej sporťák. Jenže tak to úplně není – hlavně u Mazdy to má zajímavější nádech, než se na první pohled zdá.

Zkratka RS se v autě objeví hlavně tam, kde si značka chce trochu pohrát s výkonem a sportovnějším vzhledem. Mazda ji používá na různých modelech a neznamená vždycky to samé – někdy jde o opravdovou nadupanou verzi, jindy spíš o stylovou výbavu. Pokud tedy uvažuješ o koupi Mazdy se značkou RS, je dobrý si vyjasnit, co vlastně pod tou zkratkou dostaneš. Nespoléhej jen na to, že auto bude díky třem písmenům automaticky rychlejší nebo přináší speciální podvozek.

Co vlastně znamená RS na autě

Když se zaměříš na auta, RS je zkratka, kterou najdeš u různých značek, včetně Mazdy. U většiny výrobců znamená RS něco jako "Rallye Sport" nebo "Racing Sport." Zkrátka jde o auta, co mají sportovnější zaměření – buď rychlejší motory, nebo agresivnější podvozek, lepší brzdy a často i odlišný vzhled.

U Mazdy nemusí být RS vždy synonymum výkonu jako třeba u Audi nebo Fordu. Někdy se jedná jen o speciální edici, co má navíc lepší sedačky, líbivý bodykit nebo jiné litá kola. Výrobci hrají s označením RS podle toho, na jaký trh a pro jakou skupinu řidičů míří.

  • RS = Rallye Sport – nejčastější výklad, hlavně v Evropě
  • Pro Mazdu jde často o stylovější nebo lehce upravené verze sériových modelů
  • Někde se RS používá i pro limitky, které nejsou rychlejší, ale mají unikátní výbavu

Každý výrobce pojímá RS trochu jinak. Tady je pár příkladů:

ZnačkaPlný názevCo RS znamená
MazdaRallye SportSportovní verze, často jen vzhled, někdy i výkon
FordRallye SportVýrazně rychlejší i upravené modely (např. Focus RS)
AudiRennSportVrcholné sportovní modely (např. RS6)

Není na škodu vždy pořádně prověřit, co znamená RS právě u Mazdy, o které uvažuješ. Některé Mazdy RS mají hlavně lepší vzhled a menší úpravy, jiné nabídnou i výkon navíc. Nespoléháš jen na tři písmena, zjisti si detaily o konkrétním modelu a ročníku.

RS u Mazdy: Které modely to mají

Když se objeví RS na Mazdě, nejde o nějakou náhodu. Mazda s tímhle označením hrála už od 90. let a vždy to znamenalo, že se tu něco děje s výbavou nebo technikou. Týká se to hlavně japonského trhu, ale pár modelů se objevilo i na evropských silnicích.

Za zmínku stojí hlavně tyhle modely:

  • Mazda 3 RS – V některých zemích byla RS verze ostřejší alternativou, většinou doplněná lepšími koly, sportovním podvozkem a odlišnou výbavou. Český trh ji ale moc nezná, jestli ji zaregistruješ, jde spíš o individuální dovoz.
  • Mazda 6 RS – Tady RSka nabízela hlavně silnější diesel, větší kola a sportovní detaily interiéru. V Evropě byla dostupná kolem roku 2005.
  • Mazda 323F RS – Jeden z nejtypičtějších kousků. Verze RS měla nižší světlou výšku, pevnější podvozek a někdy i mechanický samosvor, prostě správná „daily raketa“ pro řidiče co chtěli víc zábavy.
  • Mazda MX-5 RS – Tady je RS označení hlavně výjimečkou z japonského trhu. Přineslo lepší brzdy, výztuhy karoserie a sportovní sedačky značky Recaro, takže jízda byla ještě zábavnější než obvykle.

Pro přehled, tahle tabulka pomůže s orientací v nejznámějších RS Mazdách a jejich hlavní výbavě:

ModelRoky výrobyHlavní změny oproti standardu
Mazda 3 RS2006–2013 (vybrané trhy)Snížený podvozek, větší kola, sportovní sedadla
Mazda 6 RS2003–2007Silnější motor, sport verze interiéru, černé lišty
Mazda 323F RS1995–1999Tužší podvozek, lepší brzdy, lepší diferenciál
Mazda MX-5 RS2001–2015 (Japonsko)Recaro sedadla, brzdy Brembo, karosářské výztuhy

Na českých silnicích narazíš nejčastěji na RS označení hlavně u dovezených Mazd, obvykle nemá každý druhý bazar jakýkoliv RS ve stavu, který by stál za koupi. Pokud ti na sportovní výbavě záleží, je třeba to při hledání pořádně ověřit – v inzerci to lidi někdy píšou i jen kvůli lepšímu prodeji, i když jde třeba jen o lepší kola.

Je RS vždy rychlejší a lepší?

Kdyby si někdo myslel, že Mazda s označením RS je automaticky nejostřejší verze na trhu, byl by vedle. Tohle označení totiž Mazda používá různě v závislosti na konkrétním modelu i trhu. U některých generací Mazdy 3 nebo 6 třeba RS znamená spíš lepší výbavu nebo optický paket než opravdový sport – třeba větší kola, sportovnější sedačky a pár detailů v interiéru. Zato u Mazdy 2 RS v Austrálii to už byli schopní přihodit tvrdší podvozek nebo výkonnější brzdy.

Některé Mazdy s RS ale mají stejné motory jako běžné verze. Člověk si snadno koupí RS a dostane jen hezčí vizáž místo výkonu navíc. U Mazdy není RS synonymum pro totální raketu typu MPS, kde jde opravdu o stroj pro nadšence a výkon je fakt znát.

Občas se stává, že lidi RS logo na auta přidávají sami, hlavně u ojetin, kde tím chtějí zvýšit hodnotu nebo udělat dojem. Proto je vždycky fajn si ověřit, co RS u daného kusu vlastně znamená. Podle výrobního štítku nebo VINu jde zjistit, jestli to je fakticky originál.

  • RS u Mazdy někdy znamená hlavně design. Ověřuj, co konkrétní auto nabízí.
  • Nečekej, že RS má vždy lepší motor nebo podvozek. Raději si vše prověř přímo u konkrétního modelu.
  • Pokud hledáš opravdu sportovnější variantu, koukej spíš po označení MPS (Mazda Performance Series) nebo specificích podle ročníku a trhu.

Žádné zkratky na autě automaticky nezaručují, že je to lepší auto ve všem. U Mazdy zkrátka záleží kus od kusu, proto si to vždy před koupí pořádně zjisti.

Jak poznat pravé RS od tuningu

Jak poznat pravé RS od tuningu

Často se stává, že někdo vezme obyčejnější Mazdu a nalepí na ni logo RS, protože to vypadá drsněji. Jenže když kupuješ auto, nechceš platit za něco, co je vlastně jen lepší samolepka, ne?

Jestli chceš poznat skutečné RS od toho „domácího“, musíš si pohlídat pár konkrétních věcí. U Mazdy bývá nejlepším vodítkem VIN (identifikační číslo auta) a štítek s údaji. Opravdové RS má z výroby nejen jiné logo, ale hlavně úpravy na technice, které se na stodolních Mazdách nenajdou.

  • RS Mazda má často sportovnější brzdy (větší kotouče, jiné třmeny), tvrdší podvozek a někdy i tužší stabilizátory.
  • V interiéru se může objevit sportovní volant, sedačky se speciálním tvarem nebo jiné barevné švy – tyhle věci nebývají jen o dekoru, ale o komfortu a jízdním stylu.
  • Zásadní rozdíl je v motoru – pravé RS se může lišit výkonem, ať už přes větší turbo, jiné nastavení nebo kompletně jinou jednotku.

Tip: Pokud máš možnost porovnat auta vedle sebe, zaměř se na zadní brzdy, výfuk, typ tlumičů a stavbu přední masky. U Mazdy často platí, že RS verze má specifickou barvu nebo kombinaci s tmavými detaily okolo okýnek a zrcátek.

RozdílPravé RSLaďka (fake RS)
VIN a štítekOficiální označení RSChybí nebo je domácí samolepka
BrzdyVětší kotouče, lepší třmenySériové brzdy
PodvozekSportovní, tužšíZákladní nebo jen jiné pružiny
SedadlaSportovní tvar, často logo RSKlasická nebo přešité
MotorVýkonnější, často podle VINStejný jako běžná verze

Když si nejsi jistý, jestli jde o originální RS, zkus si vyžádat seznam výbavy podle VIN v autorizovaném servisu Mazda nebo využít online databáze. Tím hned zjistíš, jestli prodávající jen vylepšil look, nebo nabízí opravdu poctivou sportovní variantu.

Historie a vývoj označení RS

Když někdo řekne RS, většina lidí si vybaví rychlý auta nebo závodní speciály. Ale tahle zkratka má kořeny ještě hlubší, než si spousta lidí myslí. Poprvé se začala výrazně používat už v 70. letech – ve světě aut hlavně kvůli rallye a sportovně laděným sériím. RS znamená "Rallye Sport" nebo taky "Racing Sport". Každá značka si to trochu ohýbá podle sebe, ale základ zůstává – označit výkonnější, zábavnější verzi běžnýho modelu.

  • Ford RS Escort byl jedním z prvních, kdo s RS fakt udělal díru do světa. Dneska se některé modely prodávají za statisíce.
  • U Mazdy se RS začalo objevovat v 90. letech zejména u modelů jako MX-5 (Miata) nebo Mazda 323.
  • Evropské Mazdy měly RS často jen ve jméně speciálních edic, zatímco japonská verze šla někdy víc do technických úprav – třeba tvrdší podvozek nebo silnější motor.

Ne každý RS model je hned silák, někdy jde opravdu spíš jen o odlišnou výbavu nebo sportovní vzhled. U Mazdy je proto důležitý koukat i na technický specifikace, které se můžou model od modelu lišit.

RokMazda RS modelZajímavost
1992Mazda 323F RSLepší sedačky a ostřejší řízení
1998Mazda MX-5 RS (Japonsko)Tuhý podvozek, větší brzdové kotouče
2003Mazda 6 RSSportovní paket, vzhledové doplňky

Dnes značku RS najdeš na vícero Mazdách, ale vždycky je potřeba zjišťovat, co pod tím opravdu dostáváš. Štítek totiž nemusí znamenat extra výkon, někdy jde jen o lepší sedačky, volant nebo ráfky.

Tipy při výběru Mazdy RS (i v bazaru)

Když vybíráš Mazdu RS, nebo na ni narazíš v bazaru, hodně záleží na tom, jestli hledáš co nejvíc jízdních zážitků, nebo jen lákavý vzhled. Názvy RS se totiž tahle značka nebojí použít i na auta, která nejsou úplně ostrá. Takže si to pojď rozebrat, aby ses nespálil a dostal přesně to, co čekáš.

  • RS u Mazdy znamená v různých modelech různou věc – třeba u Mazdy 3 nebo 6 to často bývá jen o trochu lepší podvozek, sportovnější sedačky nebo větší kola, ale výkon motoru zůstává stejný jako u běžných verzí.
  • Největší rozdíly mezi běžnou Mazdou a RS bývají obvykle vidět na interiéru – mrkni, jestli předchozí majitel neměnil sedačky, volant nebo třeba pedály za neoriginální díly.
  • Některé modely (hlavně starší) měly v RS verzi opravdu vylepšené brzdy, podvozek i motor. Pokud chceš opravdový zážitek z jízdy, ptej se na původ vozu a zkontroluj servisní historii. Originální sportovní díly jsou drahé a ne každý majitel je poctivě udržoval.
  • Do bazaru často putují Mazdy RS, co dostaly pořádně zabrat – lidi je řídili sportovněji a podle toho může vypadat i technický stav. Koukni na spojku, brzdy a stav podvozku. Známé jsou opotřebené silentbloky nebo vůle v řízení.
  • Nenech se nachytat na „přestavěné“ kousky – spousta aut má jen dokoupený RS bodykit, sportovní sedačky a nějaký ten nápis. Faktem je, že ne každé auto s RS odznakem je skutečný sportovní model. Proklepni VIN kód, podle toho zjistíš, jestli jde o originál.
  • Samotné pojištění může být dražší – na Mazdy RS pojišťovny někdy koukají jako na rizikovější auta, což ovlivní povinné ručení i havarijní. Počítej s tím v rozpočtu.

Mazda RS obvykle neztrácí hodnotu tak rychle, takže na cenovce v bazaru to bývá znát. Pokud najdeš zachovalý kus v originálním stavu s jasným původem, většinou nešlápneš vedle. Nekupuj ale první kousek, co ti padne do oka – na trhu je dost máznutých a přestavěných kousků.

Napsat komentář